• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196457
+
-

گواهینامه رانندگی در اینترنت

قوانین جدیدی برای محافظت کودکان از محتوای مضر آنلاین در برخی پلتفرم‌های جهانی وضع شده که به آن دروازه آنلاین می‌گویند

فضای مجازی
گواهینامه رانندگی در اینترنت

قوانین جدیدی برای بررسی و تأیید سن و سال کاربران در برخی پلتفرم‌های خارجی وضع شده است که حتی کاربر را مجبور می‌کند گواهینامه رانندگی خود را بگیرد تا از آن به عنوان گواهی سن قانونی استفاده از فضای آنلاین بهره بگیرد. در واقع ایده قانونگذار این است که مانند روال دریافت گواهینامه رانندگی، نشستن پشت یک سیستم کامپیوتری و ورود و استفاده از فضای آنلاین نیز منوط به گذر از محدوده سنی و رسیدن به سن قانونی است.

شبکه‌های اجتماعی در گام بعدی
پلتفرم‌های بازی و خرده‌فروش‌ها و شبکه‌های اجتماعی هدف‌های بعدی بزرگ این قوانین هستند. هفته گذشته فرانسه قانونی وضع کرد که براساس آن، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی باید برای سن و سال کاربران خود تأیید سنی داشته باشد و همچنین برای نوجوانان زیر 15سال رضایت والدین واجب است. قانونگذاران کنگره اروپا نیز لایحه‌ای برای ایجاد حداقل سن برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی ارائه کرده‌اند. به این ترتیب به جای اینکه فقط افراد زیر سن قانونی بازرسی شوند، سن همه کاربران با ارائه کارت شناسایی امکان‌پذیر می‌شود. قانونگذاران معتقدند این کار برای پاکسازی و امنیت فضای آنلاین لازم است اما افرادی که به آزادی‌های مدنی معتقد هستند از بابت نقض حریم خصوصی و آزادی‌های اینترنتی ابراز نگرانی کردند.

نگاه مخالف
بیشتر شرکت‌هایی که از دروازه سنی استفاده می‌کنند به کاربران اطمینان می‌دهند که داده‌های آنها ذخیره نمی‌شود. اما فعالان حریم خصوصی می‌گویند بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌ها که همچنان مستعد استخراج اطلاعات هستند، آمادگی بازرسی سنی بدون ذخیره اطلاعات کاربر در فضای آنلاین را ندارند؛ اطلاعاتی اعم از اینکه کاربر در حال مکالمه باچه‌کسی است، محتوای مکالمه چیست یا چه چیزی می‌بیند. این فعالان می‌گویند بازرسی سنی بخشی از خیزش آهسته به سمت دنیایی است که شرکت‌ها به آن علاقه‌مند هستند؛ دنیای ذخیره اطلاعات کاربر. از نگاه فعالان حریم خصوصی، حتی دولت‌های دمکرات هم یک نگاه نزدیک کلی به زندگی خصوصی افراد دارند. این اتفاقی است که در حال حاضر در چین می‌افتد، جایی که دولت از ابزارهای گسترده برای پیگرد شهروندان و ایجاد محدودیت برای آنها استفاده می‌کند.

دروازه سنی
برای محافظت بچه‌ها از محتوای فضای مجازی، در برخی از بازی‌های آنلاین دروازه سنی ایجاد شده است. این یک بازرسی هویتی است که دیگر در همه پلتفرم‌های آنلاین در حال تبدیل شدن به یک روال عادی است. در برخی بازی‌ها، کاربر برای استفاده از ویژگی چت صوتی باید بالای 13سال داشته باشد. مثلا در پلتفرم بازی روبولکس افراد باید از دروازه سنی عبور کنند. آنها باید طبق قوانین بازی سن خود را با ویدئوی سلفی ثابت کنند. آمریکا، بریتانیا و ژاپن برای سایت‌های خود محدودیت سنی گذاشته‌اند. شرکت‌ها نیز دسترسی کودکان به اپلیکیشن‌های دوست‌یابی، پلتفرم‌های بازی و سایت‌های خرید آنلاین را محدود کرده‌اند.

محافظت آنلاین
قانونگذاران دهه‌هاست که سعی می‌کنند از بچه‌ها در برابر محتوایی که برای آنها مضر است محافظت کنند. ابتدایی‌ترین روش برای آگاهی از سن کاربر، پر کردن گزینه سال تولد است که با حقه به راحتی قابل دور زدن است. بنابراین اثبات سن کاربر نیاز به یک تغییر فناورانه داشت. برای این مورد، بسیاری از وب سایت‌ها برای تأیید صحت سن کاربر، یک کپی دیجیتال از گواهینامه رانندگی یا پاسپورت می‌خواهند. این گزینه‌ای است که در چند سال اخیر امکان پذیر نبود. عقاید عمومی در این‌باره تغییر کرده است. کودکان در حال تجربه یک بحران بهداشت روان هستند و بسیاری از والدین می‌گویند این بزرگ‌ترین دغدغه آنها پس از گذر از دوره پاندمی کروناست. نگرانی آنها به‌ویژه درباره شبکه‌های اجتماعی است که به‌گفته متخصصان اخیرا به‌عنوان یک خطر بزرگ برای سلامتی بچه‌ها به شمار می‌آید. این نگرانی‌ها منشا موج جدیدی از پیشنهادها برای محدودیت سنی در فضای مجازی شده است. بسیاری از قانونگذاران می‌گویند که اعتیاد به اینترنت باید مانند اعتیاد به الکل و مخدرها، درمان و کنترل شود. لوری شیگل، نماینده جمهوری‌خواهان می‌گوید: ما برای عدم‌حضور افراد زیر 15سال در بسیاری از اماکن محدودیت گذاشته‌ایم پس همین محدودیت باید برای فضای آنلاین نیز برای محافظت از آنها اعمال شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید