• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 2 تیر 1402
کد مطلب : 195382
+
-

به شیرینی شربت شاه‌توت

به شیرینی شربت شاه‌توت

کن در شمال غرب تهران ازجمله خوش آب و هواترین مناطق ییلاقی محسوب می‌شود که رد پای بافت معماری قدیمی با کوچه باغ‌های خشت و گلی آن، چشم را می‌نوازد. توتستان‌های کهن این محدوده به‌ویژه در شب‌های تابستان، جاذبه اصلی گشت و‌گذار در این محدوده و لذت بردن از میوه تازه توت و شاه‌توت و البته نوشیدن شربت شیرین و خنک شاه‌توت کن است.

  توتستان‌های کهن
 تماشای شاه‌توت‌های سرخ و سیاه آویزان از درختان، لذت گردش در طبیعت تابستانی را به شهروندان و گردشگران تهرانی هدیه می‌دهد. حدود 220توتستان در کن وجود دارد که مساحت آن در مجموع 300هکتار است. براساس آخرین آمارها، حدود 14هزار اصله درخت توت بالای 70سال و هزار اصله درخت بالای 150سال در این توتستان‌ها وجود دارد که عمر بعضی از این درختان به 300سال هم می‌رسد.به این ترتیب عجیب نیست اگر کن را به توت و شاه‌توت بشناسند و تابستان که می‌شود، شربت شاه‌توت تازه پرطرفدار شود.جشنواره توت کن چند سالی است که هر سال تابستان برگزار می‌شود تا شهروندان پایتخت از وجود توتستان‌های پرمحصول در همین حوالی شهر باخبر شوند.

  روش تهیه شربت شاه‌توت
هرچند اصل شربت شاه‌توت با میوه تازه و محلی در کن تهیه می‌شود اما خودتان هم می‌توانید شربت شاه‌توت یا همان توت سیاه و مربای شاه‌توت را به‌صورت خانگی درست کنید تا در همه فصل‌های سال بتوانید این شربت خوشمزه را بنوشید و از فواید این میوه تابستانی بهره‌مند شوید. برای درست‌کردن این شربت ابتدا آب و شکر را باهم مخلوط کنید و روی حرارت زیاد بگذارید تا آب بجوشد. سپس حرارت را کم کنید و شاه‌توت‌ها را داخل کیسه توری قرار ‌دهید، بعد این کیسه را داخل قابلمه آب و شکر بگذارید و هر چند دقیقه، کیسه را فشار دهید تا شیره شاه‌توت‌ها خارج شود. شربت شاه‌توت نباید خیلی سفت یا شل باشد. هر وقت شربت به غلظت مناسب رسید و تا حد ممکن عصاره شاه‌توت‌ها وارد شربت شد، کیسه توری را از داخل شربت خارج ‌کنید. یک روش دیگر برای درست کردن شربت شاه‌توت وجود دارد و آن هم این است که ابتدا شاه‌توت‌ها را با آب و شکر بپزید. بعد مربای درست شده را از صافی رد کنید و شیره را روی حرارت ملایم بگذارید تا غلیظ‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید