• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195435
+
-

سفر بی‌پایان زیردریایی تایتان

سرنوشت زیردریایی تایتان با هدایت یک دسته کنترل بازی‌های ویدئویی به فاجعه ختم شد

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

سفر پر هزینه 5فرد ثروتمند که سوار بر زیردریایی گردشگری تایتان به عمق 4هزار متری دریا رفتند تا از لاشه کشتی تایتانیک دیدن‌کنند، بی‌پایان بود. یک‌ساعت‌و45دقیقه پس از شروع این سفر تفریحی، زیردریایی متعلق به شرکت اوشن‌گیت، ناپدید شد و پس از چند روز جست‌وجو رسما مرگ این افراد توسط گارد ساحلی آمریکا تأیید شد. اما نکته اصلی در سرنوشت محتوم به مرگ این افراد، نه تمام شدن مخزن اکسیژن این زیردریایی، بلکه به‌گفته جان مائوگر، دریابان گارد ساحلی آمریکا، درون‌پاشی بوده است. طبق گفته کارشناسان پس از یافتن بقایای زیردریایی تایتان، این درون‌پاشی با از دست دادن فاجعه‌بار محفظه فشار رخ داده است.

نقش اول لاجیتک در فاجعه تایتان
زیردریایی تایتان برای این سفر آماده نبود. کارشناسان نیز تأیید کردند که انجام چنین سفری با این وسیله از ابتدا هم پرخطر بود. اما عجیب‌ترین قسمت این فاجعه انسانی، استفاده از دسته کنترل بازی ساخت شرکت لاجیتک به‌نام F710 است که به‌دلیل طراحی غیراستاندارد، مناسب هدایت این زیردریایی نبوده است. اگرچه هنوز تحقیقات برای علت اصلی این حادثه ادامه دارد اما برخی بر این باورند که گم ‌شدن تایتان می‌تواند ناشی از همین دسته کنترل بازی باشد. باوجود اینکه در حال حاضر در بسیاری از وسایل نقلیه از این گیم‌کنترلرها استفاده می‌شود مانند استفاده ارتش آمریکا از دسته کنترل ایکس باکس برای هدایت روبات‌های خنثی‌کننده بمب، اما گویا این وسیله با هدایت این زیردریایی همخوانی نداشته است. به‌گفته آرون نیومن، یکی از سرمایه‌گذاران OceanGate از این کنترلر بازی برای کنترل بی‌سیم استفاده می‌شود. البته گفته می‌شود پس از این اتفاق سهام شرکت لاجیتک به‌شدت افت کرده‌است.

هدایت با ماهواره اینترنتی استارلینک
ارتباطات تایتان با روی زمین با ماهواره‌های اینترنتی استارلینک انجام می‌شد. شرکت اوشن گیت نیز این موضوع را تأیید کرده است، اما هنوز مشخص نیست که چگونه از این شبکه ارتباطات ماهواره‌ای در این زیردریایی استفاده شده است. ردپای آژانس فضایی ناسا نیز در ساخت این زیردریایی دیده می‌شود. ساخت شناور فیبر کربن و تیتانیوم این زیردریایی توسط ناسا انجام شده است و سازندگان ناسا عملکرد این مواد را در محیط های پرفشار اقیانوس آزمایش کردند. به‌گفته مهندسان ناسا آنها با این همکاری در حقیقت می‌خواستند بخشی از فناوری‌‌های فضایی را روی زمین اجرایی کنند.

جزئیات تایتان
طبق آنچه در وب سایت شرکت اوشن گیت آمده است، وزن این شناور بیش از 10هزار کیلوگرم بود و توانایی این را داشت که تا عمق 400هزار کیلومتری دریا برود. 3صفحه نمایش در داخل این زیردریایی وجود دارد؛ یکی برای کنترل، یکی برای سونار و دیگری برای تصویربرداری. درحالی‌که اطلاعات زیادی در مورد سیستم ارتباطی تایتان وجود ندارد، این زیردریایی برای انتقال پیام‌های ساده مانند اطلاعات مکان از اعماق به امواج صوتی سونار متکی بود. آن‌هم به این دلیل که امواج رادیویی از طریق آب‌های عمیق منتقل نمی‌شوند.

 چه کسانی در کابین خدمه تایتان بودند؟
در میان سرنشینانی که برای یک سفر 8روزه 250هزار دلاری به این زیردریایی رفته بودند، هامیش هاردینگ، میلیاردر 58ساله بریتانیایی که سال گذشته  سفر به فضا را با موشک شرکت فضایی بلو اوریجین تجربه کرده بود، شهزاده داوود، تاجر پاکستانی 48ساله و پسرش سلیمان 19ساله نیز حضور داشتند.
پل هانری نارژئولت، کاوشگر فرانسوی که برای شرکت اوشن گیت کار می‌کرد و  استاکتون راش، بنیانگذار و مدیر اجرایی این شرکت نیز در این سفر حضور داشتند.

پ



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :