• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 10 تیر 1402
کد مطلب : 196042
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/98GLP
+
-

شرق کرمان سیراب شد

بهره‌برداری از فاز اول آبرسانی به شهرهای بم و بروات 48هزارخانوار ‌ را تحت‌پوشش آب‌ آشامیدنی پایدار قرار داد

گزارش
شرق کرمان سیراب شد

زهرا عباسی-روزنامه نگار

رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو جمعه (9تیر) به کرمان سفر کردند تا طی این سفر، ۱۲ پروژه‌ صنعت آب و برق را با اعتبار بیش از ۱۵ هزار و 609میلیارد تومان افتتاح کنند یا به بهره‌برداری برسانند؛ 5طرح شبکه انتقال و فوق توزیع برق، آبرسانی به شهرهای بم و بروات، افتتاح خطوط جمع‌آوری و انتقال و تصفیه‌خانه سیرجان و پروژه‌های برق که از نگاه کرمانی‌ها مهم‌ترین آنها آبرسانی به شهرهای بم و بروات بعد از 12سال بود.

به سرانجام رسیدن یک پروژه نیمه‌کاره
کلنگ پروژه ملی انتقال آب از سد نساء به بم و بروات سال 1390به زمین زده شد و بیش از 10سال نیمه کاره بود درحالی‌که اهالی این دو شهر روزهای سختی را به‌ویژه در تابستان پشت سر می‌گذاشتند. فرماندار بم در این‌باره به همشهری توضیح می‌دهد که اهالی این شهرستان به‌ویژه در تابستان با قطعی آب در طول روز مواجه بودند و حتی برخی مناطق در سال‌های اخیر آب آشامیدنی پایدار نداشتند و آبرسانی سیار می‌شدند.
«محمد برزنگ» با بیان اینکه به سرانجام رسیدن این پروژه آب منطقه را هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت ارتقا می‌دهد، اظهار می‌کند: «فاز اول پروژه 250لیتر آب وارد شبکه می‌کند که می‌توان با آن کمبودهای فعلی را برای 48هزار خانوار جبران کرد. در حال حاضر از کل پروژه 64درصد تصفیه‌خانه و بیش از 80درصد ایستگاه پمپاژ به بهره‌برداری رسیده است و با تکمیل صد در صدی آن کل آب بم و بروات با 240هزار نفر جمعیت و همچنین در مجموع با جمعیت نرماشیر، فهرج ‌، ریگان و گنبکی حدود 450هزار نفر را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. او سد نساء را تنها منبع مطمئن برای منطقه می‌داند که از کوه‌های جبال‌بارز و آب‌های جاری سطحی در بالادست سد تغذیه می‌شود و تا‌کنون مشکلی برای تامین آب نداشته است.



پروژه‌های آبرسانی کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه در کنار انتقال آب سد نساء به ‌بم و بروات، دو پروژه آبرسانی دیگر در کرمان در دست اجراست، می‌گوید: «پروژه آبرسانی دوم انتقال آب از خط صنعت به کرمان و رفسنجان با ۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت است. این خط انتقال آب ۱۴۵ کیلومتر طول دارد که بیش از ۶۰ کیلومتر آن اجرا شده است. تصفیه‌خانه بزرگ کرمان نیز با ظرفیت 3هزار لیتر بر ثانیه آماده است و امیدواریم تا قبل از فصل گرما در سال آینده به نتیجه برسد.»
«محمد مهدی فداکار» پروژه سوم را آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد که عملیات آنها از سال گذشته آغاز شده است.
«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو هم در سفر به کرمان و با اشاره به تنش آبی در 10هزار روستای کشور سهم کرمان را از این روستاها، ۶۶۹ روستا با تنش آبی شدید اعلام کرده که تاکنون مشکلات ۱۴۰ روستا رفع شده است.
به‌گفته او، 4برنامه برای تامین آب کرمان در دستور کار است؛ استفاده از ذخایر آب‌های سطحی و سدها و تعریف پروژه‌ در جنوب، شرق و دیگر نقاط استان، شیرین‌سازی آب دریا و تخصیص آن به شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان، انار و زرند، بازچرخانی آب بهداشتی حاصل از تصفیه‌خانه‌ها و طرح‌های تصفیه فاضلاب.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید