• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 تیر 1402
کد مطلب : 195760
+
-

تهران آب برای بارگذاری بیشتر ندارد

تهران از لحاظ ظرفیت تأمین آب به‌هیچ‌وجه توان بارگذاری جمعیت بیشتر از این را ندارد و باید در این روند بازنگری شود. محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اعلام این خبر تأکید کرد: 75درصد آب تهران در گذشته از 5سد امیرکبیر، لار، ماملو، طالقان و لتیان تأمین می‌شد اما اکنون در فصول سرد سال 45درصد از سدها و 55درصد از منابع زیرزمینی و در فصول گرم سال، 60درصد از سدها و 40درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود. ماجرا چیست؟ این مقام دولتی می‌گوید: وضعیت منابع آبی 5سد تأمین‌کننده آب شرب تهران نسبت به سال‌های قبل، وضعیت مطلوبی نیست و با کاهش ذخایر آبی مواجهیم، همچنین میزان بارش‌های تهران نسبت به آمار متوسط بلندمدت 54ساله، کاهشی 40درصدی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون داشته است. به‌گفته او، سالی 2تا2.5درصد به تعداد مشترکان آب تهران اضافه می‌شود، یعنی هر 10سال 20درصد به جمعیت تهران افزوده می‌شود، درحالی‌که منابع جدیدی برای تأمین آب در تهران نداریم.
با این حال اردکانی هرگونه شایعه جیره‌بندی یا قطع برنامه‌ریزی‌شده آب در تهران را رد می‌کند و می‌گوید: مردم نگران تأمین آب نباشند، اما لازم است حداقل 10درصد در مصرف آب خود صرفه‌جویی کنند و ما هم قول می‌دهیم 90درصد دیگر را تأمین کنیم.
مدیرعامل آبفای استان تهران می‌افزاید: هر شهروند تهرانی در شبانه‌روز 250لیتر آب مصرف می‌کند که رقم بالایی است؛ اگر 10درصد مصرف خود را برابر با 25لیتر در شبانه‌روز کاهش دهد، هیچ کاهشی در تأمین نیاز خود احساس نخواهد کرد، از سوی دیگر با کاهش 10درصدی مصرف آب توسط شهروندان، 120میلیون مترمکعب در مصرف آب شرب کلانشهر تهران صرفه‌جویی حاصل می‌شود که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

چاره چیست؟
هرچند دولت در تلاش برای افزایش پایداری کمی و حفظ کیفیت آب در استان تهران است، اما همچنان نقش اول در بهبود وضعیت را مردم بر عهده دارند تا جایی که اردکانی می‌گوید: با وجود افزایش 2درصدی تعداد مشترکان آب تهران، در 3ماهه نخست سال‌جاری، 4درصد از مصرف آب تهران نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، کاهش یافته است و این کاهش، نتیجه صرفه‌جویی و توجه مردم به مقوله آب است. او همچنین گزارش می‌دهد: کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به کاهش 25درصدی مصرف آب خود نسبت به سال گذشته شده‌اند که با پایش صورت‌گرفته، از مجموع 25وزارتخانه، ادارات زیرمجموعه 5وزارتخانه این مصوبه را رعایت نکرده‌اند و پرمصرف هستند که به این ادارات اخطارهای لازم داده شده است و درصورت ادامه روند پرمصرفی، آب آنها برای چند ساعت قطع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه «الگوی مصرف آب برای هر خانوار تهرانی 14مترمکعب در‌ماه است»، گفت: در 3ماهه نخست امسال، 27درصد از تعداد مشترکان بدمصرف که بیش از دوبرابر الگو مصرف آب دارند، کاسته شده و 11درصد به تعداد مشترکان خوش‌مصرف که تا الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند افزوده شده است.
اردکانی تأکید کرد: در زمان حاضر در هیچ نقطه تهران قطعی آب یا افت فشار نداریم و تأمین آب تهران در شرایط طبیعی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید