• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196827
+
-

چتر حمایت از پلیس در کشورهای جهان

در تمام کشورهای جهان،‌نیروهای پلیس از حمایت‌های قانونی و قضایی قابل‌توجهی برخوردارند

چتر حمایت از پلیس در کشورهای جهان

در تمام ایالات آمریکا اقدام به ضرب و جرح مأموران، جرم تلقی شده و مطابق قوانین هر ایالت با مجرم برخورد می‌شود. درصورتی که اینگونه جرائم در وسایل نقلیه عمومی (شامل قطار، هواپیما،  کشتی و ...) انجام شود، ذیل عنوان عملیات تروریستی و به‌عنوان بخشی از جرائم فدرال محسوب شده و مجازات سختی (حتی حبس ابد)‌ در انتظار مجرمان است. بنا بر قوانین جنایی آمریکا، هر فردی که پلیس را حین انجام وظیفه مورد ضرب و شتم قرار دهد، یا مأمور را آزار داده، تعقیب یا مرعوب کند، حتی اگر صدمه جسمی به پلیس وارد نشود، 5سال حبس در انتظار مجرم خواهد بود. درصورت وارد آوردن هرگونه ضربه به پلیس، فرد خاطی 7سال زندانی شده و چنانچه مأمور را مجروح کند، به 12سال زندان محکوم می‌شود.

هلند
 براساس قانون پلیس که در سال 2012 تدوین شده افسران پلیس اجازه دارند تا به‌طور معقول و بسته به شرایط از نیروی قهریه برای برقراری قانون و نظم استفاده کنند. در قوانین هلند بر لزوم ابراز هشدار پیش از استفاده از قوه قهریه تأکید شده است. براساس دستورالعمل رسمی 1994(که در سال 2014 کمی تعدیل شد) پلیس اجازه دارد تا از سلاح گرم برای مقاصد قانونی مشروع استفاده کند. استفاده از سلاح گرم برای مقابله با شورش و استفاده از اسپری فلفل برای دستگیری افراد مظنون و قانون‌شکن نیز با تأکید بر تناسب با شرایط، به رسمیت شناخته شده است.

کانادا
کانادا اجازه استفاده از سلاح گرم توسط پلیس را برای دستگیری مظنونان می‌دهد، حتی اگر خطر آسیب جدی وجود نداشته باشد. پلیس سواره سلطنتی کانادا(RCMP) نیروی پلیس ملی کاناداست که تحت قانون پلیس سواره سلطنتی سازماندهی شده است.  همچنین در استان کبک توهین به پلیس حتی اگر در شبکه‌های اجتماعی باشد جرم شناخته شده است.

سوئد
 در سوئد دادگاه‌ها به ندرت نیروهای پلیس را در پرونده‌های شکایت متهم می‌کنند و به‌طور عمده به نفع نیروی پلیس رأی صادر می‌شود. ازجمله در سال2018، دادگاهی در استکهلم، یک افسر پلیس را که 25گلوله به‌سوی مردی مبتلا به سندرم داون شلیک کرده بود، تبرئه کرد. فرد قربانی در حال بازی با اسلحه اسباب‌بازی بود که پلیس به اشتباه تصور کرد اسلحه واقعی است و فرد را زیر باران گلوله گرفت و دادگاه نیز اتهامات علیه این نیروی پلیس را نپذیرفت.

نروژ
براساس قانون اساسی نروژ، دست نیروهای پلیس در بخش‌های ویژه برای حمل سلاح گرم و حتی استفاده از آن در صورت لزوم باز است. در دستورالعمل اجازه از سلاح توسط نیروهای پلیس نروژ آمده که مأموران می‌توانند برای جلوگیری از وقوع قتل یا صدمات جدی بدنی از سلاح خود استفاده کنند. پلیس همچنین می‌تواند برای بازداشت افرادی که خطرناک تشخیص داده شده‌اند   از خشونت شدید (درصورت لزوم) استفاده کند.

اسپانیا
گارد مدنی اسپانیا نیرومندترین نیروی پلیس این کشور است و در کل قلمروی آن ازجمله بزرگراه‌ها و بنادر می‌تواند گشت‌زنی کند و به اجرای قانون بپردازد. بیشتر افسران پلیس در اسپانیا حین انجام وظیفه خود به اسلحه کمری مسلح هستند. در برخی موارد، افسران پلیس به مسلسل دسترسی دارند. برخی از نیروهای پلیس نیز که وظیفه محافظت از مناطق حساس یا تأسیسات دولتی در مادرید را برعهده دارند، به مسلسل جنگی هکلر و کوخ نیز مسلح هستند.

جرائم علیه پلیس آمریکا با مجازات تا 10سال حبس
جرم افرادی که مرتکب جرائم ذیل می‌شوند از نوع بزهکاری درجه 2محسوب شده که با توجه به قوانین ایالتی و نوع جرم معمولا بین 12‌ماه تا 10سال زندان و یا جزای نقدی بیشتر از 2500دلار تعیین می‌شود. در برخی مواقع از هر دو نوع جریمه برای مجرم درنظر گرفته می‌شود:
1. قصد صدمه‌زدن به مأموران با وسیله‌ای به غیر از وسایل مرگبار یا خطرناک.
2. واردکردن صدمه جسمی به مأمور اجرای قانون بدون ملاحظه یا از روی قصد.
3. مضروب‌کردن یا صدمه زدن به مأموران در حال مستی یا تحت تأثیر مواد ‌مخدر در حال رانندگی یا هر وسیله نقلیه دیگر.
4. وارد آوردن صدمه به مأموران اجرای قانون از سر بی‌توجهی و بی‌مبالاتی با وسایل مرگبار یا وسایل خطرناک.
5. قرار دادن پلیس به‌صورت عمدی یا سهوی در شرایطی که موجب صدمه دیدن وی شود.
6. ارتکاب اعمال جنایتکارانه از سر بی‌توجهی که منجر به مرگ و یا لطمات فیزیکی به مأموران اجرای قانون گردد.
7. واردآوردن صدمه جانی به پلیس از روی عمد با آلات قتاله یا وسایل خطرناک.

افزون ‌بر ‌این، تهدید پلیس حتی اگر واقعی نباشد، با مجازات روبه‌رو می‌شود؛ به‌عنوان مثال، اگر فردی اسلحه پلاستیکی کودکان را در حالتی زیر لباس خود قرار دهد که تصور شود سلاح گرم است و باعث ترس مأموران گردد، تا 12‌ماه حبس در انتظار اوست. در این شرایط اگر مأمور اجرای قانون مسلح باشد و از ترس اینکه ممکن است فرد مورد نظر به وی شلیک کند و یا باعث خطر جانی برای دیگران شود، به فرد تهدیدکننده شلیک کند، در اغلب مواقع به این دلیل که از جان خود و دیگران دفاع کرده، تبرئه می‌شود. این در حالی است که چنانچه این شرایط در فاصله‌ای کمتر از 300متری مدارس ایجاد شود، از نوع بزه درجه 6محسوب شده و مجرم به 5سال زندانی محکوم می‌شود؛ نمونه دیگر از بزه درجه 6، پرتاب اشیا از ساختمان‌ها روی پلیس است که ثابت شدن جرم در اینجا، متوقف بر وارد آمدن صدمه نیست بلکه صرف نیت و قصد فردی که این عمل را انجام داده مهم است و مجازات خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید