• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 تیر 1402
کد مطلب : 196113
+
-

هشدار به انحراف بانک‌ها

خبر :احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی با هشدار نسبت به انحراف چشمگیر برخی بانک‌های خصوصی در نسبت تسهیلات به سپرده در استان‌ها، پیشنهاد داده است: به بانک‌هایی که در اسرع وقت نسبت به ارتقای نسبت‌های تسهیلات به سپرده استانی خود به حداقل ۵۰درصد اقدام نکنند، در مرحله نخست اخطار داده شده و درصورت تداوم روند ناصحیح گذشته، بانک خاطی ملزم به تعطیلی شعب ناکارآمد استانی خود شود.
  نقد: عنان بانک‌ها سال‌هاست که رها شده و آنها ترجیح داده‌اند با سوءاستفاده از نبود نظارت و فساد شکل گرفته در بازار پول، منابع جمع‌آوری شده از کف جامعه را به سود ذینفعان خود مصادره کنند یا در بهترین حالت به‌جای بازچرخانی آنها در قالب تسهیلات، به سرمایه‌گذاری در حوزه املاک، بازرگانی، بنگاه‌داری و... اختصاص دهند. سختگیری‌های اخیر به بانک‌ها، اگر به اصلاح رفتار و ترازنامه بانک‌ها مشکل‌دار منجر شود و با هدف تقسیم دارایی‌های این بانک‌ها به نفع اصحاب قدرت انجام نشود، می‌تواند رؤیای اصلاح نظام بانکی را محقق کند.
متأسفانه، در شرایط فعلی برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور، فقط نام بانک را یدک می‌کشند و بخش عمده منابع را به صاحبان خود وام داده‌اند. این بانک‌ها درحالی‌که بازار سرمایه حضور دارند و سهامداران آنها از محل رفتار سهامداران عمده متضرر شده‌اند، هیچ الزامی برای اصلاح رفتار خود و فروش دارایی‌های راکد نمی‌بینند و گویی هزینه سختگیری‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را نیز مستقیماً به صاحبان سهام خرد منتقل می‌کنند. بهتر این است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در جریان اصلاح بانک‌های ناتراز، باید ضمن سختگیری به سهامداران عمده، هوادار سهامداران خرد باشند و اجازه انتقال هزینه اشتباه صاحبان بانک به سهامداران خرد را ندهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید