• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 20 تیر 1402
کد مطلب : 197015
+
-

برای سوئیفت‌ها

ایده خوب
برای سوئیفت‌ها

مهتاب خسروشاهی

صدای هر کلنگی که دیواری را خراب می‌کند، چند پرنده را از آشیانه خود پرمی‌دهد. ویرانی هر خانه قدیمی و باغ، تعداد دیگری از پرنده‌ها را از لانه پرمی‌دهد و به همین دلیل حالا شهرهایی داریم با برج‌های چندین‌طبقه و عاری از صدای هر پرنده‌ای. شهر لندن پایتخت انگلستان یکی از آنهاست و به‌دلیل ساخت‌وساز طی سال‌های گذشته، 58درصد از پرندگان این شهر به‌ویژه گونه خاصی از آنها به نام «سوئیفت» این شهر را ترک کرده‌اند.
حالا انجمن سلطنتی بریتانیا، با ایده تازه‌ای سعی دارد که این پرندگان را دوباره به شهرها بازگرداند. این ایده که با همراهی چند شرکت ساختمانی آغاز شده، درواقع استفاده از آجرهای پیش‌ساخته‌ای است که داخل آنها سوراخ کوچکی وجود دارد و پرندگان می‌توانند در آن لانه بسازند.
براساس این طرح تاکنون 30هزار قطعه آجر به این شکل فروخته شده و 10هزار خانه با این آجرها ساخته شده‌است. در گذشته برای جلوگیری از هدررفتن انرژی و جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی، تمام سوراخ‌های موجود در این آجرها که در دیوار خانه‌ها وجود داشت، مسدود شدند و همین از دلایل دیگر مهاجرت «سوئیفت»‌ها از شهر لندن است. در حال حاضر هر ساختمان موظف است تا حداقل 3تا4 آجر در بدنه ساختمان جاگذاری کند تا پرندگان بتوانند در آن لانه کنند.
دکتر گای اندرسون، مدیر پروژه بازگرداندن پرندگان مهاجر یا RSPB استفاده از این آجرها را آسان و راه سریعی برای بازگشت این پرندگان دانسته، به‌ویژه اینکه این آجرها در همه نقاط شهر حتی در بخش‌هایی از شهر که فضای سبز کمتری دارند نیز قابل استفاده‌ هستند.
«سوئیفت»‌ها پرندگان کوچکی هستند که 10‌ماه از سال را بسیار فعالند. این پرندگان کوچک بیشتر کارهای خود را به کمک بال انجام می‌دهند. خوراک آنها حشرات پرنده است و برای خوابیدن یکی از چشم‌های خود را بسته و به‌این ترتیب نیمی از مغز خود را غیرفعال می‌کنند. «سوئیفت»‌ها مسیر لندن تا قاره آفریقا را در هر مهاجرت طی می‌کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید