پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج بیتالله الحرام:
کشورهایاسلامی آماده نظم جدید جهانی شوند
رهبرمعظم انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج پیامی صادر فرمودند.بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقاممعظمرهبری، حضرت آیتالله خامنهای آیین حج را یک فراخوان جهانی برای تعالی انسانها و زمینهساز اعتلای معنوی و اخلاقی بشریت خواندند.
متن پیام رهبرمعظم انقلاب به این شرح است:
بسماللهالرحمنالرحیم
والحمدللّه ربّالعالمین و صلّیالله علیالرّسولالاعظم محمّد المصطفی و آله الطّیبین و صحبه المنتجبین.
صلای ابراهیمی حج و فراخوان جهانی آن، بار دیگر از دل تاریخ، همه گیتی را مخاطب ساخت و دلهای مستعد و ذاکر را به شور و شوق افکند. ندای دعوتکننده، خطاب به همه آحاد بشر است: و اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجّ(۱)، و کعبه میزبانِ مبارک و رهنمای همه انسانهاست: اِنَّ اَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکه مُبارَکاً وَ هُدی لِلعالَمین(۲).
کعبه بهعنوان نقطه مرکزی و محور اصلی توجهات آحاد مسلمانان و آیین حج همچون نمونه کوچک از گستره متنوع دنیای اسلام، میتواند در خدمت تعالی جامعه بشری و سلامت و امنیت همه انسانها باشد. حج میتواند به کل بشریت، اعتلای معنوی و ارتقای روحی و اخلاقی برساند و این، نیاز حیاتی بشرِ امروز است. حج میتواند همه برنامههای استکبار و صهیونیسم برای سقوط اخلاقی بشر امروز و فردا را باطل و بیاثر کند.
شرط لازم برای این اثرگذاری جهانی، آن است که مسلمانان در گام نخست، خطاب زندگیبخشِ حج را خود بهدرستی بشنوند و همه همت خود را برای عملی کردن آن بهکار گیرند. دو پایه اصلی این خطاب، «وحدت» و «معنویت» است. وحدت و معنویت، ضامن ارتقای مادی و معنوی جهان اسلام و نورافشانی آن به همه گیتی است.وحدت به معنی ارتباط فکری و عملی است؛ بهمعنی نزدیک شدن دلها و اندیشهها و جهتگیریهاست؛ به معنی همافزایی علمی و تجربی است؛ به معنی پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی است؛ به معنی اعتماد و همکاری دولتهای مسلمان است؛ به معنی همیاری در برابر دشمنان مسلّم و مشترک است.
وحدت بدین معنی است که نقشه طراحیشده دشمن نتواند فرقههای اسلامی، یا ملتها و نژادها و زبانها و فرهنگهای متنوع جهان اسلام را دربرابر یکدیگر قرار دهد. وحدت بدین معنی است که ملتهای مسلمان یکدیگر را، نه از راه معرفی فتنهانگیز دشمن بلکه از راه ارتباط و گفتوگو و رفتوآمد بشناسند؛ از امکانات و ظرفیتهای یکدیگر آگاه شوند و برای بهرهبرداری از آن برنامهریزی کنند. وحدت بدین معنی است که دانشمندان و دانشگاههای جهان اسلام دست در دست یکدیگر نهند؛ علمای مذاهب اسلامی با حُسنظن و مدارا و انصاف به یکدیگر بنگرند و سخنان یکدیگر را بشنوند؛ نخبگان در هر کشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشترکات یکدیگر آشنا و آنان را به همزیستی و برادری تشویق کنند.
وحدت همچنین بدین معنی است که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، بهگونهای هماهنگ، خود را آماده شرایط نظم جهانی پیش رو کنند؛ جایگاه شایسته امت اسلامی را در تجربه جدید جهان که سرشار از فرصتها و تهدیدهاست، بهدست خود و به اراده خود تعیین کنند؛ نگذارند تجربه تلخِ «مهندسی سیاسی و سرزمینی غرب آسیا بهدست دولتهای غربی پساز جنگ جهانی اول» تکرار شود.
معنویت به معنی ارتقای اخلاق دینی است. افسونِ اخلاق منهای دین که مدتها ازسوی منابع فکری غربی ترویج میشد، سرانجامش همین سقوط بیمهار اخلاقی درغرب است که همه در دنیا شاهد آن هستند. معنویت و اخلاق را از مناسک حج، از سادهزیستی در احرام، از نفی امتیازات موهوم، از «وَ اَطعِمُوا البائِسَ الفَقیر(۳)»، از «لا رَفَث وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدال(۴)»، از گردش همه امت بر گِرد محور توحید، از رمی شیطان و برائت از مشرکان باید آموخت.
برادران و خواهران حجگزار! از فرصت حج برای تدبر و تعمق در راز و رمزهای این فریضه بینظیر بهره گیرید و توشه همه عمر خود سازید.» «وحدت» و «معنویت» دراین مقطع زمانی بیشاز گذشته درمعرض دشمنی و کارشکنی استکبار و صهیونیسم است. آمریکا و دیگر قطبهای سلطه استکباری، با وحدت مسلمانان، با تفاهم ملتها و کشورها و دولتهای مسلمان و با تدین و تشرع نسل جوان این ملتها بهشدت مخالفند و با هر وسیله که بتوانند با آن مقابله میکنند. وظیفه همه ما و همه ملتها و دولتهای ما، ایستادگی دربرابر این نقشه خباثتآلود آمریکایی و صهیونیستی است. از خداوند علیم و قدیر کمک بخواهید؛ روحیه برائت از مشرکین را در خود تقویت کنید و خود را به نشر و عمقبخشی آن در محیط زندگی خود موظف بدانید. توفیق همگان و حج مقبول و مشکور را برای شما حجاج ایرانی و غیرایرانی از خداوند متعال مسئلت میکنم و دعای مستجاب حضرت بقیهاللّهالاعظم (ارواحنا فداه) را برای همگان آرزو مینمایم.
والسلام علیکم و رحمهالله
ششم ذیالحجه ۱۴۴۴
۴تیرماه ۱۴۰۲
1. سوره حج، بخشی از آیه ۲۷؛ «و در میان مردم برای [اداء] حج بانگ برآور...»
۲. سوره آلعمران، آیه ۹۶؛ «در حقیقت نخستین خانهای که برای [عبادت] مردم نهاده شده، همان است که در مکه است و مبارک و برای جهانیان مایه هدایت است».
۳. سوره حج، بخشی از آیه ۲۸؛ «... و به درماندهای مستمند بخورانید».
۴. سوره بقره، بخشی از آیه ۱۹۷؛ «... در اثنای حج، همبستری و گناه و جدال [روا] نیست...»