• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 1 تیر 1402
کد مطلب : 195362
+
-

دبیر کانون نوجوانان دختر شهر تهران از اهداف این کانون می‌گوید

روش درست مطالبه‌گری را از سن پایین بیاموزیم

گفت‌و‌گو با نوجوانان
روش درست مطالبه‌گری را از سن پایین بیاموزیم

اولین دوره‌ی انتخابات دبیرکل کانون نوجوانان دختر شهر تهران با حضور دبیران منطقه‌ای کانون، زهراشمس‌احسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهدی امیری، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، فاطمه تنهایی، شهردار منطقه‌ی هشت و مدیران آموزش‌های شهروندی مناطق ۲۲گانه تهران به میزبانی منطقه‌ی هشت برگزار شد. در این برنامه، پس از صحبت‌های داوطلبین دبیرکلی کانون نوجوانان دختر؛ مراسم انتخابات برگزار و نگارمهدی‌دوست، دبیر کانون نوجوانان دختر منطقه‌ی ۱۸ به‌عنوان دبیرکل کانون دختران شهر تهران انتخاب و دبیران مناطق شش، هشت، ۹ و ۱۶ نیز به‌مدت یک سال، به‌عنوان اعضای هیأت‌رئیسه‌ی کانون نوجوانان دختر شهر تهران معرفی شدند.
آموزش، جلب مشارکت و ایجاد بستر مناسب برای حضور فرهنگی و اجتماعی نوجوانان از اهداف اصلی است و ارتباط با سرای محلات، شهرداران مدارس، همکاری با دیگر کانون‌ها و سمن‌های فعال فرهنگی اجتماعی از دیگر فعالیت‌های منتخبان این کانون است. گفت‌وگویی کوتاه با نگارمهدی‌دوست، دبیر کانون نوجوانان دختر شهر تهران داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

مسئولیت سنگین
اواسط فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی که کمی پخته‌تر شدم، باور داشتم که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را به‌طور جدی ادامه دهم. البته می‌دیدم فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان به‌طور کامل نشر داده نمی‌شود. بسیاری از نوجوانان اطلاع کافی از سازمان‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی ندارند، پس تمام اوقات فراغتم را به فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی پرداختم تا توانستم یک رزومه و جایگاه فرهنگی اجتماعی در میان دانش‌آموزان و حتی ارگان‌های مرتبط دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌دست بیاورم .من این موفقیت را مرهون زحمات استادان بزرگوار و اعتماد دانش‌آموزان عزیز و حمایت‌های پدر و مادر عزیزم هستم و بر خود واجب می‌دانم که با تمام توان به تلاش‌های فرهنگی و اجتماعی با همراهی و همفکری دانش‌آموزان فعال حوزه‌ی فرهنگی ادامه بدهیم تا به امید خدا بتوانیم اثرگذار باشیم.

برنامه‌‌ی کانون‌های دختران
با توان و انرژی‌ای که من از دبیران کانون نوجوانان مناطق و نواحی سراغ دارم، این نکته در نطق‌های پربار عزیزان در مراسم انتخابات کاملاً مشهود بود که کانون ما یک کانون منطقی و عمل‌گراست. دبیران کانون نوجوانان ضمن مطالبات کلان نوجوانان شهر تهران، در راستای سفارش‌های مقام معظم رهبری و بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، قدم برمی‌دارند. در ادامه به برخی از این برنامه‌ها اشاره می‌کنم؛ تشکیل یک گروه مرجع فرهنگی، علمی، اجتماعی از مستعدترین و فعال‌ترین نوجوانان در سطح شهر تهران، برگزاری دوره‌های آموزشی فن بیان مختص فعالان حوزه‌ی نوجوان برای ارتقای هوش کلامی اعضای کانون جهت حضور بهتر و تأثیرگذارتر امور اجتماعی، برگزاری جلسات مشترک فعالان حوزه‌ی نوجوان با شهرداران و مسئولان مربوطه، تشکیل شورای نوجوانان محلات تهران، استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های شهرداری تهران با مشارکت و همکاری فعالان حوزه‌ی نوجوان جهت اعتلای فرهنگی، اجتماعی و هنری نوجوان شهر تهران، فعالیت حوزه‌ی نوجوان در مدیریت شهری و با منطق و عمل‌گرایی‌شدن نیروها ازجمله‌ی این برنامه‌هاست.
 یکی از رسالت‌های اصلی ما عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری است که ایشان همواره در سخنرانی‌های خود بر نیروی جوان اشاره کرده‌اند و ما از صدر اسلام تا به امروز دیده‌ایم که هرگاه به جوانان اعتماد شد، نتایج خیلی خوبی کسب شد. من معتقدم که در کانون نوجوانان شهر تهران هم این اتفاق خواهد افتاد و ان‌شاءالله با همکاری و مشارکت نوجوانان عزیز شهر تهران و بهره‌مندی از حمایت‌ها و تجارب ارزنده‌ی استادان در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به‌ویژه، اداره‌ی آموزش‌های شهروندی، این اهداف محقق خواهد شد.

انتظار از مسئولان
مسئولان، لطف و عنایت بیش‌تری به ادامه‌ی راه نخستین دوره از کانون نوجوانان شهر تهران داشته باشند و آن را مورد توجه قرار دهند تا اتفاقاتی خوب و طراوتی نو حاصل شود.
 ما باید از دوران دانش‌آموزی یاد بگیریم توقعات‌مان را از مسئولان کم و کم‌تر کنیم. رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب، یکی از چهار عنوان کتاب‌هایی که خریداری فرمودند «سواد مطالبه» است. ما باید از سنین پایین روش درست مطالبه‌گری را در سطوح پایین بیاموزیم و آن را ارتقا دهیم، یعنی عملکرد دستگاه و مسئولان را نقد کنیم و پیشنهاد جهت اصلاح امور ارائه بدهیم و هم پیگیر اجرایی‌شدنشان باشیم که به امید خدا در این صورت کشور ما مدینه‌ی فاضله می‌شود.

سابقه‌ی فعالیت‌ها
«نگار  مهدی‌دوست» هستم. متولد 1384و ساکن شهر تهران و به قول مسئئئولان امر، فعال فرهنگی و اجتماعی؛ در کودکی از آن‌جایی ‌که نسبت به هم‌کلاسی‌های خودم صدای به قول بچه‌ها، رادیویی و بیان شیوایی داشتم و پای ثابت برنامه‌های فرهنگی و هنری مدرسه بودم و با دوستان به‌صورت گروهی کار می‌کردیم و دوستان خواسته‌های خود را از طریق من به گوش مدیر و همکاران می‌رساندند ناخودآگاه به پل ارتباطی بین دانش‌آموزان و اولیای مدرسه تبدیل شدم. هم‌کلاسی‌ها و هم‌مدرسه‌ای‌های عزیزم در هر انتخاباتی، مرا انتخاب می‌کردند و به‌عنوان شورای مدرسه، شهردار مدرسه و... و این توفیق الهی نصیبم شد که در چند سال متوالی به‌عنوان شهردار مدرسه و مشاور نوجوان شهردار منطقه‌ی ١٨ از سوی مسئئئولان آموزش‌های شهروندی منطقه، انتخاب شوم و در مجلس دانش‌آموزی نیز به‌عنوان نماینده‌ی مجلس دانش‌آموزی، خادم قشر عزیز دانش‌آموزی باشم و به‌عنوان خبرنگار،مطالبه‌های به حق نوجوانان را به گوش مسئئئولان برسانم.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید