• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
دو شنبه 29 خرداد 1402
کد مطلب : 194981
+
-

تابستان جهنمی

جهان نما
تابستان جهنمی

بر حسب تقویم، تابستان هنوز نرسیده اما نیم‌کره‌شمالی، همین حالا از گرمایی جهنمی در رنج است و خبرهای تکان‌دهنده‌ای از گرمازدگی و خطرات محیط‌زیستی در گوشه و کنار دنیا منتشر می‌شود.
دمای هوا در بخش‌هایی از اروپا، آسیا و آمریکای شمالی به‌شدت بالا رفته و در آستانه شروع تابستان، در اقیانوس‌ها رکوردی جدید در زمینه دمای سطح ثبت شده است. به همه اینها باید بازگشت ال‌نینو را اضافه کرد؛ یک الگوی اقلیمی که به‌صورت طبیعی روی می‌دهد و معمولا دما را در سراسر جهان بالا می‌برد. همه اینها یعنی در آستانه ورود به داغ‌ترین ‌ماه سال (تیر در تقویم ما و جولای در تقویم غربی)، نگرانی‌های زیادی را در سراسر نیمکره‌شمالی ایجاد کرده است.
در آمریکا و مکزیک، یک موج گرمای زودرس همراه با رطوبت شدید، شرایط را وخیم و در مواردی بحرانی کرده است. از شروع این موج گرما، بیش از 10 نفر در مکزیک جانشان را از دست داده‌اند. در این منطقه، تابستان رسما از روز 21ژوئن (2 روز دیگر) و همزمان با انقلاب تابستانی شروع می‌شود. در مکزیک، مقامات گفته‌اند که انتظار دارند موج گرما، دست‌کم تا 10روز دیگر در این کشور باقی بماند.
گرما حتی در مناطقی هم که به‌صورت تاریخی در ‌ماه ژوئن (مصادف با خرداد و تیر) خنک هستند شرایط بحرانی ایجاد کرده است. در انگلیس و ولز، دمای هوا بیشتر از میانگین دما در‌ ماه ژوئن بوده و به بالای 30درجه سانتی‌گراد رسیده است.
در جنوب آسیا، جایی که همیشه در فصل تابستان با معضل گرمازدگی دست و پنجه نرم می‌کند، امسال شرایط به‌شدت بدتر است؛ در روزهای اخیر، گرمای بالای 40درجه سانتی‌گراد در چند روز متوالی، باعث قطع برق گسترده در بنگلادش شد. در نپال هم دمای هوا در شهرهای زیادی به‌شدت بالا رفته و حتی به 44درجه سانتی‌گراد هم رسیده است. دانشمندان این کشور گفته‌اند که انتظار می‌رود این موج گرما، تا حدود 3 هفته دیگر هم در این کشور باقی بماند. در هند هم اوضاع به‌شدت وخیم است و ده‌ها نفر جانشان را به‌خاطر گرمای بسیار شدید از دست داده‌اند. اوضاع در شمال این کشور، به‌مراتب بدتر است و تا حالا نزدیک به 100نفر جانشان را از دست داده‌اند. دما در بیشتر شهرها بالای 40 درجه است و برخی از شهرها حتی دمای 45درجه را تجربه کرده‌اند. ایالت‌های درگیر، مدارس و مؤسسات آموزشی را تعطیل کرده‌اند.
مسئله فقط شهرها و کشورها نیستند و افزایش گرما در اقیانوس‌ها، دانشمندان را به‌شدت نگران کرده است. افزایش دما در 3 ‌ماه گذشته، در دریاهای زیادی بالاتر از میانگین بوده و دانشمندان گفته‌اند این میزان افزایش دما، آن هم در یک دوره کوتاه، بی‌سابقه بوده و می‌تواند پیامدهای زیست‌محیطی وخیمی به همراه داشته باشد.
مسئله عاجل‌تر اما، چند هفته پیش‌رو است که می‌تواند زندگی میلیاردها انسان در نیم کره ‌شمالی را جهنمی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :