• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 تیر 1402
کد مطلب : 196953
+
-

خوردنی‌های خیابانی فصل گرم طهران

خوردنی‌های خیابانی فصل گرم طهران

در تهران قدیم متناسب با هر فصل غذا یا خوراکی روی دَکه‌ها و چرخ‌های دستی قدیمی فروخته می‌شد که بیشتر به غذا‌های خانگی شباهت داشت. در واقع آن موقع فروشنده سعی می‌کرد برترین مواد خوراکی هر فصل را برای مشتریانش آماده کند. این خوردنی‌ها شامل 3بخش می‌شود.

  آب تمشک، آلبالو و زرشک
در تهران قدیم با آغاز فصل گرما فروشندگان به جای فروختن مواد غذایی مانند لبو، تخم‌مرغ یا شلغم سراغ غذا‌های مناسب هوای گرم می‌رفتند. آنها شربت‌های خانگی را در لیوان‌های بزرگ و مشبک شیشه‌ای یا لیوان‌های مسی با یخ فراوان به مردم می‌فروختند که آب زرشک، آلبالو و تمشک بعضی از آنها بود.

  شاتوت یا توت

میوه تمشک، شاتوت و توت یکی از مهم‌ترین محصولات باغی در تهران بود. تاجایی که سوغاتی‌های مهم تهران انواع توت قرمز، توت سفید یا به‌اصطلاح قدیمی‌ها توت صابونی به‌حساب می‌آمد. در فصل برداشت توت دکه‌های غذا‌های خیابانی تهران از میوه‌های فصلی و نوبرانه بهاری پر می‌شد و فروشنده‌ها توت را در مجمع بزرگی می‌ریختند. گاهی توت‌ها را در کیسه‌های کاغذی یا ظروف غذاخوری می‌فروختند.

  نان و پنیر

نان و پنیر محلی از غذاهای خیابانی و نوستالژیک تهران قدیم بود. فروشنده‌ها این مواد غذایی را داخل یک جعبه بزرگ یا کیسه‌های مخصوص حمل می‌کردند. اوج فروش این دسته از کاسبان نزدیک صبح و غروب بود که مردم در پی میان‌وعده مناسب بودند. در روزهای گرم تابستان، نان و پنیر جزو پرطرفدارترین غذا‌های تهران به‌حساب می‌آمد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید