• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196408
+
-

بازکردن خیابان‌های قفل شده

شهرداری‌های جهان چه راه‌حل‌های کوتاه‌مدتی برای رفع گره‌های ترافیکی دارند

گزارش
بازکردن خیابان‌های قفل شده

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

سیاست‌های ترافیکی شهرداری‌ها مجموعه بزرگی از برنامه‌ها هستند که در بلندمدت اجرا می‌شوند و رفع گره‌ ترافیکی، تنها بخش کوچکی از آن است که البته معمولا باید در زمان کمتری به نتیجه برسد. توقف خودرو‌ها در نقاط پرتردد و گیرکردن سواری‌های شخصی، درون جریان کند رفت‌وآمد، بیشتر از همه به چشم شهروندان می‌آید و مطالبه آنها را از شهرداری‌ها ایجاد می‌کند تا هرچه سریع‌تر مسیر را باز کنند. بعضی از واکنش‌های شهرداری‌های شهر‌های بزرگ جهان به گره‌های ترافیکی را مرور می‌‌کنیم.

باریک کردن خیابان

شهرداری نیوپورت در ایالت رودآیلند آمریکا برای حل مشکل ترافیک در 2 خیابان اصلی، تصمیم به باریک‌تر‌کردن این معابر گرفته است. خیابان‌های کاپ و مموریال خیلی قدیمی هستند و زمانی ایجاد شدند که رفت و  آمد به اندازه امروز نبود. اکنون شهرداری قصد دارد با خط‌کشی، این مسیر‌ها را تا یک خط رفت و یک خط برگشت باریک کند. «شی خامسئوراونگ» لائوسی‌تبار که هم شهردار و هم رئیس شورای شهر است، در همین خیابان زندگی می‌کند. او می‌گوید: « باید مشکل ترافیک را با عقل سلیم بررسی کنیم. بزرگ‌تر کردن خیابان‌ها جاذب رفت‌وآمد بیشتر است.» شروع اصلاح گره‌های ترافیکی در نیوپورت از سال 2020 شروع شده و این کار منجر به یک گزارش 100صفحه‌ای شده که مرجع تصمیم‌گیری است. شهردار جوان نیوپورت همچنین از عملیات‌ عمرانی خبر دارد که مسیر‌های ورودی را سخت‌تر می‌کنند تا به این دو خیابان کارکرد گردشگری و محلی بدهند.

حلقه بتنی
شهر شانگهای یک بزرگراه بتنی با پایه‌های بلند دارد که به ‌خودرو‌ها اجازه حرکت در ارتفاع را می‌دهد و قسمتی از ترافیک شهر به آن منتقل می‌شود. علاوه بر آن چند جاده کمربندی دیگر هم در اطراف این شهر وجود داشتند که به ‌تدریج با بافت شهری احاطه شدند، اما این مسیر به نام بزرگراه‌ حلقه که در سال 1994ساخته شد آنقدر اهمیت دارد که بر قیمت املاک و خانه‌های اطراف خود تأثیر گذاشته است. مدتی قبل چند گره ترافیکی در آن شناسایی شدند. یکی از این گره‌ها در شمال شهر و نزدیک به رودخانه هوانگ‌پو قرار داشت. شهرداری کار بازسازی بزرگراه‌ حلقه را از همین گره ترافیکی بین خیابان‌های سیپینگ و ژنگبن شروع کرد. آسفالت روکش شد و نورپردازی تغییر کرد و مجموع اصلاحات بدون اینکه به عرض بزرگراه اضافه کند میزان انتقال ترافیک را افزایش داد. با موفق بودن بازسازی و رفع نسبی گره ترافیکی، پروژه ادامه پیدا کرد.

راه‌حل نامزدهای انتخاباتی برای گره‌های ترافیکی

همه نامزد‌های شهرداری تورنتو شعار‌هایی درباره حل مشکلات ترافیکی می‌دهند. ازدحام خودرو‌ها در این شهر آنقدر زیاد شده که نامزد‌های انتخابات شهرداری‌ها از این فرصت برای تبلیغات و جذب رأی استفاده می‌کنند. بعضی از آنها برای تهیه فیلم‌های تبلیغاتی خود به نقاط پرترافیک رفته‌اند و وعده رفع مشکل را داده‌اند. بیشتر از 100نفر برای نامزدی در انتخابات شهرداری ثبت‌نام کرده‌اند و تا حالا انواع راه‌حل‌ها ارائه شده است. گروهی افزایش مسیر‌های دوچرخه‌سواری در خیابان‌های اصلی و گروهی انتقال دوچرخه‌سوار‌ها به خیابان‌های فرعی را پیشنهاد کرده‌اند. اینکه ترافیک کدام خیابان ناراحت‌کننده‌تر است و باید زودتر روان شود از موارد اختلاف‌نظر است. افزایش جریمه راننده‌هایی که مسیر حمل‌ونقل عمومی را بسته‌‌اند و کارگاه‌های ساختمانی که مصالح و دستگاه‌ها را جمع‌آوری نمی‌کنند هم از راه‌حل‌های دیگر است.

ورود به پل، ممنوع

در بوداپست یک پل تاریخی بازسازی شده است اما شهرداری برای نوع استفاده از آن از مردم نظر‌خواهی کرد. نتیجه نظرخواهی هم این بود که شهرداری برای رفع ترافیک شدید روی این پل ورود خودرو‌های شخصی را به آن ممنوع کند. به این معنی که در آینده فقط تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها، موتور‌سیکلت‌ها و دوچرخه‌سواران مجاز به استفاده از این پل خواهند بود. نقش پل در ترافیک پایتخت مجارستان آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را کاملا مسدود کرد، اما می‌شود خودرو‌های شخصی را از آن دور نگه داشت. قسمتی از بودجه پل از طرف دولت تامین شده است؛ به این شرط که در مدت 18‌ماه بازسازی شود. این پل که به نام پل ‌زنجیری شناخته می‌شود 150سال قبل روی رودخانه دانوب ساخته شد. طول این پل 300متر است و فقط 2 خط برای حرکت دارد؛ برای همین باید بین خودرو‌های شخصی و حمل‌ونقل عمومی یکی را انتخاب کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید