• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195124
+
-

چطور در پایتخت سرمایه‌گذاری کنیم ؟

برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری پایتخت آنقدر بزرگ است که برای سرمایه مورد نیاز در ساختش از اعداد و ارقامی مانند 50، 70و 90همت و حتی بیشتر نام برده می‌شود(همت همان هزار میلیارد تومان است) و گاه برای اجرای یک پروژه، سرمایه‌گذار باید 70هزار میلیارد تومان اعتبار صرف کند. اما به‌گفته ‌نوید خاصه باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، برای مشارکت در اجرای طرح‌ها همیشه به چند همت نیاز نیست و مردم با سرمایه‌های خرد هم می‌توانند سرمایه‌گذار شوند و با بهره‌مندی از فرصت‌ها زمینه بهبود وضعیت شهر را فراهم کنند. بنابراین مشارکت افراد برای سرمایه‌گذاری پایتخت در چند بخش تقسیم می‌شود.

بخش خصوصی یا همان سرمایه‌گذاران
از نگاه مدیران شهری در پروژه‌هایی که مستلزم صرف هزینه‌های بالا در اجرای طرح‌های میلیاردی هستند، سرمایه‌گذاران دیگر پیمانکار نیستند و شرکای شهرداری تهران در بهبود وضعیت شهر به‌شمار می‌آیند. این افراد با استناد به تبصره‌های قانون بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، براساس سقف تعیین شده مجوز می‌گیرند. در واقع برای پروژه‌های مشارکتی تا سقف 4هزار میلیارد تومان، سازمان سرمایه‌گذاری به آنها مجوز می‌دهد. مشارکت پروژه‌های 4تا 8هزار میلیارد تومانی هم در کمیسیون برنامه و بودجه شورای‌اسلامی شهر تهران بررسی می‌شود. محل تصمیم‌گیری پروژه‌های با بیش از ۸ هزار میلیارد تومان هم صحن علنی شورای‌شهر است. اما برای اینکه شهرداری‌های مناطق در اجرای پروژه‌های مشارکتی خود معطل نشوند و سرمایه‌گذاران روندهای طولانی را سپری نکنند، تسهیلاتی پیش‌بینی شده است. در واقع سطح اختیارات شهرداری مناطق بالا رفته است، به‌طوری که در پروژه‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان آورده، تکلیف سرمایه‌گذار پس از انجام بررسی‌های لازم در منطقه با حضور نماینده سازمان سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود. تصمیم‌گیری درباره پروژه‌هایی به ارزش ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان هم با امضای مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری است و برای پروژه‌هایی باارزش ۳۰۰تا ۵۰۰میلیارد تومان هم پس از درخواست بررسی توسط شهرداران مناطق، این موضوع در هیأت‌مدیره سازمان سرمایه‌گذاری بررسی و درصورت تأیید به مناطق تفویض اختیار می‌شود تا روند فعالیت سرمایه‌گذاران آسان‌تر باشد.

مشارکت عمومی
 به‌گفته خاصه‌باف، تا پیش از این دوره مدیریت شهری، حلقه مفقوده در سرمایه‌گذاری شهر تهران، مشارکت مردم بود. به همین دلیل اخیرا با شعار بهره‌مندی از مشارکت مردمی اجرای یک طرحی شروع شده است که در قالب پلتفرم انجام می‌شود و براساس آن شهرداری ‌گاه به‌عنوان پشتوانه و ‌گاه به‌عنوان آورده بخشی از سرمایه‌گذار ایفای نقش می‌کند و بقیه سرمایه را تعداد زیادی از مردم به‌صورت خرده تأمین می‌کنند. این طرح در کشورهای مختلف اجرایی شده و در قالب یونیت‌های سرمایه‌گذاری موفق بوده است. این طرح با این هدف بوده که به جای سرمایه‌گذاری مردم در حوزه‌هایی مثل خودرو و سکه و... که مولد نیستند و به تعداد سرمایه‌های فرد افزوده نمی‌شود، سرمایه افراد با مشارکت در ساخت پروژه‌های شهری همزمان با تورم ارتقا یابد. خواه سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن باشد یا در بخش تولید که نتیجه‌اش اشتغال، ارزش افزوده و افزایش ثروت می‌شود. برای این کار هم سازمان سرمایه‌گذاری درحال تهیه پلتفرمی است که در آن افرادی که سرمایه مالی، تخصص و مهارتی دارند کنار هم قرار می‌گیرند. مثلا فردی در زمینه خیاطی دارای تخصص است و یک نفر دیگر هم در حد خرید چند چرخ خیاطی توان مالی و فردی هم در زمینه بازاریابی مهارت دارد. در این میان شهرداری به‌عنوان پشتوانه با در اختیار قرار دادن مکانی به آنها وارد عرصه می‌شود و با کار مشترک محصولی را تولید می‌کنند و در این میان هریک از افراد به نسبت آورده‌شان سود می‌برند. این پلتفرم مراحل نهایی طراحی را می‌گذراند و به‌زودی از آن رونمایی می‌شود تا مردم به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد عرصه شوند.

صندوق پروژه در بورس
علاوه بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلان میلیاردی و مشارکت مردم در پلتفرم، طرحی در قالب صندوق پروژه و شرکت پروژه پیشنهاد شده و حتی یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش در حال برنامه‌ریزی است. براساس این طرح در بخش املاک، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا مردم در قالب یونیت‌های سرمایه‌گذاری مسکن (واحدهای سرمایه‌گذاری) بتوانند در شهر تهران فعال شوند. این یونیت‌ها می‌تواند حتی خرید سانتی‌متری مسکن باشد. البته این بخش هنوز عملیاتی نشده است. ازآنجاکه احتمال حضور دلالان در این طرح وجود دارد که باعث به‌هم‌ریختگی قیمت مسکن می‌شود، برنامه‌ریزان سازمان سرمایه‌گذاری در حال آماده‌سازی طرح هستند تا بتوانند زمینه مشارکت مردم در بخش مسکن را فراهم کنند و این موضوع حتی ممکن است در قالب ارائه اوراق مشارکت یا سهام در بورس انجام شود که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید