• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 7 تیر 1402
کد مطلب : 195875
+
-

اتاق‌های سرد ‌‌مهران در انتظار زائران

امسال قرار است 30 اتاق سرد در مسیر پیاده‌‎روی مرز مهران برای زائران در نظر گرفته شود

گزارش
اتاق‌های سرد ‌‌مهران در انتظار زائران

محمود مولایی-روزنامه نگار

به‌زودی اتاق‌های سرد برای زائران در مسیر پیاده‌روی مرز مهران تعبیه می‌شوند. هر سال در ایام منتهی به اربعین حسینی مرز مهران به عنوان مهم‌ترین گذرگاه زمینی به داخل خاک عراق پذیرای زائران بسیاری است؛ زائرانی که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان به دلیل نزدیکی مسافت و امنیت، طول مسیر مرز مهران را برای تردد خود انتخاب می‌کنند.
به گزارش همشهری، اورژانس ایلام با تعبیه کانکس و کانتینرهایی که به کولر گازی مجهز هستند، از زائران پذیرایی می‌کند. به گفته رئیس اورژانس ایلام، کانکس و کانتینرهای سرد در نقاط مختلف پایانه مهران تعبیه می‌شوند. علی مرادی به همشهری گفت: «سال گذشته تقریبا 20کانکس سرد در مسیر پیاده‌روی وجود داشت و امسال قرار است 30کانکس سرد برای استفاده زائران اختصاص داده شود.»

ساختمان جدید
‌ امسال ساختمان جدیدی در مرز مهران احداث شده تا در تردد و توقف کوتاه زائران برای سفر به عراق سهولت ایجاد شود. به گفته رئیس اورژانس ایلام، در ساختمان جدید امکانات درمانی قرار دارد و به همین دلیل، برخی از امکانات درمانگاه مهران به اتاق‌های سرد منتقل می‌شوند تا مورد استفاده زائران قرار گیرند. علی مرادی گفت: «زائرانی که به نوعی گرمازده شوند، توسط اورژانس به این اتاق‌های سرد هدایت می‌شوند. این کانکس‌ها در جاهایی قرار می‌گیرند که زائران تا کارهای گذرنامه‌‌ای خود را انجام می‌دهند، بتوانند در اتاق سرد مستقر شوند.»

3کولر گازی
تعداد کانتینرهای سرد کمتر از کانکس است، اما هر کانتینر به 3کولر گازی مجهز است؛ در حالی که هر کانکس یک یا 2کولر گازی دارد؛ اتاق‌های سردی که مناسب زائران در گرمای طاقت‌فرساست. رئیس اورژانس ایلام در این‌باره گفت: «اتاق‌های سرد به گونه‌ای است که زائران بتوانند از گرمای تابستان نجات پیدا کنند.» مرادی همچنین درباره اتاق‌های سرد در سال 1401 عنوان کرد: «از آنجایی که در برخی از نقاط مرز معمولا تعداد زائران زیاد است، سعی کردیم اتاق‌های سرد را در نزدیکی گیت‌ها تعبیه کنیم. 5 کانکس در گمرگ داشتیم و در نزدیکی درمانگاه 7 کانکس قرار داشت. همچنین در پایانه مهران 3 کانکس وجود داشت. البته علاوه بر اورژانس، هلال‌احمر نیز برای زائران چادرهای متعددی تعبیه کرده بود.»  به گفته او، بیشتر اتاق‌های سرد در چند کیلومتری مرز قرار دارند که جمعیت زیادی از زائران در آنجا حضور دارند: «هوا گرم است و زائران در طول مسیر توقف چندانی ندارند تا به چند کیلومتری مرز می‌رسند.» اتاق‌های سرد که به گفته رئیس اورژانس ایلام چند روز دیگر فعالیت خود را در مرز مهران شروع می‌کنند، موکت شده‌اند و آب خوردن دارند.  

مکث
۲۴ هزار نفر

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام اعلام کرد که  ظرف 24 ساعت گذشته  بیش از ۲۴هزار نفر از مرز مهران تردد (ورود و خروج) کرده‌اند. «سیدزاهدین چشمه‌‌خاور» با اشاره به افزایش تردد زائران از مرز بین‌المللی مهران در آستانه روز عرفه، به ایرنا گفته است که تردد زائران در مرز بین‌المللی مهران  آسان  و روان درحال انجام است.
او با اشاره به آمار تردد مسافران از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه یادآور شده است: «در این بازه زمانی ۹۶۳هزارو۶۴مسافر از مرز بین‌المللی مهران تردد کردند.» به‌گفته «سیدزاهدین چشمه‌خاور»، از این تعداد ۷۷۴هزارو۲۲۴مسافر ایرانی و ۱۸۸هزارو۸۴۰مسافر نیز اتباع خارجی بوده‌اند که از مرز مهران تردد کرده‌اند.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید