• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 31 خرداد 1402
کد مطلب : 195172
+
-

چرا بلیت هواپیما نیست؟

مسافران پروازهای داخلی بیش از 3‌ماه است با مشکل تهیه بلیت هواپیما دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مدت بالا گرفتن اختلاف ایرلاین‌ها با سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نماینده دولت، بر سر گران کردن بلیت هواپیما منجر به زمین‌گیر شدن مسافران پروازهای داخلی شده است.
دولت حق گران‌تر کردن بلیت پروازهای داخلی را به ایرلاین‌ها  نمی‌دهد و دفاتر هواپیمایی گران‌فروش را نیز پلمب می‌کند. اما در مقابل ایرلاین‌ها معتقدند که هزینه نگهداری و  تامینسوخت و هزینه‌های پرواز باید به گران‌تر شدن بلیت هواپیما منجر شود. اما دولت معتقد است با کیفیت پروازهای موجود همین مبلغ نجومی بلیت‌های پرواز در مسیرهای داخلی هم گران است و نمی‌توان بیش از این به مسافران پروازهای داخلی فشار آورد.
اردیبهشت‌ماه همین امسال بود که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد، از حدود 330فروند هواپیمای موجود در کشور تنها 173فروند امکان پرواز دارند و 40درصد از ناوگان هوایی ایران به‌دلیل فرسودگی ناوگان پروازی زمینگیر است. او گفته بود که باید حداقل 350فروند فعال برای جمعیت کنونی و تعداد فرودگاه‌های فعلی کشور وجود داشته باشد تا بتوان پاسخگوی نیاز مسافران بود.
حالا اما در شرایطی که ناوگان پرواز کشور با مشکل مواجه  است، ایرلاین‌ها اصرار به گران شدن بلیت پرواز به‌دلیل عرضه پایین و تقاضای بالا دارند. چون ناوگان پروازی با کسری بسیار مواجه است پس به زعم ایرلاین‌ها باید بلیت پرواز با توجه به تقاضای بالا و گران بودن هزینه‌های پروازی گران‌تر شود. دولت اما معتقد است که این تقاضا بیجاست و ایرلاین‌ها حق گران‌فروشی ندارند.
اختلاف ایرلاین‌ها با دولت اما به زیان مردم تمام‌شده است. بلیت پرواز وجود ندارد و اگر هم باشد برخی متخلفان با قیمت‌های چندبرابری در اختیار مسافران قرار می‌دهند. همین رفتار موجب شده است که در هفته‌های اخیر 10ایرلاین گرانفروش به دستور دولت تعطیل شوند.
فرهاد دوایی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان خراسان رضوی به ایسنا اعلام کرده است که ایرلاین‌ها هیچ ظرفیتی برای فروش بلیت پرواز در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار نمی‌دهند و تقریبا هیچ فروشی در بلیت هواپیما از سوی این دفاتر انجام نمی‌شود. بنابراین فروش بلیت‌ هواپیما در انحصار ایرلاین‌ها است و دفاتر خدمات مسافرتی در روز بیش از یک یا ۲بلیت نمی‌توانند از ایرلاین‌ها بگیرند. در حال حاضر هیچ اپلیکیشنی نیز فروش بلیت هواپیما ندارد و به همین دلیل مردم سرگردان مانده‌اند و برای تهیه بلیت  مجبورند به فرودگاه‌ها مراجعه کنند و مشخص نیست که بتوانند بلیت پیدا کنند یا باید دست خالی برگردند و به‌ناچار تن به سفر با اتوبوس بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید