• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196784
+
-

اژدهای خشمگین در کو‌ه‌های کهکشانی

کوه اژدها با ۱۲۶۵متر ارتفاع، از منحصر‌به‌فردترین جاذبه‌های دیدنی گرمسار است

اژدهای خشمگین در کو‌ه‌های کهکشانی

روایت است که رستم اژدها را کشت و روی این کوه انداخت و شمایل اژدها نقشی از کوه شد.
بررسی‌های زمین‌شناسی نشان ‌می‌دهد که کوه‌های کهکشانی گرمسار قدمتی چندمیلیون‌ساله دارند و نقش اژدها هم از نادرترین و کم‌نظیر‌ترین چین‌های مرکب رنگارنگ در این منطقه است.
دسترسی به کوه اژدها از کنار جاده کمی پیچیده است. بعد از پل هوایی گرمسار باید با دقت به کنارگذر جاده بروید و از یک مسیر خاکی با حدس و گمان راه را پیدا کنید. این کوه در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و شاید در گذشته به‌عنوان نشانه‌ای بوده برای راهنمایی کاروانیان تا مسیر خود را پیدا کنند.
 اژدها نگاهش رو به شرق است و دهانش را باز کرده و شعله‌های آتش را به‌سوی شهر گرمسار می‌دمد و شاید به همین دلیل است که اینجا اینقدر گرم است.
در طول مسیر رسیدن به کوه اژدها آبراه و پلی قدیمی هم وجود دارد که با اینکه آب ندارد، اما نقش‌و‌نگار رنگارنگش ما را وادار به توقف می‌کند.
به نزدیکی‌های کوه که می‌رسیم نقش اژدها ناپدید می‌شود و فقط چین‌خوردگی‌هایی دیده می‌شود که در شیارهای خنک آن می‌شود کمی استراحت کرد.
روی کوه نوارهای سرخ، سفید و قهوه‌ای‌رنگی وجود دارد که به شکل موج خودنمایی می‌کنند. رنگ‌های گوناگون این نقش، حاصل وجود چندین لایه خاک است که هر کدام دارای عناصر ویژه‌ای هستند و به‌طور منظمی شکل گرفته‌اند.
این ساختار دیدنی از سنگ ماسه، شیل و سنگ جوش تشکیل شده است. نیروها از 2جهت و همزمان وارد شده و باعث ایجاد چین‌ها روی کوه شده است. به این پدیده در علم زمین‌شناسی، چین مرکب می‌گویند. سمت شرق کوه اژدها به گسل اژدها راه دارد و سمت غرب به شغال‌دره می‌رود. هرقدر هم که در این چین‌خوردگی‌ها بمانید باز هم از حس اسرارآمیز آن کم نمی‌شود. از دامنه کوه بالا می‌رویم و درست مقابل صورت اژدها چشمه‌ای وجود دارد که گیاهان سبزرنگ اطرافش آبشخور حیوانات تشنه کویر است.



عکس: ساتیار امامی/ رودخانه باستانی


عکس: ساتیار امامی/ کوه اژدها
 

این خبر را به اشتراک بگذارید