• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 خرداد 1402
کد مطلب : 194888
+
-

سلام گرم ریاض به تهران

وزیر خارجه عربستان در سفر به تهران، حامل پیام دعوت پادشاه سعودی از رئیس‌جمهور ایران بود

گزارش
سلام گرم ریاض به تهران

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

حدود 12سال پس‌از آخرین حضور یک مقام عالی‌رتبه سعودی در تهران، دیروز وزیر امورخارجه عربستان وارد تهران شد تا برگ تازه‌ای در کتاب روابط جمهوری‌اسلامی ایران و عربستان‌سعودی ورق بخورد؛ سفری که با توجه به توافق‌های اخیر میان 2 کشور، در گسترش مناسبات دوجانبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.نهمین روز از شهریورماه1391بود که عبدالعزیز بن‌عبدالله، پسر پادشاه وقت عربستان و نماینده ویژه او، برای حضور در شانزدهمین نشست کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد، وارد تهران شد. بن‌عبدالله درآن مقطع حامل پیام کتبی ویژه ملک عبدالله، پادشاه وقت عربستان به مقام‌های ایرانی بود و اکنون فیصل بن‌فرحان نیز حامل پیامی ازسوی ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان خطاب به رئیس‌جمهور ایران است؛ پیامی که گفته می‌شود درباره آینده توسعه روابط تهران -  ریاض در چشم‌انداز پیش‌رو است.دیدار و گفت‌وگوهای دیروز وزیر امورخارجه سعودی با مقام‌های عالی‌رتبه ایران، ازجمله وزیر امورخارجه و رئیس‌جمهور در شرایطی صورت گرفت که ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض طی ماه‌های گذشته شاهد تحولات قابل‌توجهی بوده و دوطرف گام‌های مهمی درمسیر اجرای توافق پکن برداشته‌اند.

روند تحولات روابط تهران - ریاض پس‌از «توافق پکن»
با گذشت بیش‌از 3ماه از توافق ایران و عربستان در چین به‌منظور ازسرگیری روابط دوجانبه، آن‌هم پس‌از حدود 7سال، سفر وزیر امورخارجه سعودی به تهران چشم‌انداز نوینی نه‌تنها در مناسبات دوجانبه، بلکه پیش‌روی تحولات منطقه‌ای گشوده ‌است. دراین میان اما این سفر بیش‌از هرچیز، گام تازه‌ای در اجرای «نقشه‌راه» بهبود مناسبات دوجانبه به‌حساب می‌آید؛ نقشه راهی که در حدود 100روز گذشته گام‌های مؤثری درمسیر تحقق آن برداشته شده‌است.



   امیرعبداللهیان: امنیت، ضرورتی برای دستیابی به آینده‌ای توسعه‌یافته‌تر است
حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود گفت: «امنیت منطقه‌ای و تک‌تک کشورهای آن، امری اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ماست.» امیرعبداللهیان همچنین از همکاری‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین 2کشور در آینده نزدیک خبر داد.
وزیر امورخارجه همچنین گفت که در دیدار با فیصل‌بن‌فرحان درباره موضوعات مورد علاقه و مسائل منطقه‌ای ازجمله حمایت از مردم فلسطین رایزنی شده است.

بن‌فرحان: منتظر پاسخ رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عربستان هستیم
فیصل‌بن‌فرحان در نشست خبری تأکید کرد که مذاکرات (دیروز) با طرف ایرانی، مثبت و روشن بوده است و از دعوت رئیس‌جمهور ایران از سوی پادشاه و ولیعهد این کشور برای سفر به ریاض خبر داد. وزیر خارجه سعودی همچنین بر اهمیت همکاری ایران و عربستان در زمینه امنیت منطقه‌ای به‌ویژه در زمینه امنیت دریایی و عاری‌شدن منطقه از سلاح کشتار جمعی تأکید کرد. بن‌فرحان همچنین گفت که سفارت عربستان در تهران به‌زودی افتتاح خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید