• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 4 تیر 1402
کد مطلب : 195552
+
-

سازهای استخوانی ناتوفیان

زندگی خوب
سازهای استخوانی ناتوفیان

مهتاب خسروشاهی

تا به حال شده صدای بلبل، کلاغ، گنجشک یا هر پرنده دیگری را تقلید کنید؛ به‌ویژه وقتی صدای یکی از این پرندگان را در حوالی خودتان بشنوید؟ بعضی افراد این کار را برای تفریح، بعضی برای شکار و بعضی برای فراگرفتن آوای این پرندگان انجام می‌دهند؛ درست مانند« ناتوفیان»!
پژوهشگران فلوت‌های مینیاتوری 12‌هزار ساله‌ای را یافته‌اند که به‌نظر می‌رسد برای تقلید صدای پرندگان شکاری از آنها استفاده ‌شده‌است. انگیزه دقیق این تقلید صدا مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد نوعی استراتژی شکار بوده و یا شاید بخشی از یک آیین مذهبی که در آن از این فلو‌ت‌ها برای ایجاد صدایی شبیه به پرندگان استفاده می‌کردند. پژوهشگرانی که مجموعه‌ای از 7‌ساز را یافته‌اند، می‌گویند که هرچند مکان ماقبل تاریخی  Eynan- Mallah در شمال فلسطین‌اشغالی در سال1955میلادی کاوش شده است، اما هنوز شگفتی‌هایی مانند این سازها در آن نهفته است.
به‌نـظر مـی‌رسـد که «ناتـوفیان» (تمدن خاورنزدیک) که روستایی را در این نقطه بین سال‌های9700تا13000سال پیش از میلاد مسیح اشغال کرده بودند، از این فلوت- استخوان‌ها برای شکار، نواختن موسیقی و یا برای برقراری ارتباط با پرندگان استفاده می‌کردند. این دهکده، واقع در سواحل دریاچه هولا، در مدت 3هزارسال زندگی، مهد این تمدن بوده‌است.
مطالعه انجام‌شده روی این «آیروفون‌ها» (آلات موسیقی‌ای که صدا یا موسیقی ناشی از ارتعاش هوا را ایجاد می‌کنند) نشان می‌دهد که این فلوت‌ها از قدیمی‌ترین آلات موسیقی بشری هستند.
به‌نظر می‌رسد «ناتوفیان» برای پرندگان ارزش نمادین خاصی قائل بوده‌اند، چراکه از پنجه‌های این پرندگان نیز برای ساخت زیورآلات استفاده می‌کرده‌اند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :