• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 10 تیر 1402
کد مطلب : 195954
+
-

چه کسانی به گیاهان آلرژی دارند؟

پزشکی
چه کسانی به گیاهان آلرژی دارند؟

دکتر مرتضی فلاح‌پور-فوق‌تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی

امروزه استفاده از گل و گیاه آپارتمانی بسیار همه‌گیر شده است و مردم به‌خاطر آرامشی که می‌گیرند از آنها استفاده می‌کنند. اما بعضی افراد به‌دلیل آلرژی و حساسیتی که به برخی گل و گیاهان دارند شاید نتوانند از وجود گل و گیاه در خانه خود بهره‌مند شوند.
منظور از حساسیت به گیاه حساسیت تنفسی است. قسمتی از گیاه که باعث گرده‌افشانی می‌شود یعنی گل‌ها می‌تواند حساسیت در انسان ایجاد کنند. بنابراین اگر آسم دارید، حساسیت بینی یا سینوزیت دارید، بهتر است از گیاهی در خانه‌تان استفاده کنید که گل نداشته باشد و گرده‌افشانی انجام ندهد. بخش دیگری هم در گیاه وجود دارد که می‌تواند برای شما دردسرساز شود و آن خاک مورد استفاده برای گیاه و محیط مرطوبی است که با آبیاری برای گیاه فراهم می‌کنید. خاک می‌تواند منبعی باشد برای رشد کپک‌ها؛ پس اگر جزو کسانی هستید که حساسیت به کپک و قارچ‌ها دارید، بهتر است از گل و گیاه استفاده نکنید. وگرنه نگهداری از گل و گیاه در خانه مانعی برای شما ندارد.
توصیه من به شما این است که خاک گلدان را در اتاق و فضای دربسته تعویض نکنید و حتما به بیرون از خانه ببرید. از آبیاری بیش از حد و مرطوب‌سازی محیط نیز خودداری کنید.
نکته دیگری که باید در مورد گل و گیاه مورد توجه قرار داد حساسیت‌های پوستی است. اگر جزو افرادی هستید که اگزما دارند، فراموش نکنید که تماس پوستی با اجزا و برگ‌های برخی گیاهان می‌تواند باعث تشدید اگزما شود؛ به‌خصوص گل‌های خانواده پیچک.
اگر به نکات و مواردی که گفته شد توجه و آنها را رعایت کنید، می‌توانید بدون بروز مشکل خاصی، در دکوراسیون خانه‌تان از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید