• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
شنبه 10 تیر 1402
کد مطلب : 196050
+
-

سالی که نکوست...

اولین تمرین استقلال با حواشی عجیب و زننده‌ای همراه بود. با شیوه‌ای که مدیریت باشگاه در پیش گرفته به‌نظر می‌رسد جواد نکونام فصل بسیار سختی پیش‌رو داشته باشد

سالی که نکوست...

اولین روز کاری جواد نکونام به‌عنوان سرمربی استقلال، روز مهمی بود؛ تجربه‌ای که نشان داد کار‌کردن در این باشگاه برای این مربی جوان، چقدر دشوار خواهد بود. جواد، استقلال را می‌شناسد. در کودکی، طرفدار این باشگاه بوده و در آخرین سال‌های بازی، با پیراهن شماره‌6 همین تیم به میدان رفته است اما تجربه تازه او در استقلال، با همه تجربه‌های قبلی فرق خواهد داشت. او سرمربی تیمی شده که مدیرانش هر روز گاف تازه‌ای می‌دهند. تقریبا هیچ روزی وجود ندارد که در آن، پای یک شاهکار مدیریتی دیگر از حجت کریمی و همکارانش وسط نباشد. برای مردی مثل جواد نکونام که اعتقاد ویژه‌ای به «انضباط» دارد و تیم قبلی‌اش را به‌خاطر «احترام» ناکافی مدیران باشگاه به کادر فنی کنار گذاشته، این یک سال بسیار سخت خواهد بود. او بیشتر از رقبا، باید نگران مدیرانی باشد که قرار است در این فصل برای استقلال تصمیم بگیرند.
 
   خشت اول، صاف نبود!
همه‌‌چیز مهیا به‌نظر می‌رسید تا نخستین جلسه تمرینی استقلال با نکونام، تبدیل به یک خاطره خوب برای آبی‌ها شود. هوادارها هم استقبال خوبی از تیم به عمل آوردند و خودشان را به کمپ رساندند تا در نخستین تمرین، به سرمربی جدید و شاگردانش روحیه بدهند. مدیران استقلال اما همین تجربه را نیز به یک کابوس بسیار بزرگ تبدیل کردند. شروع رسمی دوران حضور نکونام در استقلال، «فراموش‌نشدنی» بود اما نه به‌معنای خوب آن. در حقیقت همین ماجرا کافی به‌نظر می‌رسید تا سرمربی جدید استقلال متوجه شود که در باشگاه، با چه کسانی روبه‌رو خواهد بود.
 
   نگرانی نقل‌و‌انتقالاتی
این فقط جلسه نخستین تمرین تیم نیست که نکو را نگران مصائب احتمالی‌اش در باشگاه می‌کند. حجت کریمی تا امروز نتوانسته در فصل نقل‌و‌انتقالات نمره قبولی بگیرد. تراکتور به‌صورت همزمان 4‌بازیکن خریده، سپاهان خط حمله‌اش را با کاوه رضایی و رضا شکاری تقویت کرده، پرسپولیس هم در آستانه رسیدن به توافق با زاهدی و کنعانی است. استقلال اما تا پیش از نخستین تمرینش، حتی نتوانسته بود به جذب یک بازیکن، نزدیک شود. وضعیت ستاره‌هایی مثل مهدی قائدی و محمد محبی، هنوز مبهم به‌نظر می‌رسد و سیدحسین حسینی هم به شکل تلویحی از استقلال جدا شده است. این وسط اما تنها مهرداد محمدی به توافق با استقلال نزدیک شده و یک‌روز پس از نخستین تمرین به دفتر آقای مدیرعامل رفته است. آیا سرپرست مدیرعاملی آبی‌ها، نباید کمی دست بجنباند و به‌دنبال خرید بازیکنانی باشد که نامشان در فهرست نکونام قرار گرفته است؟
 
   این جمله‌ها را باور نکن
مشکل دیگر نکونام در استقلال این است که نمی‌تواند به جملاتی که از حجت کریمی می‌شنود و وعده‌هایی که از این مدیر می‌گیرد، کاملا اعتماد کند. کریمی همان مدیری بود که مدام حرف‌های مثبتی در مورد ساپینتو می‌زد و از علاقه باشگاه برای تمدید قرارداد با این مربی می‌گفت. همین که ساپینتو از ایران رفت، همه آن جملات هم فراموش شدند و عبارت‌هایی مثل دروغگو و دائم‌الخمر، جای‌شان را گرفتند. در این شرایط پیش‌بینی می‌شود نکو هم اگر به هر دلیلی با این مدیر به بن‌بست برسد، باید در انتظار واکنش‌های تند و تیز او باشد. در استقلال فعلا هیچ بازیکنی به حجت کریمی اعتماد کامل ندارد؛ چرا‌که سرعت تغییر رفتارها و عبارت‌های او گاهی زیاد از حد به‌نظر می‌رسد.

   چرا همه جا هستی؟
تجربه نشان داده هر وقت که استقلال و پرسپولیس مدیران آرامی داشته‌اند، موفقیت نیز در خانه این باشگاه‌ها را زده است. حجت کریمی اما اصرار زیادی دارد تا از این شبکه به آن شبکه برود و هر روز چند مصاحبه جنجالی نیز انجام بدهد. رفتار او شبیه فوتبالیست‌های جوانی است که از لیگ‌های پایین‌تر به استقلال ملحق می‌شوند و خودشان را در مقابل دوربین‌ها گم می‌کنند.
 چه لزومی دارد این مدیر همه جا دیده شود؟ چه لزومی دارد ردپایی از او در همه برنامه‌های تلویزیونی وجود داشته باشد؟ چه لزومی دارد هر روز یک مصاحبه با تیتر درشت از این مدیر منتشر شود؟ این مصاحبه‌ها تا امروز چه تأثیری‌ جز به‌هم‌ریختن جو استقلال داشته‌اند؟ او یک روز علیه سرمربی سابق تیم موضع می‌گیرد، یک روز روبه‌روی بازیکنان خودی می‌ایستد و حقوق نگرفتن آنها را شایعه می‌خواند. این همه مصاحبه، فقط و فقط به ضرر آرامش استقلال خواهد بود.
 
   مدیر لحظه‌آخری
حجت کریمی مدام تصمیم‌های لحظه‌ای می‌گیرد و دائما از این شاخه به آن شاخه می‌پرد. چنین موضوعی برای یک مربی مثل نکونام که همیشه به ثبات اعتقاد داشته، دردسرساز خواهد بود. کریمی یک روز در باشگاه کمیته فنی می‌سازد و یک روز تصمیم می‌گیرد همین کمیته را منحل کند. او یک روز یک سرمربی خارجی را برای مذاکره و نشست خبری به تهران می‌کشاند و روز دیگر عنوان می‌کند که گزینه‌های اصلی هدایت باشگاه، داخلی هستند. حتی در پرونده جذب نکونام نیز، این مدیر در یک‌قدمی شکست‌خوردن بود و از جواد می‌خواست که خودش همه مشکلات را حل کند تا مانعی برای پیوستن به استقلال نداشته باشد. حالا خود کریمی، به یک مانع بزرگ برای آبی‌ها در فصل جدید تبدیل شده است. هواداران هم علاقه‌ای به ماندن کریمی ندارند و حتی به قیمت مشت‌خوردن از اوباش، مخالفت با او را فریاد زده‌اند. کریمی حتی در این پرونده هم نشان داد که هیچ نوع مدیریتی روی بحران‌های باشگاه ندارد.
 
   کسی با او امضا نمی‌کند!
اگر یک بازیکن شاخص لیگ برتری باشید، قطعا علاقه ندارید با حجت کریمی قرارداد ببندید؛ چراکه او این اواخر رقم قرارداد و آپشن‌های بسیاری از مهره‌های تیمش را فاش کرده است. در حقیقت کریمی تا حدود زیادی حریم خصوصی مدنظر استقلالی‌ها را زیر سؤال برده است. قطعا خود نکونام هم دوست ندارد رقم قراردادش روی آنتن زنده تلویزیون مورد قضاوت قرار بگیرد. کار‌کردن با این مدیر، می‌تواند نکو را پیر کند. مدیران باشگاه استقلال در این فصل، فاصله زیادی با حرفه‌ای‌گری دارند و این فاصله هر روز به جای کمترشدن، بیشتر می‌شود!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید