• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 6 تیر 1402
کد مطلب : 195753
+
-

خروج نقدینگی از بازار سهام

ارزش کل معاملات خرد بورس به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال تاکنون رسید

با وجود رشد 2درصدی شاخص بورس در روز‌های یکشنبه و دوشنبه ارزش کل معاملات خرد دیروز به پایین‌ترین حد از ابتدای سال تاکنون رسید که نشان‌دهنده کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.در نقطه مقابل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در حال افزایش است.
به‌گزارش همشهری، شتاب صعودی شاخص کل بورس تهران در ابتدای سال‌جاری سهامداران را نسبت به افزایش بازده سرمایه‌گذاری در بورس امیدوار کرده بود اما از 17اردیبهشت‌ماه شاخص کل بورس تهران یکباره با نزول ‌ و با افت‌های سنگینی مواجه شد به‌طوری که در 50روز گذشته شاخص بورس 340هزار واحد معادل 14درصد افت کرده است. در این مدت همچنین بیش از 1566هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شده است و قیمت سهام برخی شرکت‌ها حتی تا 30درصد افت‌کرده است. این روند نزولی ظرف
2 روز گذشته اندکی بهبود یافته و شاخص کل بورس تهران نزدیک به 2درصد رشد کرده است این رشد گمانه زنی‌ها را در مورد آغاز رشد دوباره شاخص بورس بیشتر کرده است اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد با وجود رشد شاخص بورس حجم معاملات خرد به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

خروج نقدینگی از بازار سهام
داده‌های آماری نشان می‌دهد با وجود رشد 2درصدی شاخص کل بورس تهران درروزهای یکشنبه و دوشنبه ارزش معاملات خرد در مبادلات دیروز به پایین‌ترین حد خود رسید. در ابتدای سال‌جاری به‌دلیل ورود نقدینگی تازه به بورس ارزش روزانه معاملات خرد به 10 تا 15هزار میلیارد تومان رسیده بود و حتی 16اردیبهشت یعنی یک روز قبل از آغاز سقوط بورس ارزش کل معاملات خرد به 22هزارو886میلیارد تومان رسیده بود اما از آن زمان تاکنون ارزش روزانه مبادلات خرد هر روز کاهش یافته و حتی در مبادلات دیروز به 6هزارو 200تومان رسید که پایین‌ترین میزان مبادلات از ابتدای سال تاکنون است. دیروز همچنین 279میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد از بازار سهام خارج شد و نسبت خروج پول به کل معاملات خرد به منفی 4.5درصد رسید که نشان می‌دهد تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس کاهش یافته است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد از 17اردیبهشت‌ماه تاکنون نزدیک به 23هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده و به‌نظر می‌رسد بخش عمده این نقدینگی راهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شده است.
آمار و ارقام مربوط به ارزش خالص دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز مهر تأییدی است بر این ادعا و نشان می‌دهد ارزش این صندوق‌ها در 50روز گذشته بیش از 17هزارو500میلیارد تومان افزایش یافته که بخشی از آن ناشی از رشد ارزش خالص دارایی‌های این صندوق‌ها و بخشی دیگر ناشی از ورود نقدینگی به این صندوق‌ها بوده است. با توجه به اینکه بخش عمده منابع مالی این صندوق‌ها در اوراق بدهی سرمایه‌گذاری شده می‌توان گفت نقدینگی خارج شده از بازار سهام راهی بازار اوراق بدهی یا پارکینگ پول شده است.
 با توجه به سیال بودن نقدینگی در بازارسهام به‌نظر می‌رسد رشد دوباره شاخص‌ها می‌تواند بلافاصله منجر به تزریق این نقدینگی به سمت بازار سهام شود و سرمایه‌گذاران اکنون مترصد رشد دوباره بورس هستند. اما چرا در شرایط فعلی بازار سهام چندان تمایلی به رشد ندارد؟

مکث
تردید در میان سرمایه‌گذاران

به زعم تحلیلگران بخش مهمی از دلایل نزول بورس ناشی از عقب نشینی ارزش دلار از 55هزار تومان به کانال 49هزار تومان در 50روز گذشته است.این نزول بعد از آن اتفاق افتاد که برخی خبر‌ها در مورد انجام مذاکرات غیرمستقیم بین نماینده‌های ایران و آمریکا به بازار مخابره شد که این موضوع تردید‌ها را برای سرمایه‌گذاری در بورس زیاد کرده است چرا که به‌طور طبیعی بین نوسان قیمت دلار و شاخص بورس همبستگی وجود دارد و درصورت کاهش ارزش دلار شاخص بورس می‌تواند با نزول بیشتری مواجه شود. با این حال تحلیلگران بر این باورند که اگر مذاکرات رفع تحریم‌ها اثر بخش باشد این موضوع از جنبه افزایش روابط تجاری می‌تواند منجر به افزایش درآمد شرکت‌ها و رشد شاخص‌های بورس شود. به بیان دیگر چنانچه حتی قیمت دلار با نزول بیشتری مواجه شود شاخص بورس می‌تواند بر بستر افزایش روابط تجاری با رشد مواجه شود. سمیه صفری یک کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل رکود بورس در شرایط فعلی گفت: درصورت وقوع یک توافق موقت که در طول روز‌های گذشته اخبار مرتبط با آن منتشر شده است انتظارات تورمی کاهش خواهد یافت و به همین دلیل شاهد رکود در بازار‌های مسکن، ارز، خودرو و سهام هستیم.او با بیان اینکه تردید سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سهام کاملا مشهود است افزود: بلاتکلیفی رخ داده در چشم‌انداز اتفاقات سیاسی موجب شده تا سرمایه‌گذاران از انجام سرمایه‌گذاری جدید اجتناب کرده و منتظر فرصت‌های جذاب‌تری باشند.او تأکیدکرد:درحال حاضر و با وجود فرار سرمایه‌ها از بازار سرمایه رشد شاخص در کوتاه‌مدت دور از انتظار به‌نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود بازار بتواند در فصل مجامع بخشی از عقب ماندگی خود را هرچند اندک جبران و یک فاز اصلاحی کوتاه داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید