• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 خرداد 1402
کد مطلب : 194894
+
-

«بهار» در تابستان به بهره‌برداری می‌رسد

رؤسای 3کمیسیون شورای شهر تهران از پروژه‌های نیمه‌تمام منطقه18 بازدید کردند

گزارش
«بهار» در تابستان به بهره‌برداری می‌رسد

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

بازدید میدانی اعضای شورای شهر تهران از منطقه18 دیروز ساعت6 بامداد با اهدای گل بر مزار شهدای گمنام و قرائت فاتحه و بازدید از موزه شهدا شروع شد. نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی، نرگس معدنی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری پارلمان شهری در این برنامه حضور داشتند و از 10پروژه مهم منطقه ازجمله شن‌چاله، زیرگذر 45متری بهار، مسیل کن، پروژه شهید بروجردی و... بازدید کردند و در پایان ضمن ابراز رضایت از اقدامات مدیریت شهری منطقه18 عنوان کردند که در این دوره با اهتمام شهردار، مدیران و معاونان منطقه18 کارهای خوب، بزرگ و ارزشمندی صورت‌گرفته و تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه‌تمام به پایان رسیده‌اند و برخی هم در مراحل نهایی قرار دارند.
بهره‌برداری از زیرگذر 45متری بهار مهم‌ترین خبری بود که توسط محمدجواد خسروی، شهردار منطقه18 مطرح شد. وی عنوان کرد که اوایل تیر این پروژه زیر بار ترافیک می‌رود. دسترسی کندروی زیرگذر بهار از بزرگراه فتح به بزرگراه آزادگان و دسترسی تندرو هم که مسیر تردد خودروهای سنگین خواهد بود، حدفاصل بلوار 45متری بهار تا خیابان شهید منصور عمرانی است.
فاز دوم این پروژه درصورت اختصاص و تصویب بودجه و اتمام مطالعات عملیاتی و دسترسی به بزرگراه آیت‌الله سعیدی فراهم می‌شود. رؤسای کمیسیون‌ها در بازدید از این پروژه پیشرفت فیزیکی را خوب ارزیابی کردند و از شهردار منطقه خواستند تا با جدیت فاز دوم این پروژه را پیگیری کند.

افتتاح پروژه بروجردی؛ به‌زودی
پروژه شهید بروجردی هم موردتوجه ویژه رؤسای کمیسیون‌ها قرار گرفت و در جریان بازدید از این پروژه، شهردار منطقه18 قول داد فاز اول آن به طول 4کیلومتر (بزرگراه آزادگان تا میدان جانبازان) در چند‌ماه آینده بهره‌برداری شود. این پروژه 6کیلومتر است که در فاز اول 17معارض (2گاراژ و 15ملک مسکونی) داشت که با رفع معارضان، عملیات عمرانی در حال انجام است. فاز دوم هم به طول 2کیلومتر است که 6معارض دارد و اقدامات برای انجام تفاهم و توافق با معارضان شروع شده است. نمایندگان شورا هم باتوجه‌ به تأثیر این پروژه در کاهش فاصله و کوتاه‌تر شدن مسیرهای تردد، خواستار تسریع و تسهیل فرایند عملیات عمرانی شدند. پیگیری و تسریع فرایند تکمیل مقبره شهدا و بهره‌برداری از درمانگاه شهرداری منطقه در تابستان سال آینده از دیگر موارد است.





تهیه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای پروژه‌ها

نرگس معدنی‌پور-رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران
بخش زیادی از منطقه18 زمین‌های کشاورزی و مزروعی است؛ ازاین‌رو شرایط خاصی دارد و شهرداری و شهروندان با مشکلات شهری زیادی مواجه هستند. علاوه بر پروژه‌های عمرانی مانند بزرگراه شهید بروجردی، درمانگاه شهرداری منطقه18 و... به طرح‌های فرهنگی هم توجه ویژه‌ای شده است. مدیریت شهری در این دوره پیگیری‌های خوبی در حوزه‌های فرهنگی داشته و 3سرای محله که سال‌ها نیمه‌کاره رها شده بودند، سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند. همچنین در این منطقه، 15زمین چمن مصنوعی وجود دارد که سال گذشته 11زمین چمن بازسازی و احیا شد و 4زمین چمن هم تا پایان امسال بازسازی می‌شوند. باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) هم پروژه مهم دیگری است که تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی برای آن زمان‌بر شد؛ ازاین‌رو احداث و عملیاتی‌شدن پروژه اندکی به تأخیر افتاد. به‌طورکلی در حوزه عمرانی پروژه‌های فرهنگی عقب‌ماندگی نداریم و سال گذشته 100درصد (به لحاظ ریالی و فیزیکی) پروژه‌هایی که تکلیف بودند، انجام شدند. رفع معارضان پروژه بزرگراه شهید بروجردی و گاراژ نوجوانی کارهای سخت شهری هستند که پیوست فرهنگی و اجتماعی در آنها لحاظ شده است. به‌طورکلی حوزه فرهنگی و اجتماعی جزءلاینفک موضوعات شهری است و در تمام موضوعات اعم از عمرانی، ترافیکی، پسماند و... باید موردتوجه قرار گیرد؛ چراکه از طریق فرهنگسازی می‌توان بسیاری از رویکردهای مدیریت شهری را محقق کرد.



بازدیدهای میدانی باهدف نظارت بر اجرای مصوبات

نرجس سلیمانی-رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران
مهم‌ترین وظیفه و کاری که در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بر عهده ما قرار دارد، بررسی نحوه و فرایند اجرای طرح‌ها و لوایح است. این ارزیابی‌ها کمک می‌کند تا موانع، مسائل و چالش‌ها مشخص و به لحاظ حقوقی موضوع پیگیری شود. بازدیدهای میدانی هم باهدف نظارت بر اجرای مصوبات صورت می‌گیرد و همین حضور در مناطق مشخص می‌کند کدام مناطق در پیگیری و اجرای مصوبات شورا موفق عمل کرده و کدام مناطق در این مورد کم‌کاری داشته‌اند. در منطقه18 اقدامات خوبی صورت‌گرفته و عمده مشکل موجود پرونده پروژه‌های مشارکتی است. برای حل این مشکل نیاز به گزارش آخرین وضعیت پروژه‌هاست که مقرر شده شهرداری منطقه آنها را ارائه دهد. قطعاً تعیین‌تکلیف این پروژه‌ها در اولویت اقدامات کمیسیون خواهد بود و از ظرفیت‌های نظارتی و حقوقی کمیسیون برای اجرای بهتر و مطلوب‌تر مصوبات شورا استفاده می‌کنیم. البته یک ضعف عمومی در حوزه خدمات شهری وجود دارد که تنها مربوط به این منطقه نیست و متأثر از ناهمخوانی ساختاری در فرایندهای جاری در جهت حل مسئله است. در حرکت مداوم به‌سوی الگو قرارگرفتن چه افق جهان اسلام باشد و چه در قیاس با دیگر خوشه شهرها حوزه خدمات شهری می‌تواند موتور محرکه باشد. هر میزان تلاش در حوزه‌های دیگر بدون نتیجه‌گیری در حوزه خدمات شهری که جزو وظایف ذاتی شهرداری است، کام جامعه شهری را شیرین نخواهد کرد.

مکاتبه برای احداث ایستگاه مترو در منطقه۱۸ تهران

مهدی پیرهادی-رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران
تکمیل پروژه های نیمه تمام، تامین ایمنی در برخی فضاهای شهری این منطقه و توسعه حمل و نقل عمومی دیگر مطالبات مطرح شده بود. پیرهادی  با اشاره به بازدید 2سال گذشته خود از منطقه گفت: یکی‌ از معضلات جدی شهر تهران و منطقه۱۸ وجود شن‌چاله‌هاست که قرار بود شهرداری تهران طرح جامع شن‌چاله‌ها را به شورای شهر ارائه کند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و شن‌چاله‌های این منطقه ساماندهی نشده‌اند.
پیرهادی با اشاره به عدالت فضای سبز در مناطق مختلف تهران خاطرنشان کرد: شورای شهر پیگیری می‌کند تا اگر شهرداری‌های مناطق در محلاتی که سرانه فضای سبز آنها کمتر از ۴متر است، ملک مناسبی برای تبدیل شدن به بوستان‌ عمومی را خریداری کنند، اعتبار لازم در اختیار آنان قرار گیرد.
  ضرورت رعایت hse در بازار آهن
پیرهادی در ادامه حضور در منطقه۱۸ تهران از بازار آهن بازدید کرد و گفت: این بازار در فضای ۸۸هکتاری ایجاد شده، اما الزامات hse (بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) در آن رعایت نمی‌شود. انباشت آهن‌آلات در این محدوده خطرناک است و درصورت رهاشدن، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند. وی خواستار ورود شرکت ساماندهی شهرداری تهران و اصناف، به موضوع ساماندهی این‌ بازار شد.
  وعده شهردار برای بهره‌برداری از درمانگاه شهرداری در منطقه۱۸
رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از درمانگاه در حال ساخت شهرداری منطقه۱۸ نیز بازدید کرد و در جریان روند ساخت این درمانگاه قرار گرفت. شهردار منطقه، قول داده است تا تابستان سال۱۴۰۳ درمانگاه را افتتاح کند و در اختیار شهروندان قرار دهد. بر این اساس شورای شهر نیز بودجه لازم برای احداث پارکینگ در کنار درمانگاه را تأمین خواهد کرد.
  تکمیل پروژه مقبره‌الشهدای گمنام تا پایان سال
پیرهادی همچنین در مقبره‌الشهدای این منطقه حضور یافت و گفت: ۱۸شهید گمنام و ۱۸شهید مدافع حرم در این منطقه تدفین شده‌اند.
وی ضمن بازدید از روند احداث مقبره‌الشهدای گمنام گفت: براساس قول شهردار منطقه، مقبره‌الشهدا که توسط خود مردم احداث شده با کمک شهرداری تا پایان سال تکمیل می‌شود.
  فرونشست؛ بحران آتی شهر تهران
رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از فرونشست به‌عنوان بحران آتی شهر تهران یاد کرد و افزود: منطقه۱۸ یکی از مناطقی است که فرونشست در آن مطرح است و دستگاه‌هایی که در این خصوص وظیفه دارند باید به حل موضوع ورود کنند. در دهه‌های آتی بحران جدی فرونشست در تهران وجود دارد و باید کارگروهی در این خصوص تشکیل شود و اطلاعات لازم در اختیار اهالی قرار گیرد.
  مکاتبه با مدیرعامل مترو برای بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو در مناطق جنوبی پایتخت
پیرهادی از مکاتبه با مدیرعامل مترو برای بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو در مناطق جنوبی پایتخت خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌های معتمدان محلات جنوبی پایتخت بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو در این مناطق است. بر این اساس با مدیرعامل مترو مکاتباتی انجام خواهد شد تا هرچه زودتر موضوع بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو در مناطق جنوبی پایتخت عملیاتی شود.
  ضرورت تکمیل سیستم جمع‌آوری فاضلاب در منطقه
رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، تکمیل نبودن شبکه جمع‌آوری فاضلاب منازل و ورود بخشی از فاضلاب‌های شهری به آب‌های سطحی را از دیگر مشکلات منطقه عنوان کرد و افزود: فاضلاب به انهار می‌ریزد و بوی نامطبوعی در منطقه ایجاد می‌شود و موضوعات زیست‌محیطی جدی ایجاد خواهد کرد.
وی بر تسریع تکمیل پروژه جمع‌آوری فاضلاب تأکید کرد و گفت: به‌روز‌رسانی سیستم فاضلاب و رفع آلودگی زیست‌محیطی یکی از دغدغه‌های این منطقه است.
  مکاتبه با وزیر راه‌وشهرسازی برای ساماندهی راه‌آهن تهران-اهواز
رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران همچنین از مکاتبه با وزیر راه‌وشهرسازی به‌منظور ساماندهی راه‌آهن تهران - اهواز خبر داد. او با بیان اینکه این بخش از راه‌آهن در محدوده بافت مسکونی و شهری واقع شده است، افزود: این محدوده باید از زیر زمین عبور کند. پیرهادی عدم‌ساماندهی حریم خط راه‌آهن تهران-اهواز و نداشتن دیوار صوتی را ازجمله مشکلاتی دانست که در این مکاتبه با وزیر راه‌وشهرسازی مطرح می‌شود.
  رسیدگی به مشکلات هیدرولیکی آبراهه‌های رودخانه کن
رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران رسیدگی به رفع مشکلات هیدرولیکی کانال‌ها و آبراهه‌ها (ازجمله رودخانه کن) را از نکات مهم در این منطقه عنوان کرد. پیرهادی تأکید کرد: عدم‌ساماندهی کانال‌ها و آبراهه‌ها در مسیر شن‌چاله‌های منطقه، احتمال ریزش دیواره‌های اطراف را ایجاد می‌کند.
  وجود ۶ساختمان بحرانی در منطقه۱۸
 رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به‌وجود ۶ساختمان بحرانی، ۲۳۸ساختمان پرخطر، ۲۴۰ساختمان میان‌خطر و ۲۰۶۷ساختمان کم‌خطر در منطقه۱۸ شهرداری تهران خواستار ورود و توجه جدی دستگاه‌های مسئول به این موضوع شد.
پیرهادی با بیان اینکه دستگاه‌های ذیربط باید حساسیت لازم را در این خصوص داشته باشند و تمهیدات لازم را بیندیشند، گفت: حفظ جان انسان‌ها و سلامت آنها از اولویت برخوردار است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید