• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 13 تیر 1402
کد مطلب : 196304
+
-

بازی‌های رایانه‌ای رکورددار جذب مخاطب

با افتتاح مرکز پایش، مشکلات زیرساختی بازی‌های رایانه‌ای حل می‌شود؟

گزارش
بازی‌های رایانه‌ای رکورددار جذب مخاطب

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازی‌های ایرانی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افتتاح شد؛ مرکز پایشی که به‌گفته مدیران این بنیاد براساس پایش محتوایی نیست، بلکه تلاش دارد تا بازی‌هایی که زیرساخت آنها اشکالات فنی دارد را بهبود ببخشد؛ البته در بخش بازی‌های وارداتی نظارت وجود دارد. وزیر ارشاد در این باره تأکید می‌کند: «بنیاد بازی‌های رایانه‌ای باید با دروازه‌بانی بازی‌های خارجی تلاش کند بازی‌های متناسب با اقتضائات فرهنگی کشور در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا موجبات اطمینان و آرامش خاطر خانواده‌ها فراهم شود.»

مخاطب 34میلیون نفری
محمدمهدی اسماعیلی که روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد و مراسم مختلفی ازجمله جشنواره نمایش عروسکی و حضور در همایش هوش مصنوعی و... در جدول برنامه‌هایش دیده می‌شود، با حضور در مراسم افتتاح مرکز پایش کیفیت زیرساخت‌ بازی‌های ایرانی عنوان کرده است: «۳۴میلیون نفر در کشور مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند که از این میان ۵میلیون نفر به‌صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند.» این آمار در حالی ارائه شده  که به‌گفته وزیر بازی‌های رایانه‌ای پس از موسیقی، بالاترین میزان مصرف فرهنگی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

حمایت از بازی‌سازان
وزیر ارشاد با اشاره به جایگاه بازی‌های رایانه‌ای در حوزه صنایع فرهنگی و مدیریت فرهنگی کشور تأکید می‌کند: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند بازی‌های رایانه‌ای را به فرصتی برای کشور و نسل جدید تبدیل کند. این ظرفیت در بازی‌های جدید تولید شده در کشور و موفقیت بازی‌های ایرانی در نقاط مختلف جهان نمایان است.» وی همچنین حمایت از تولیدات را مهم‌ترین وظیفه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرده و اضافه می‌کند: «این بنیاد حمایت از تولید بازی‌های داخلی، کیفیت بازی‌ها و رعایت هنجارهای فرهنگی کشور را با جدیت پیگیری می‌کند؛ به‌طوری که سامانه‌های برخط بنیاد، اطلاعات و رده‌بندی بازی‌ها را در اختیار والدین و اولیای مدارس قرار می‌دهد.»

فیلترشکن‌ها مانعی برای بازی‌های آنلاین

با توجه به اینکه مرکز پایش افتتاح شده، صادق جبلی، مدیر استودیوی طراحان سفید امیدوار است که مرکز پایش بتواند مشکلات فنی را حل کند. وی به همشهری می‌گوید: «مشکلات اینترنت بلای جان بازی‌سازها شده است! بازی‌های آنلاین ایرانی نیازمند اینترنت پرسرعت هستند و با وجود آنکه بازی ما، یک بازی ایرانی با سرور ایرانی است، اما دسترسی بازیکنان به اینترنت پایدار نیست و همین باعث ایجاد مشکلات فراوان می‌شود.» وی در توضیح بیشتر می‌گوید: «وقتی شخصی سایتی را باز می‌کند، اگر در این میان اینترنت لحظه‌ای قطع و وصل شود، شاید متوجه موضوع نشود و کارش انجام شود، اما در بازی‌های آنلاین با کوچک‌ترین سکته در اینترنت کیفیت بازی به سرعت پایین می‌آید. بازی‌سازان و طراحان بازی‌ها در ایران به شدت به کیفیت استاندارد اینترنت نیازمند هستند. در همه کشورها از دیتا‌سنترها استفاده می‌شود و کاربرها به سرور بازی به‌راحتی متصل می‌شوند. همچنین شرکت‌های خصوصی‌ای وجود دارند که شبکه اختصاصی در بستر اینترنت را ارائه می‌دهند، اما چنین چیزی در ایران نداریم.  امیدواریم این مرکز پایش بتواند مشکلات زیرساختی را حل کند.» جبلی همچنین به وضعیت فیلترشکن‌ها اشاره می‌کند و اینکه رواج استفاده از فیلترشکن‌ها باعث شده که عملا برای بازی‌های آنلاین ایرانی مشکلاتی ایجاد شود و به ناچار اول هر بازی باید بگوییم لطفا وی‌پی‌ان خود را خاموش کنید!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید