• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195944
+
-

پویش حاجت‌روایی

پویش حاجت‌روایی

شاید برای بسیاری از ما که آب تصفیه‌شده لوله‌کشی در اختیار داریم، دسترسی به آب یک موضوع عادی باشد، اما باید بدانیم برای بسیاری از مردم آب سالم و آشامیدنی یک رؤیاست. طبق آمار هم‌اکنون بیش از 2میلیارد نفر در دنیا هنوز به آب سالم و بی‌خطر برای آشامیدن دسترسی ندارند و در کشورمان نیز 25درصد روستانشینان به هر دلیل فعلا آنچه را به‌عنوان آب شرب مصرف می‌کنند، سالم و بهداشتی نیست. جمعیت هلال احمر کشورمان از سال1397کمپین نذر آب را برای آبرسانی به چند استان خشک و بی‌آب کشورمان راه‌اندازی کرده است.

  مردم پای کارند
نکته مهم درباره این کمپین، مردمی‌بودن آن است. همه شهروندانی که قصد دارند برای برآورده‌شدن حاجت‌هایشان، آب نذر کنند، می‌توانند امیدوار باشند که نذوراتشان در دورافتاده‌ترین روستاها و کم‌آب‌ترین نقاط کشور، به‌دست هموطنانی می‌رسد که قدر قطره قطره آب را می‌دانند. ایران در حال حاضر درگیر تجربه با مشکلات جدی آب مخصوصاً آب آشامیدنی است. خشکسالی‌های گذشته توأم با برداشت‌های غیراصولی و غیراستاندارد از آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق چاه‌های عمیق، وضعیت آب را در بعضی مناطق به سطح بحرانی رسانده‌است.

  نذرستان
برای نذر آب راه‌های مختلفی وجود دارد، یکی از در دسترس‌ترین روش‌ها، استفاده از سایت نذرستان است. نذرکنندگان می‌توانند هر مبلغی را حتی هزار تومان، برای نذر آب اختصاص دهند. بعد از آن سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها این نذورات را برای اهدافی مثل تهیه و توزیع آب‌شیرین‌کن‌های خانگی و صنعتی در مناطق محروم و روستایی، تجهیز مدارس مناطق محروم به تجهیزات آب آشامیدنی مثل مخازن آب پلی اتیلن و کمک به سیستم‌های آبرسانی در فضاهای کلیدی مورد نیاز مصرف می‌کنند. دراین زمینه تنها در استان سیستان و بلوچستان، به جز مناطق دورافتاده روستایی، یک شهر بزرگ با جمعیت بیش از یک میلیون نفر با تنش بی‌آبی درگیر است و همین، اهمیت پیوستن به پویش‌های مربوط به نذر آب را بیشتر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید