• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
پنج شنبه 1 تیر 1402
کد مطلب : 195252
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjDKk
+
-

لمس رؤیا

6 دلیل برای اینکه نکو بهترین انتخاب از بین گزینه‌های موجود برای استقلال بوده است

تیتر یک
لمس رؤیا

 آیا نکونام انتخاب مناسبی برای نیمکت استقلال است؟ هواداران باشگاه که او را گزینه مناسبی می‌دانند و به‌نظر می‌رسد در انتخاب این مربی، نقش مهمی داشته‌اند. چرا نکو تا این اندازه از حمایت هواداران باشگاه برخوردار است؟ شاید به این دلیل که مجموعه ویژگی‌های او در قامت یک مربی، برای استقلالی‌ها متقاعدکننده است. هنوز سال‌های زیادی از شروع دوران مربیگری جواد سپری نشده اما قدم‌هایی که این مربی در طول این مسیر برداشته و شخصیتی که او از خودش نشان داده، او را به انتخاب مناسبی برای هدایت استقلال تبدیل کرده است.

   تیم را خودش می‌بندد
 اگر قرار بود یک مربی خارجی برای استقلال استخدام شود، زمان زیادی لازم بود تا این مربی به شناخت کاملی از تیم برسد. طبیعتا این مربی نمی‌توانست تیم را خودش ببندد و درست مثل فصل گذشته، استقلال تعادل لازم را از دست می‌داد؛ تیمی که چند مهاجم داشت اما در خط هافبک، با کمبود جدی نفرات روبه‌رو بود. به مدیران فعلی استقلال هم امید چندانی نیست. آنها نشان داده‌اند که قابلیت لازم برای بستن یک تیم پرستاره را ندارند و نمی‌توانند بازیکنان بزرگ را به استقلال بکشانند چرا که حتی در اصول اولیه مدیریت هم با مشکل روبه‌رو هستند. نکو اما می‌تواند خودش استقلال را ببندد و با استفاده از کاراکتری که دارد، ستاره‌های دلخواهش را به این تیم بیاورد؛ درست مثل اتفاقی که در فولاد افتاد. شاید حتی چند ستاره استقلال که دیگر با این تیم قراردادی ندارند، با حضور نکونام در استقلال تصمیم بگیرند که در این تیم بمانند. نکو هنوز زمان کافی تا تشکیل تیمی مطابق خواسته‌های فنی‌ خودش دارد. این اتفاق به او فرصت خواهد داد تا از همان نخستین هفته‌های فصل، امتیازهای کلیدی و تعیین‌کننده را برای آبی‌ها جمع کند.

   رزومه‌ای بهتر از داخلی‌ها
در میان نام‌هایی که در رسانه‌ها برای سرمربیگری استقلال مطرح شده بودند، هیچ‌کس به اندازه جواد نکونام واجد شرایط این انتخاب نبود. علیرضا منصوریان یک‌بار سرمربی استقلال بوده و در امتحان مهمش با این باشگاه مردود شده بود. او حتی بعد از ترک استقلال هم کاری نکرده که برای بازگشت به این تیم، بهانه‌ای به‌دست مدیران باشگاه بدهد. ساکت الهامی در چند سال گذشته عملکرد بدی نداشته اما بارها در کنار زمین از کوره در رفته و بارها طعم محرومیت را چشیده است. اگر قرار بود یک مربی با این ویژگی‌ها در استقلال کار کند، بهتر بود همان ساپینتو در باشگاه می‌ماند. گزینه بعدی نیز محمد ربیعی بود که هنوز تجربه کار کردن در تیم‌های بزرگ و پرطرفدار فوتبال ایران را ندارد. رزومه مربیگری نکونام، با برداشتن قدم‌هایی کاملا تدریجی ساخته شده است. او پس از بازنشستگی از فوتبال، برای مدتی دستیار کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران شد. او سپس به لیگ یک رفت و هدایت تیم‌هایی مثل خونه به خونه و نساجی را برعهده گرفت. حضور نکو در لیگ برتر برای مربیگری، با یک پیشنهاد اتفاق نیفتاد. او خودش نساجی را به لیگ برتر آورد تا طعم مربیگری در سطح اول فوتبال ایران را بچشد. نکو مدتی بعد سرمربی باشگاه فولاد شد و توانست نخستین قهرمانی تاریخ این باشگاه در جام‌حذفی را با شکست دادن استقلال در فینال رقم بزند. او بعد از یک رفت‌وآمد به این باشگاه، قهرمانی سوپرجام را نیز به دست آورد و پس از آن با تیم اهوازی در لیگ قهرمانان آسیا به جمع 8 تیم برتر رسید. در حقیقت نکو به‌عنوان یک مربی، مدام پیشرفت کرده و حالا از نظر زمانی، شرایط مناسبی برای انتقال او به یک تیم بزرگ‌تر بود. در بین مربیان استقلالی فوتبال ایران نیز دیگر به نوعی «نوبت نکو» بود که مرد اول نیمکت استقلال شود؛ اتفاقی که قرار بود یک سال قبل رخ بدهد اما به این فصل موکول شد و حالا در شرایط ایده‌آل‌تری رقم خورد.


   یک مربی جاه‌طلب
«در توانم نیست نتیجه نگیرم!» خواندن چنین جمله‌ای از دل یکی از مصاحبه‌های چند سال قبل نکونام، نشان می‌دهد نتیجه گرفتن در فوتبال چقدر برای او اهمیت دارد. جواد در زمره مربیانی است که همیشه برد می‌خواهند و تیم را برای نتیجه گرفتن، تهییج می‌کنند. تیم‌های او ساختار منسجمی دارند و معمولا با برنامه مشخصی فوتبال بازی می‌کنند. توجه زیاد به جزئیات، معمولا یکی از ویژگی‌های فنی مهم تیم‌های این مربی به شمار می‌روند. اصلا بعید نیست که او از همین حالا برنامه‌های تمرینی 2هفته اول حضور در این باشگاه را نوشته باشد. نکو همیشه در مربیگری، چیز بیشتری می‌خواهد. قهرمانی در لیگ برتر ایران در این جایگاه، فعلا انگیزه مهم او به شمار می‌رود اما به محض اینکه این موفقیت به‌دست بیاید، او انگیزه دیگری را مثل نتیجه گرفتن در آسیا برای خودش درنظر خواهد گرفت.

   هوادارها او را می‌خواستند
در شرایط عادی، زمان زیادی طول می‌کشد تا هواداران تیمی مثل استقلال، بر سر انتخاب یک گزینه به تفاهم برسند و باور داشته باشند که او انتخاب ایده‌آلی برای این باشگاه است. برای مثال در مورد ساپینتو، تردیدهای زیادی وجود داشت و خیلی طول کشید تا او در بین آبی‌ها محبوب شود. جواد اما همین حالا مورد حمایت حداکثری طرفداران استقلال قرار دارد. استقلالی‌ها خواهان امضای قرارداد با نکو بودند و این قضیه، جایگاه این مربی در استقلال را محکم‌ خواهد کرد. این اعتماد حداکثری به مرد اول نیمکت استقلال، حواشی را نیز در اطراف این تیم به حداقل می‌رساند. پس این یک دلیل مهم دیگر است که جواد باید به‌عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال می‌نشست. نکو کارش را در استقلال با کمترین مانع‌تراشی ممکن شروع می‌کند؛ اتفاقی که 2سال قبل برای فرهاد مجیدی نیز رخ داد و او در نهایت موفق شد تیمش را بدون حتی یک شکست به قهرمانی لیگ برتر ایران برساند.

   جدی و سختگیر مثل نکو
همه بازیکنانی که با جواد نکونام کار کرده‌اند، از میزان جدیت و سختگیری او به‌عنوان یک مربی اطلاع دارند. نکو قوانین سختگیرانه‌ای را در تیمش پیاده می‌کند و به هیچ بازیکنی فرصت نمی‌دهد تا نظم تیمی را زیر سؤال ببرد. او همیشه باور داشته برای ساختن یک تیم منظم در زمین، باید نظم تیمی در بیرون از زمین نیز وجود داشته باشد. نکو با هیچ بازیکنی تعارف ندارد و همواره آماده است تا به سرعت، قید مهره‌های خاطی تیمش را بزند؛ این همان جدیتی است که استقلال این روزها نیاز مبرمی به آن خواهد داشت.

   مردی که استقلال را می‌شناسد
این نخستین تجربه حضور نکونام در باشگاه استقلال نیست. او قبلا با لباس این تیم بازی کرده و حتی قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شده است. داشتن شناخت کافی از شرایط خاص باشگاهی مثل استقلال، در این دوره به او کمک می‌کند. البته که نقش نکو به‌عنوان مربی با نقش او به‌عنوان بازیکن متفاوت خواهد بود اما شکی نیست که داشتن شناخت کافی از تیم، روی تصمیم‌های او به‌عنوان سرمربی تیم تأثیر خواهد داشت.

رهایم نکن!
روند انتخاب سرمربی جدید استقلال طوری پیش رفت که برگزیده‌شدن جواد نکونام به‌عنوان فاتح نیمکت آبی‌ها با استقبال هواداران مواجه شد! شاید اگر 2ماه پیش می‌گفتند قرار است ریکاردو ساپینتو برود و نکونام جای او را بگیرد، خیلی‌ها از این اتفاق انتقاد می‌‎کردند و می‌گفتند راضی نیستند تیم سراسر تهاجمی فصل گذشته ناگهان به تیمی تدافعی و حوصله‌سربر تبدیل شود. با این حال، روند اتفاقات طوری پیش رفت که نهایتا اغلب هواداران از انتخاب نکونام احساس رضایت کردند. گزینه‌های آخر استقلال برای پر‌کردن نیمکت، همین آقای نکونام و محمد ربیعی بودند که خیلی از هواداران تصور می‌کردند ربیعی نمی‌تواند حواشی تیم را جمع کند. بعد هم که بحث ممنوع‌الکاری جواد پیش آمد، عطش استقلالی‌ها بیشتر شد و آنها تصور کردند حق‌شان در حال پایمال‌شدن است. پس حضور نکونام جنبه‌های غیرفنی هم پیدا کرد و نهایتا این وصال شیرین اتفاق افتاد.
این ماه‌عسل به‌زودی تمام خواهد شد و با آغاز مسابقات لیگ بیست‌وسوم از مردادماه، مردم انتظار تماشای فوتبال خوب همراه با نتایج مناسب از این تیم خواهند داشت. بالاتر از همه اینها اما، نکونام باید قول بدهد مثل زمان بازی‌اش که استقلال را شب دربی ول کرد و به الکویت رفت یا دوران سرمربیگری‌اش در فولاد که پیش از بازی با الهلال استعفا داد، مرتکب چنین اشتباهی نشود. جواد در نخستین سخنانش به‌عنوان سرمربی استقلال گفته: «قول می‌دهم تا پای جانم و جایی که می‌توانم برای استقلال زحمت بکشم. تمام تلاشم را می‌کنم و وجودم را می‌گذارم تا باشگاه و تیمی که رویای کودکی‌ام بوده و طرفدارش بوده‌ام، اسمش را بزرگ و بزرگ‌تر کنم و افتخارات زیادی را با استقلال به‌دست بیاورم.» ما هم امیدواریم همین اتفاق رخ بدهد و تیمی که یک‌بار بابت قهر استراماچونی و یک‌بار هم به‌خاطر جدایی فرهاد مجیدی با وجود داشتن قرارداد متضرر شد، دوباره دچار این مشکل نشود.


محکم‌تر از فولاد
لیست ورودی‌ها و خروجی‌های استقلال آماده است و آبی‌ها تابستان داغی را در پیش دارند
 امیرحسین اعظمی

باشگاه استقلال سه‌شنبه‌شب به‌صورت رسمی از توافق با جواد نکونام خبر داد و این مربی در فصل جدید لیگ برتر، هدایت آبی‌های تهران را بر عهده خواهد گرفت. نکونام دیروز هم اعلام کرد که لیست بازیکنان مورد نظرش آماده است و حالا مدیران استقلال در تلاش برای جذب نفرات مورد نظر این مربی هستند. از طرفی چند بازیکن هم از لیست آبی‌ها کنار گذاشته خواهند شد تا دست نکونام برای جذب بازیکنان جدید باز باشد.

 جذب اخباری منتفی است
در هفته‌های اخیر خبرهای مختلفی درخصوص احتمال حضور محمدرضا اخباری در استقلال شنیده شد ولی حضور این دروازه‌بان در استقلال منتفی شده است. استقلال در خط دروازه روی جذب یک گلر خارجی یا حسین پورحمیدی نظر دارد ولی اگر در این راه به خواسته‌اش نرسد، حسینی به‌احتمال فراوان حفظ خواهد شد. نکونام علاقه ندارد پروسه انتخاب دروازه‌بان طولانی شود، به همین دلیل اگر تا چند روز آینده گلر جدیدی به استقلال اضافه نشود، حسینی حفظ خواهد شد.

غلامی در لیست مازاد!
در خط دفاع، نکونام تمایلی به حفظ عارف غلامی ندارد که طبیعتا جدایی این بازیکن می‌تواند یکی از سوژه‌های جالب در فصل نقل‌وانتقالات باشد. سرمربی آبی‌ها روی حفظ محمدحسین مرادمند و سیلوا تأکید دارد و البته برای تقویت خط دفاعی، مدافعانی چون عارف آقاسی و آرمین سهرابیان را در لیست مورد نظر خود قرار داده است. مدیران استقلال قرار است با این دو مدافع صحبت کنند و نکونام امیدوار است تا باشگاه با هر دو بازیکن یا یکی از آنها به توافق برسد.

ریگی به استقلال برمی‌گردد؟
یکی از بازیکنانی که مدنظر سرمربی جدید استقلال قرار گرفته، مسعود ریگی، بازیکن سابق آبی‌های پایتخت است. این بازیکن بعد از جدایی از استقلال راهی سپاهان شد ولی گفته می‌شود که این تیم اصفهانی با صلاحدید ژوزه مورایس تمایلی برای ادامه کار با ریگی ندارد. باشگاه استقلال با ریگی تماس گرفته و به‌صورت رسمی خواهان عقد قرارداد با این بازیکن شده است. قرار است ریگی به‌زودی مذاکره‌ حضوری با نکونام و مدیران استقلال داشته باشد و درصورت توافق دوباره آبی‌پوش شود. در چند روز گذشته هم خبرهایی در مورد کنار گذاشتن مهدی مهدی‌پور از استقلال مطرح شده ولی نکونام هنوز تصمیم نهایی را برای حفظ یا کنار گذاشتن این بازیکن نگرفته است.

نادری جانشین سلمانی؟
استقلال در سمت چپ خط دفاعی روی جذب محمد نادری نظر دارد و به این بازیکن پیشنهاد هم داده است. اگر آبی‌ها موفق به جذب نادری شوند، نکونام احتمالا جعفر سلمانی را کنار خواهد گذاشت. سلمانی در فصل گذشته بارها مورد انتقاد هواداران استقلال قرار گرفت و با بودن ابوالفضل جلالی، احتمال جدایی سلمانی زیاد است.

پهلوان استقلالی می‌شود؟
نکونام برای تقویت خط هافبک تأکید ویژه‌ای روی جذب احسان پهلوان و یاسین سلمانی دارد. پهلوان سابقه بازی در پرسپولیس را دارد و اگر راضی به پوشیدن پیراهن استقلال شود، یک انتقال جنجالی شکل خواهد گرفت. نکونام روی جذب روبرتو تورس هم نظر دارد ولی درصورت جذب پهلوان و سلمانی، از جذب تورس صرف‌نظر خواهد کرد.

مذاکره با حسین‌زاده
نکونام برای تقویت فاز تهاجمی، خواهان بازگرداندن امیرحسین حسین‌زاده شده و باشگاه استقلال مذاکره با این بازیکن را آغاز کرده است. از طرفی سرمربی آبی‌ها از باشگاه خواسته تا مهدی قائدی و محمد محبی را حفظ کنند؛ موضوعی که قطعا چالشی سخت برای مدیران استقلال خواهد بود.

در پست سرپرستی استقلال هم شاهد تغییر خواهیم بود و بیژن طاهری دیگر عهده‌دار این پست نخواهد بود. نکونام برای انتخاب سرپرست گزینه‌ای شبیه به افشین پیروانی می‌خواهد که در مصاحبه‌کردن و چالش با تیم رقیب، به‌خوبی بتواند از منافع تیم دفاع کند ولی او هنوز گزینه‌ای را معرفی نکرده است.

استقلال برای جذب بازیکنان جدید، باید تا حد امکان لیست خودش را خالی کند. جدا از عارف غلامی، نفراتی چون زبیر نیک‌نفس، آرمان رمضانی، سجاد شهباززاده و امید حامدی‌فر در لیست نکونام حضور ندارند و باید از این تیم جدا شوند. وضعیت پیمان بابایی هم مشخص نیست و نکونام هنوز تصمیم قطعی در مورد او نگرفته است. زواری و امیرعلی صادقی هم سهمیه‌های امید هستند و نکونام مشکلی با ماندن آنها ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید