• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195022
+
-

تشخیص سرطان با آزمایش تنفسی

دانش
تشخیص سرطان با آزمایش تنفسی

محققان روش جدیدی برای تشخیص سرطان یافته‌اند. طبق این روش وجود سرطان در بدن بیمار فقط از راه تنفس تشخیص داده‌می‌شود.  آزمایش تنفس به محققان اجازه می‌دهد تا بخارها و گازهایی را که برای تشخیص وجود نشانگرهای زیستی برخی سرطان‌ها می‌توانند تجزیه و تحلیل شوند، ضبط کنند.
وقتی صحبت از مبارزه با سرطان به میان می‌آید، مهم‌ترین اقدام، تشخیص زودهنگام است، چراکه در موارد خاص، می‌تواند به‌شدت در بهبود بیماری کمک کند. با درنظر گرفتن این موضوع، یک تیم چند رشته‌ای در کالج امپریال لندن نوع جدیدی از دستگاه سنجش تنفس را توسعه داده‌اند که به‌گفته آنها می‌تواند اشکال خاصی از سرطان را در مراحل اولیه حیاتی بیماری تشخیص دهد. به گزارش یورو نیوز، این دستگاه از یک کیسه پلاستیکی و یک استوانه فلزی به نام لوله جاذب برای جمع‌آوری نفس بیمار تشکیل شده است. پوشش داخلی لوله ماده‌ای است که بخار و گازها را جذب می‌کند. پس از جمع‌آوری، دانشمندان از ابزاری به نام جاذب حرارتی برای گرم کردن نمونه‌ها و جداسازی ترکیبات موجود در آنها استفاده می‌کنند. بنابراین تومور و محیط اطراف تومور متابولیت تولید می‌کنند. پروفسور جورج هانا، رئیس بخش سرطان و جراحی در امپریال‌کالج لندن، توضیح داد که برخی از این متابولیت‌ها را می‌توان در فاز گاز شناسایی کرد که  آنها را ترکیبات فرار می‌نامند. پروفسور هانا، قبلا بر تعدادی از آزمایش‌‌ها با استفاده از تست تنفس که صدها بیمار را شامل می‌شود، نظارت کرده است و تیم در حال حاضر بیش از 25هزار بیمار را برای آزمایش‌‌های بیشتر زیر نظر می‌گیرد.
در سال 2024، این تیم یک کارآزمایی بالینی را برای ارزیابی میزان تأثیر دستگاه تنفس‌سنجی در تشخیص سرطان در مراحل اولیه آغاز خواهد کرد. نمونه‌هایی از جراحی‌های پزشکان از حدود 20مرکز در سراسر بریتانیا ارسال  و با نتایج سایر روش‌های تشخیص مقایسه می‌شود. هانا معتقد است که تلاش‌های تیمش اقدام مهمی در توانایی‌بخشی  به سیستم‌های بهداشتی برای در دسترس قرار دادن آزمایش سرطان برای همه کسانی که به آن نیاز دارند، انجام می‌دهد. درصورت موفقیت دستگاه تنفس، جایگزین ارزان‌‌تر، سریع‌تر و مقرون‌‌به‌‌صرفه‌تر برای آندوسکوپی خواهد بود. هانا گفت: رویه فعلی برای سرطان مری و معده و سرطان پانکراس این است که یا بیمار را برای آندوسکوپی ارجاع دهیم یا منتظر بمانیم و ببینیم که آیا علائم بدتر می‌شود یا خیر.

این خبر را به اشتراک بگذارید