• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 10 تیر 1402
کد مطلب : 196054
+
-

پاسپورت 100 میلیونی!

سومین ستاره انگلیسی با قرارداد 100میلیون یورویی، به‌زودی آرسنالی خواهد شد

پاسپورت 100 میلیونی!

پس از جک گریلیش و جود بلینگام که هر کدام برای مقطعی با برچسب گران‌قیمت‌ترین ستاره‌های انگلیسی تاریخ فوتبال شناخته می‌شدند، حالا نوبت به دکلان رایس رسیده است که چنین برچسبی را روی خودش ببیند. روند انتقال این هافبک به آرسنال، در حال نهایی‌شدن است و او خیلی زود با پیراهن توپچی‌ها دیده خواهد شد تا دومین خرید بزرگ باشگاه در این پنجره بعد از کای هاورتز باشد. برای آنکه بدانید این رقم چقدر سنگین است، یک مرور ساده روی گذشته وستهم کافی به‌نظر می‌رسد. یک دهه قبل، 2مالک فعلی باشگاه با 100‌میلیون پوند، بخش مهمی از سهام تیم لندنی را خریداری کردند. حالا پول فروش یک بازیکن، به‌تنهایی با این رقم برابری می‌کند!
 
   تب انگلیسی
اگر پاسپورت انگلیسی داشته باشید، نیمی از راه رسیدن به یک قرارداد 100‌میلیونی را طی کرده‌اید؛ چراکه اساسا در انگلیس، رسانه‌ها مانور زیادی روی فوتبالیست‌های جوان می‌دهند و رقم قرارداد این بازیکنان را به شکل خیره‌کننده‌ای بالا می‌برند. آرسنال قصد دارد برای خرید دکلان رایس از وستهم، 105‌میلیون پوند هزینه کند؛ رقمی که چند رکورد مهم را جابه‌جا خواهد کرد. دکلان درصورت قطعی‌شدن این جابه‌جایی، گران‌ترین فروش تاریخ چکش‌ها و گران‌ترین خرید تاریخ توپچی‌ها خواهد شد. علاوه بر این، لقب گران‌قیمت‌ترین بازیکن انگلیسی تاریخ نیز به او تعلق خواهد گرفت. قبل از این بازیکن، جک گریلیش نخستین ستاره انگلیسی در تاریخ بود که برای خریدش 100‌میلیون یورو هزینه شد. همین رقم سنگین، باعث شد جک در نخستین فصل بازی برای سیتی تحت فشار باشد و اصلا درخشان ظاهر نشود اما همین بازیکن در فصل دوم، یکی از پایه‌های کلیدی رسیدن تیم گواردیولا به سه‌گانه بود. جود بلینگام نیز با 106‌میلیون یورو، از رکورد گریلیش عبور کرد. او در همین تابستان به رئال‌مادرید ملحق شده و به‌نظر می‌رسد که آینده درخشانی در تیم کهکشانی برنابئو خواهد داشت. حالا دکلان رایس اما با 115‌میلیون یورو در آستانه آرسنالی‌شدن است. قبل از او، مهره‌های جوان زیادی مثل جک ویلشر یا دله علی در فوتبال انگلیس با وجود تبلیغات زیاد، در مسیر محو‌شدن قرار گرفتند اما به‌نظر می‌رسد رایس، مایه‌های تبدیل‌شدن به یکی از هافبک‌های بزرگ دنیای فوتبال را دارد.
 
   این کورس را نباز
من‌سیتی با خرید کواچیچ از چلسی، وارد فصل تازه نقل‌و‌انتقالات شد و البته گوندوغان را در پایان قراردادش از دست داد. پپ که از نخستین روز جذب کالوین فیلیپس هرگز از این بازیکن راضی نبوده، قصد داشت رایس را به اتحاد ببرد اما اراده آرسنالی‌ها برای خرید این بازیکن به هر قیمتی، شرایط را پیچیده کرد. سیتی انتظار نداشت بیش از 90‌میلیون پوند برای دکلان هزینه کند و رسما اعلام کرد که از خرید این بازیکن صرف‌نظر کرده است. در حقیقت آرسنالی‌ها توانستند برنده یک کورس حساس با رقیب‌ جدی‌شان باشند اما آنچه در نهایت اهمیت دارد، کورس قهرمانی در جدول رده‌بندی لیگ برتر خواهد بود.
 
   یک وداع احساسی
تبدیل‌شدن به کاپیتان وستهم در 24‌سالگی، دستاورد مهمی است اما نکته جالب در مورد رایس، سرک‌کشیدن او به تمام لندن در همین سن و سال است. رایس در باشگاه چلسی رشد کرده، در وستهم به یک ستاره تبدیل شده و حالا در آرسنال، قرار است یک سوپراستار باشد. او و دوست قدیمی‌اش میسون ماونت، رویای مشترکی برای تبدیل‌شدن به ستاره‌های بزرگ چلسی داشتند اما حالا این فصل را در آرسنال و یونایتد کلید خواهند زد. قهرمانی فصل گذشته در لیگ کنفرانس اروپا، یک پایان باشکوه را برای رایس در ترکیب چکش‌ها رقم زد. اشک‌های او بعد از آن فینال، عملا نشانه‌ای برای جدایی او از این باشگاه به شمار می‌رفت‌.
   
دکلان پولدار می‌شود
ستاره جدید آرسنال که در وستهم به‌ازای هر ‌ماه 240‌هزار پوند دستمزد می‌گرفت، حالا به ازای هر هفته حضور در آرسنال همین رقم را دریافت می‌کند! دستمزد دکلان در تیم جدیدش، یک تحول بزرگ را برای زندگی او به‌وجود می‌آورد. همین دستمزد بالا البته موجب خواهد شد که او به‌مراتب بیشتر از گذشته زیر ذره‌بین باشد. آیا دکلان همان مهره گمشده‌ای است که آرسنال را به مدعی قهرمانی لیگ تبدیل خواهد کرد؟


آنچه فصل گذشته قهرمانی لیگ را از آرسنال گرفت، مشکلات خط هافبک این تیم بعد از مصدومیت چند ستاره بود. حالا می‌توان ادعا کرد که با داشتن کای هاورتز، مارتین اودگارد و دکلان رایس، این تیم صاحب جذاب‌ترین خط هافبک لیگ برتر شده اما آیا آرتتا می‌تواند از هر 3‌نفر در یک ترکیب ثابت استفاده کند؟ اگر این اتفاق رخ بدهد بازیکن پست 6 این تیم کدام‌یک از این نفرات خواهد بود؟ به‌نظر می‌رسد استفاده از این 3‌هافبک به شکل همزمان آرسنال را به لحاظ کارهای دفاعی در خط میانی کمی آسیب‌پذیر خواهد کرد. شاید هم هاورتز به خط حمله برود و در مرکز زمین، توماس پارتی به رایس و اودگارد اضافه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید