• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
دو شنبه 12 تیر 1402
کد مطلب : 196200
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g58XZ
+
-

راه‌اندازی سامانه‌ای برای مدیریت دستفروشان

داوود گودرزی-رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران

موضوع رشوه‌گرفتن از دیرباز وجود دارد، اما در مرکزیت مجموعه‌شرکت‌های حریم‌بان، شهربان و ساماندهی مشاغل شهرداری تهران مشکلی نیست و اگر اتفاقی دررابطه با جابه‌جایی پول و تخلف این چنینی رخ می‌دهد مربوط به سطح خیابان و شهر است. برای حل این موارد و رسیدن به راهکار مناسب، وقت زیادی صرف شده و قرار است 2 اتفاق مهم رخ دهد که بخش زیادی از مسائل مربوط به ساماندهی دستفروشان را حل می‌کند. سامانه‌ای در این حوزه طراحی شده و بنا به دستور شهردار تهران تمام نقاط و مکان‌هایی که افراد می‌توانند بساط پهن کرده و دستفروشی کنند، باید شناسایی و جانمایی‌ها روی سامانه صورت گیرد. از سوی دیگر همه کسانی که تمایل به فعالیت در این شغل (دستفروشی) را دارند، باید در این سامانه ثبت‌نام کنند تا هویتشان و نوع دستفروشی و کالایی که عرضه می‌کنند، مشخص شود. این سامانه به دستفروشان اجازه می‌دهد تا مکان فعالیت خود را از روی سامانه انتخاب کنند. این کار از یک سو به امرار معاش دستفروشان کمک می‌کند و از سوی دیگر شهروندان فرصت خرید از این افراد را در فضای بهتری خواهند داشت. با این اقدام انضباط شهری رعایت می‌شود و موضوعات مالکیت معابر و فروش آنها به دستفروشان هم به ‌طور کامل منتفی می‌شود. قطعاً این کار سخت و بزرگی است و دستگاه‌های انتظامی و قضایی باید کنار شهرداری قرار گیرند تا بتوانیم انضباط‌بخشی را به دستفروشی در شهر گره بزنیم. نکته قابل ‌تأمل، رویکرد اصلی حل مسئله است نه پاک‌کردن صورت ‌مسئله. قصد داریم شهروندانی که به هر دلیلی شغل دستفروشی را انتخاب کرده‌اند هویتی پیدا کنند و در شرایط مناسب‌تری به فعالیت خود ادامه دهند.
راه‌اندازی سامانه به مدیریت روزبازارها هم کمک می‌کند: چرا که امروزه پیمانکاران طی قراردادی مدیریت روزبازارها را از شهرداری دریافت می‌کنند و غرفه‌ها را به قیمت‌های مختلف واگذار می‌کنند. از طریق این سامانه رفتارهای سلیقه‌ای و فردی منتفی می‌شود و مشکلات این‌چنینی هم حل خواهد شد.
علاوه بر گسترش روزبازارها، در معابر عمومی مانند چهارراه‌ها و ورودی‌های مجموعه‌هایی چون ایستگاه‌های مترو که فضای مناسبی دارند و در عبور و مرور عابران و خودرو‌سواران خللی ایجاد نمی‌شود، نیز برای بساط‌گستری جانمایی می‌شود تا بتوانیم با استفاده از این فرصت‌ها تعداد زیادی از دستفروشان را پوشش دهیم.
کار دیگری را هم پیگیری می‌کنیم که درصورت نهایی‌شدن طرح و دریافت مصوبه اجرایی می‌شود، آن هم برخورد با رشوه‌بگیران است. در گام اول آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به شهروندان درخصوص خدماتی که توسط شهرداری ارائه می‌شود و هزینه‌های مصوب است تا مردم بیش از آن پرداخت نکنند. در مرحله دوم هم شهروندان با معرفی رشوه‌بگیران و متخلفان از طریق سامانه 137پلاس می‌توانند به ما در شناسایی این افراد کمک کنند و قول می‌دهیم گزارش‌ها با سرعت پیگیری شود. امیدواریم با این اقدامات شاهد اتفاقات بهتری در شهر باشیم. در نهایت هم باید اعلام کنم که با عوامل خاطی در دوربین‌ مخفی صداوسیما برخورد و از خبرنگار این مستند قدردانی شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید