• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 تیر 1402
کد مطلب : 195667
+
-

چرا قطارها در آمریکا از ریل خارج می‌شوند؟

بیش از هزار قطار به‌طور میانگین هر ساله در آمریکا از ریل خارج می‌شود و هر بار علاوه بر نگرانی نسبت به آمار قربانیان احتمالی، موجی از وحشت را ـ ازجمله به‌دلیل آلودگی‌های جدی محیط‌زیستی و انتشار مواد شیمیایی سمی خطرناک در شهرهای مختلف این کشور ـ  به راه می‎‌اندازد. در تازه‌ترین مورد یک قطار باری حامل مواد سمی در ایالت مونتانا از ریل خارج شده و داخل رودخانه یلواستون سقوط کرده است. بنا برآمارهای اعلام شده، تنها در 2‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی نزدیک به 80قطار در آمریکا از ریل خارج شده است. این رقم در سال 2022 و 2021میلادی به‌ترتیب 916 و 874 مورد بوده است. اما چرا خروج قطار از ریل در آمریکا تا این اندازه شایع است؟
گرچه در برخی موارد علت دقیق حوادث ریلی اعلام نمی‌شود یا صاحبان شرکت‌های ریلی ترجیح می‌دهند که اطلاع‌رسانی‌های قطره‌چکانی داشته باشند، با این حال فهرستی از دلایل کلیدی حوادث ریلی اعلام شده است که در صدر آنان فرسودگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی قرار دارد. زیرساخت‌های ریلی آمریکا بسیار فرسوده است. بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، شکستگی و فرسودگی خطوط آهن و کج و معوج شدن ریل‌ها، یکی از دلایل شایع واژگونی قطارهاست. این مسئله عامل واژگونی 5.6درصد از قطارهای خارج شده از ریل در سال 2022 میلادی بوده است. به‌گفته مقامات آمریکایی‎، علاوه بر خروج گاه و بی گاه قطارها از ریل، فرسودگی خطوط آهن باعث شده تا در سال 2021سیستم حمل‌ونقل ریلی با بیش از 328هزار دقیقه تأخیر روبه‌رو شود. کسری بودجه نگهداری و نوسازی ریل‌های آهن نزدیک به 45میلیارد دلار اعلام شده است.
اما این فقط فرسودگی نیست که شهروندان آمریکایی را نگران خروج احتمالی قطارها از ریل می‌کند بلکه سرعت غیرمجاز و عوامل آب ‌و هوایی از جمله بارش برف و همچنین سد شدن مسیرهای ریلی با موانع غیرقابل پیش‌بینی نیز یکی دیگر از عوامل شایع حوادث ریلی عنوان شده است. عواملی چون داغ‌شدن بیش از اندازه ریل و خرابی زنگ‌های هشدار نیز از دیگر دلایل واژگونی قطارهاست؛ عاملی که ازجمله باعث واژگون‌شدن قطار باری در اواسط بهمن 1401 در اوهایو شد. این حادثه به‌دلیل انتشار حجم گسترده‌ای از مواد سمی، وحشت بسیاری را در میان ساکنان منطقه ایجاد کرد.
شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشته که سال‌های 2018و 2019به‌ترتیب با 1110و 1085مورد بیشترین خروج قطار از ریل در یک دهه اخیر گذشته را داشته‌اند. آمار بالای خروج قطارها از ریل در آمریکا، این روزها باعث شده تا برخی این پرسش را مطرح کنند که چرا دولت و شرکت‌های آمریکایی همچنان اصرار دارند که مواد شیمیایی و سمی را از طریق خطوط راه‌آهن و حمل‌ونقل ریلی که اغلب به‌شدت فرسوده هستند، جابه جا کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید