• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 4 تیر 1402
کد مطلب : 195567
+
-

طیب در تماشاخانه ایران‌شهر

طیب حاج‌رضایی به‌عنوان فردی که در واقعه 15خرداد به‌دلیل حمایت از امام خمینی‌(ره) دستگیر و اعدام شد، شناخته شده است. همچنین زندگی او به‌عنوان فردی که در میان لوتی‌ها و پهلوان‌ها از اعتبار و شأنی برخوردار بوده و ماجراهایی را از سر گذرانده، می‌تواند برای خلق آثار درام مناسب باشد. نمایش «طیب» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی مجید رحمتی که به زودی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه‌ ایران‌شهر به صحنه می‌رود، به قابلیت دراماتیک شخصیت طیب توجه کرده است.
طیب حاج‌رضایی متولد سال ۱۲۹۰، اصالتا اهل شهرستان آوج  از باستانی‌کارهای دوران پهلوی و ازجمله افرادی بود که در ادبیات محاوره‌ای آن زمان به لات یا لوتی مشهور بودند. او در سال ۱۳۳۲ از موافقان دودمان شاهنشاهی پهلوی در کودتای ۲۸ مرداد بود که بعداً به مخالفت با شاه برخاست و پس از گذراندن مدتی در زندان، در سال ۱۳۴۲ تیرباران شد. حالا قرار است نمایش «طیب» به مقاطع گوناگون زندگی این شخصیت بپردازد.
مجید رحمتی پیش‌تر نمایشنامه «کریمولوژی» را نوشته و در آن بازی کرده بود. این نمایش درباره کریم شیره‌ای، طلخک محبوب ناصرالدین شاه بود که با کارگردانی رضا بهرامی روی صحنه رفت و حالا این گروه پهلوان طیب را دستمایه اجرای نمایش تازه خود قرار داده‌اند. براساس اعلام روابط‌عمومی تماشاخانه‌ ایران‌شهر، این اثر نمایشی با بازی مه‌لقا باقری، کهبد تاراج، شهروز دل‌افکار، آبتین رحمتی، سیدصدرا سبحانیان، شهاب عباسیان، امیر عدل‌پرور و سیدجواد یحیوی روی صحنه می‌رود. سایر عوامل نمایش «طیب» عبارتند از: کهبد تاراج: مشاور کارگردان، کارن کیانی و هانیه تائبی: دستیاران کارگردان، روشان رستم‌پور: منشی صحنه، حسین ورزنده، محمد فرجی‌پور و خدیجه بابادی: مدیر صحنه، کهرام تاراج مدیر تولید، ماریا حاجیها: طراح گریم، رضا خضرایی: طراح نور، سهیلا جوادی: طراح لباس، مجید رحمتی: طراح صحنه، آرش موسوی: طراح صدا و آهنگساز، شایان کیانی: طراح پوستر، بروشور و تیزر تبلیغاتی و رضا جاویدی: عکاس.
نمایش «طیب» از سیزدهم تیر‌ماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد سمندریان اجراهای خود را آغاز می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید