• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196786
+
-

لیست بهترین جاهای دیدنی گرمسار

کویر ریگ جن
قسمت کویری و پر رمز و راز گرمسار که کویر ریگ جن نام دارد، یکی از مناطق بسیار عجیب و در عین حال جالب گرمسار است. بنا به روایات، برخی از افرادی که در طول تاریخ به این کویر رفته‌اند، هرگز از آن بازنگشته‌اند. در هیچ کجای این کویر هیچ چاه یا منبع آبی وجود ندارد و همین امر نیز باعث شده تا در طول تاریخ، این کویر مورد توجه کاروان‌ها نباشد و فقط ماجراجویان یا محققین به این کویر سفر کنند. بنابراین اگر شما نیز قصد سفر به این کویر را دارید، حتماً همراه با خود راهنما، جی‌پی‌اس، ماشین‌های مناسب کویر، آب و خوراکی ببرید.

امامزاده سلطان شاه نظر
این ساختمان و بقعه مربوط به دوران قاجاریه است و دارای طاق‌های جناقی و گنبدی شکل است. معماری این بنا در مقایسه با سایر بناهای هم دوره خود، کم‌نظیر و خاص است. مصالح به کار رفته در این بنا خشت و چینه است و گچ‌بری‌های جالبی دارد. این بنا در 15 کیلومتری جنوب شرقی گرمسار قرار دارد

آب انبار مسیر امامزاده اسمعیل و شمس الدین
از دیگر مکان‌های دیدنی گرمسار، می‌توان به آب انبار امامزاده اسمعیل و شمس الدین اشاره کرد. این آب انبار که از آجر و ملات ساخته شده، به آب حوض شهرت دارد و مربوط به دوران قاجاریه است. این آب‌انبار دارای مخزن، بادگیر، پاشیر، پلکان و سردر است. پلان آب‌انبار مسیر امامزاده اسمعیل و شمس‌الدین، برخلاف سایر آب‌انبارهای منطقه، مربع مستطیلی است و یک مخزن چهارگوش دارد که از میان آن یک ستون برافراشته شده و روی آن بادگیر قرار گرفته است.



منطقه بهورد
منطقه بهورد در 32 کیلومتری شمال غربی ایوانکی گرمسار واقع شده است. این منطقه یکی از مناطق خوش آب و هوای گرمسار است که در حد فاصل بین دشت و کوهستان قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های بسیار جالبی که این منطقه دارد، آب و هوای گرم و معتدل آن است که باعث شده این منطقه تابستانی خنک و زمستانی گرم داشته باشد.

مجموعه سیاه‌کوه
مجموعه سیاه‌کوه از جمله جاذبه‌های گردشگری گرمسار است که در دامنه شمالی آن واقع شده است. در واقع این منطقه، مجموعه‌ای از قصرهای دوران حکومت شاه عباس صفوی است. قصرهای شاه عباس، قصر عین الرشید و حرم‌سرا از جمله قصرهای تشکیل‌دهنده مجموعه سیاه‌کوه هستند. این مجموعه در پارک ملی کویر گرمسار قرار دارد.

کارخانه پنبه
یکی دیگر از مکان‌های دیدنی گرمسار، کارخانه پنبه است. این بنای تاریخی در دو طبقه و از خشت و گل ساخته شده است. برخی از افراد به دلیل معماری بسیار خاص، آن را شبیه به یک کاروانسرا می‌دانند. پلان مستطیل شکل این کارخانه پنبه، باعث جذابیت بیشتر آن شده است. این کارخانه در ضلع غربی میدان معلم گرمسار قرار دارد.

قله کلرز
قله کلرز با ارتفاع ۲۲۱۷ متر، از مقاصد کوهنوردی و جاذبه های گردشگری گرمسار است و در شمال غرب آن قرار دارد. در این منطقه گیاهانی مانند: خارشتر، اشنان و درختچه‌های گز رویت می‌شود. برخی از گونه‌های جانوری حاضر در محدود نیز شامل گرگ، روباه، شغال، میش، قوچ و بز هستند. برای صعود از قله کلرز سه مسیر وجود دارد که متداول‌ترین آن‌ها، مسیر جنوبی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید