• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 28 خرداد 1402
کد مطلب : 194882
+
-

گرما بهت نزند...

فرهنگ و زندگی
گرما بهت نزند...

روی تقویم، هنوز تابستان نشده، اما تمامی سایت‌های هواشناسی و اپلیکیشن‌های آب و هوا خبر از گرمای 30درجه تهران و حتی 40درجه و بیشتر در شهرهای دیگر می‌دهند.
گرما شروع شده و اگر چه یک روی سکه بستنی و نوشیدنی‌های خنک و استخر و ساحل و دمپایی لاانگشتی است، اما این سکه ورهای دیگری هم دارد؛ اینکه سر ظهر مجبورید برای انجام یک کار اداری از خانه بزنید بیرون و این هوای پخته را تحمل کنید یا مجبورید مسافتی را در این گرما پیاده روی کنید تا به مقصد برسید.
گرمازدگی از همین جاست که آغاز می‌شود و ممکن است یک روز یا بیشتر شما را از کار و زندگی بیندازد و حالتان را بد کند. بهترین کار این است که از گرمازدگی پیشگیری کنید و برای این کار اول باید قبول کنید که هوا گرم است و نمی‌توانید تابستان‌ها اقلیم‌تان را تغییر بدهید. بعد از پذیرش، بهتر است تا جایی که می‌توانید از خانه و از زیر کولر جم نخورید و اگر هم کار واجبی دارید که مجبور به ترک خانه هستید، حتما لباس رنگ روشن بپوشید تا دمای بدنتان بیخودی بالا نرود. یک بطری آب هم همراه داشته باشید، چرا که یکی از دلایل گرمازدگی، تعریق و در نتیجه از دست رفتن آب بدن است.
پس آب زیاد بنوشید و تا جای ممکن فعالیت بدنی‌تان را کاهش دهید، یعنی به‌طور مثال لازم نیست در این هوا با دوچرخه رفت‌وآمد کنید؛ به جایش به مترو و واگن‌های خنکش پناه ببرید. این را هم درنظر داشته باشید که آفتاب سوختگی بر توانایی خنک شدن بدن تأثیر می‌گذارد. بنابراین در فضای باز از کلاه لبه دار، عینک آفتابی و کرم ضد‌آفتاب با SPF حداقل 15هر دو ساعت یک‌بار استفاده کنید. اگر هم خدای نکرده گرما زده شدید سریع به دکتر مراجعه و درمان را شروع کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
گرما بهت نزند...