• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 تیر 1402
کد مطلب : 196097
+
-

شهرداری تهران، آماج دروغ‌ها

شهرداری تهران ازجمله نهادهایی به‌شمار می‌رود که طی ماه‌های اخیر هدف شایعه‌سازی‌های گسترده‌ای قرار گرفته است

دریچه
شهرداری تهران، آماج دروغ‌ها

طی بیش‌از 22ماه گذشته، شهرداری تهران، به‌عنوان نهادی که روزانه با بخش قابل‌توجهی از جامعه سروکار دارد، آماج تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌های ریز و درشتی بوده که راهبرد به حاشیه‌کشیدن این نهاد را دنبال کرده‌است؛ تخریب‌هایی که عمدتا مبتنی بر سیاه‌نمایی و مخدوش کردن عملکرد و اقدام‌های انجام شده بوده‌است.از «شهرفروشی» تا «تغییر کاربری» و «کشف فساد» گرفته تا متهم کردن شهرداری به کم‌کاری در کاهش آلودگی هوا ازجمله دروغ‌پردازی‌ها و حاشیه‌سازی‌هایی بوده که در فضای‌مجازی منتشر شده‌است. دراین میان رویکرد بی‌اعتمادسازی مردم نسبت به مسئولان از آسیب‌هایی است که باید مورد توجه مدعی‌العموم قرار گیرد.

عضو شورای‌شهر تهران دستگیر شد؟

در آخرین روزهای هفته‌گذشته همزمان با انتشار شایعه استعفای علیرضا زاکانی از سمت شهردار تهران در برخی رسانه‌ها، برخی حساب‌های کاربری در شبکه‌های‌اجتماعی اقدام به انتشار خبری کردند که از دستگیری یکی از اعضای شورای‌شهر تهران حکایت داشت؛ موضوعی که دروغ بودن آن خیلی زود روشن شد و حضور فرد مذکور در صحن علنی شورا، آب سردی بود بر پیکر دروغ‌پردازان. افشای دروغ‌پردازی‌ها در شرایطی بود که برخی اقدام به انتشار خبرهای کذبی درباره برخی رایزنی‌ها با مقام‌های قضایی به‌منظور آزادی عضو زندانی شورای‌شهر کردند؛ رویکردی که بیش‌از آنکه بهره‌ای از واقعیت داشته باشد، قصد تخریب چهره و عملکرد مدیریت‌شهری تهران را داشت. همزمان با انتشار این خبر دروغ، برخی از رسانه‌ها اقدام به انتشار اخباری درباره استعفای زاکانی از سمت شهرداری تهران کردند؛ شایعه‌هایی که اگرچه در همان نخستین لحظات انتشار، ازسوی رئیس شورای‌شهر تهران تکذیب شد، اما واکنش شهردار تهران در حاشیه نشست هیأت‌دولت را به‌همراه داشت و زاکانی تأکید کرد برخی آرزوهای خود را به‌عنوان خبر، منتشر می‌کنند. رویکرد تخریب مدیریت شهری درحالی طی ماه‌های گذشته شدت گرفته که افکارعمومی همچنان در انتظار برخورد قاطع مدعی‌العموم با دروغ‌پردازان است.

تهمت مبتذل به شهردار تهران
مهرماه1401بود که سمانه پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون، با انتشار یک پست در شبکه‌های اجتماعی، تهمت مبتذلی را به شهردار تهران نسبت داد و ضمن توهین به علیرضا زاکانی، مدعی شد شهردار تهران گفته: «بنده در جلسه‌ای خدمت روسای‌ قوای کشور عرض کردم که خانه عفاف را برای تخلیه هیجانات این دختران به‌ظاهر معترض در چند نقطه تهران راه‌اندازی کنیم، این غائله ختم می‌شود؛ هم هیجان‌شان تخلیه می‌شود و هم درآمد شرعی کسب می‌کنند.» جالب اینجا بود که پاکدل با استناد به چنین دروغ‌ها و تهمت‌هایی، زاکانی را «وقیح» و «گستاخ» خطاب کرده بود. انتشار این استوری در فضای‌مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت و با واکنش‌های بسیاری همراه شد. دراین میان اگرچه کذب بودن چنین ادعایی، آن‌هم با آن ادبیات، روشن بود، اما با وجود این، این بازیگر سینما و تلویزیون پس‌از مشخص شدن این «فیک‌نیوز» هم اقدامی برای اصلاح این دروغ مبرهن خود نکرد تا شهرداری تهران با طرح شکایتی از مجاری حقوقی موضوع را پیگیری کند. در این میان اما جلوگیری از چنین رویه‌هایی نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق مدعی‌العموم از برخوردهای صورت‌گرفته با چنین دروغ‌پردازی‌ها و شایعه‌سازی‌هایی است که امنیت روانی جامعه را هدف گرفته‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید