• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195019
+
-

کارتخوان‌های بلاتکلیف بلای جان شهروندان

هشدار اخیر پلیس فتا درباره اسکیمرها حاکی از افزایش کلاهبرداری با روش کپی کارت بانکی است

فناوری
کارتخوان‌های بلاتکلیف بلای جان شهروندان

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

هشدار اخیر پلیس فتا درباره کلاهبرداری با روش اسکیمر و همچنین وجود کارتخوان‌های بدون کد یکتا، یادآور سیم‌کارت‌های بدون هویتی است که همچنان ابزار اصلی کلاهبرداران دیجیتال محسوب می‌شود. شاید آخرین خبری که توجه‌ها را دوباره درباره کلاهبرداری اسکیمری به سمت خود جلب کرد، فروش آب معدنی در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها بود. به‌عبارت دیگر، کلاهبرداری با اسکیمر موضوع جدیدی نیست، اما افزایش آن، به این معنی است که شرکت‌های پرداخت الکترونیکی و نهاد نظارتی بانک مرکزی باید جدی‌تر به این مسئله ورود کنند. دستگیری 2نفر در هفته گذشته که بیش از 5میلیارد تومان از شهروندان کلاهبرداری کرده بودند، از یک سو به معنی بی‌توجهی مردم به افشای رمز کارت است و از سوی دیگر دخالت متولیان امر را می‌طلبد. این در حالی است که پوزهای بلاتکلیف می‌تواند کلاهبرداری به روش کپی کارت بانکی را افزایش دهد.

اسکیمر چیست؟
اسکیمر به‌طور کلی در 2شکل کارتخوانی و خودپردازی، شهروندان را هدف قرار داده است. این دستگاه‌ها روی کارتخوان‌ها و خودپردازها نصب می‌شوند و اطلاعات کارت بانکی شهروندان را کپی می‌کنند. کلاهبردار پس از کپی اطلاعات که درواقع در نوار مشکی کارت‌ها قرار دارد، آن را به کارت دیگری منتقل می‌کند که به این کار اصطلاحا اسکیمینگ گفته می‌شود. به‌عبارت دیگر، کلاهبردار، اطلاعات را روی یک کارت بانکی خام کپی می‌کند و اکنون کارت بانکی قربانی درواقع در دسترس کلاهبردار است و می‌تواند به‌صورت غیرقانونی از کارت برداشت کند.
حالا تنها کافی است که کلاهبردار از رمز 4رقمی کارت خبردار شود که آن را هم قربانی ناخواسته در اختیار کلاهبردار قرار می‌دهد.

جولان پوزهای بلاتکلیف
در دوره‌ای تلاش شد که وضعیت پوزها یا همان کارتخوان‌های بلاتکلیف روشن شود. این اتفاق به این معنی است که دستگاه کارتخوان هویت دار می‌شود و هویت‌دار شدن به‌معنای جلوگیری از کلاهبرداری است.
داوود منظور، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی حدود یک سال پیش از اتصال حدود 7میلیون‌و200هزار کارتخوان به پرونده مالیاتی خبر داده بود. اما مسئله اصلی این بود که گزارش شاپرک نشان می‌داد که این تعداد، شامل همه کارتخوان‌های فعال نیست. شاپرک مدعی بود که چیزی حدود 8میلیون‌و500دستگاه کارتخوان در شبکه پرداخت فعال هستند.
رئیس سابق سازمان امور مالیاتی همچنین به غیرفعال‌سازی‌ حدود ۳میلیون کارتخوان و یک میلیون و ۴۰۰هزار کارتخوان بلاتکلیف اشاره کرده بود و قرار بود که این تعداد دستگاه بلاتکلیف، از سوی بانک مرکزی غیرفعال شوند. اکنون به‌نظر می‌رسد که همین دستگاه‌های بلاتکلیف بلای جان شهروندان شده‌اند.

شهروندان هشیار باشند
اسکیمرهای روی کارتخوان‌ها ابزاری است که در قسمت بالای کارتخوان نصب می‌شود و شکل ظاهری دستگاه پوز را بزرگ‌تر از حد معمول نشان می‌دهد.
اسکیمرهایی که روی عابربانک‌ها نصب می‌شوند با کمی دقت قابل تشخیص هستند. هرگونه تغییر ظاهر در صفحه کلید عابربانک‌ها باید مشکوک به‌نظر برسد، چراکه کلاهبردار با نصب یک صفحه کلید اضافه که برجستگی آن مشخص است، رمز کارت را به سرقت می‌برد. همچنین شهروندان باید در محل ورود کارت به عابربانک، ابزاری را مشاهده کنند که به آنتی اسکیمر معروف است.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید