• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 10 تیر 1402
کد مطلب : 195988
+
-

جشن عروسک‌ها در پایتخت

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی کار خود را آغاز کرد

گزارش
جشن عروسک‌ها در پایتخت

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

آخرین‌بار شادپیمایی عروسک‌ها در پایتخت به  قبل از شیوع کرونا برمی‌گردد که جمعیتی برای تماشای عروسک‌های محبوبشان به خیابان آمدند. حالا و بعد از اتمام شیوع کرونا، هادی حجازی‌فر دبیری این دوره از جشنواره را پذیرفته و بعد از یک دوره وقفه این جشنواره کارش را از شامگاه هشتم تیر در محوطه تئاترشهر با حضور عروسک‌ها آغاز کرد. این دوره از جشنواره در نخستین روز برگزاری خود میزبان ۱۱اثر نمایشی بود که در بخش‌های بین‌الملل، بزرگسال، کودک و نوجوان، مهمان و فضای باز اجرا شدند. در نخستین روز، نمایشی از گرجستان با نام «پیرو سمانی» به نویسندگی و کارگردانی النا ماتسخوناشویلی در 2نوبت مهمان سالن قشقایی تئاترشهر بود. از دیگر نکات جالب توجه در نخستین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران، حضور سفیران و رایزن‌های فرهنگی 7کشور در تئاترشهر و تالار هنر بود.

رکورد جدید در فروش بلیت
درحالی‌که برخی از سالن‌های تئاترشهر خود را برای نمایش‌های جدید آماده می‌کنند و این روزها میزبان نمایش‌های عروسکی جشنواره هستند، با این حال برخی از اجراها در پیش‌فروش بلیت‌هایشان رکورد زدند. نمایش «بک تو بلک» سجاد افشاریان که قبل‌تر در اجراهایش موفق شده بود این بار به سالن اصلی تئاترشهر می‌آید؛ این نمایش اواخر مرداد در حالی روی صحنه می‌رود که بلیت‌هایش فروش رفته است.

شروع حرفه‌ای
نمایش «جزیره گنج» به نویسندگی رابرت نوئیس استیونسون و کارگردانی فابیو ساپربی از کشور برزیل که در تالار هنر اجرا شد، میزبان سفیران و مهمانانی از کشورهای پرتغال، شیلی، کوبا، آرژانتین، سوئیس، مکزیک، ونزوئلا، بولیوی و... بود که با خیرمقدم مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای این اثر نشستند. عادل بزدوده، هنرمند باسابقه نمایش عروسکی در نخستین روز جشنواره نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را در بخش مهمان روی صحنه ‌برد. این اثر نمایشی در 2نوبت ۱۸ و ۲۰ در سالن گلستان کانون پرورش فکری اجرا شد.

نگاه آماری
‌دومین روز جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران مبارک با اجرای ۶ نمایش در بخش صحنه‌ای و ۴ نمایش در بخش خیابانی سپری ‌شد.   همچنین ۴ نمایش در بخش مهمان روی صحنه می‌روند. همین‌طور با مشارکت سازمان بهزیستی ۷ نمایش در بخش فراگیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک روی صحنه می‌روند.  در این دوره ۷ نمایش هم در بخش بین‌الملل اجرا می‌شوند؛ نمایش‌هایی از کشورهای برزیل، گرجستان، ترکیه، پرو، مکزیک و ارمنستان مهمان جشنواره نمایش عروسکی تهران هستند. این جشنواره تا ۱۷تیر‌ماه ادامه دارد.


خداحافظی با یک هنرمند

فرناز بهزادی، طراح و سازنده عروسک و پیشکسوت نمایش عروسکی سه‌شنبه ششم تیر به‌دلیل بیماری در ۷۴سالگی درگذشت. این هنرمند با سابقه نمایش عروسکی در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران - مبارک از دنیا رفت. زنده‌یاد بهزادی چندین سال درگیر بیماری ریوی بود و از یک هفته قبل به‌دلیل عود بیماری‌اش به کما رفته و در بیمارستان بستری بود.
زنده‌یاد بهزادی متولد ۱۳۲۸ بود و دیپلم رشته معماری داخلی را از هنرستان امین‌الدوله و دیپلم نقاشی و مجسمه‌سازی‌ را از مدرسه خصوصی میس پرز سوئیس و لیسانس تئاتر با گرایش عروسکی را از دانشگاه ونسن پاریس دریافت کرده بود.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید