• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194787
+
-

مدیرعامل شرکت تأمین نیروی انسانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد

جذب و تربیت دریانورد کارآزموده نقشه راه گروه کشتیرانی

جذب و تربیت دریانورد کارآزموده نقشه راه گروه کشتیرانی

تامین نیروی دریانورد و آموزش برای تربیت دریانوردان خبره در رده‌های مختلف شغلی، یکی از وظایف اصلی بازوی اجرایی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دریایی است. نیازهای این دریانوردان بسیار متنوع است؛ از آموزش گرفته تا بیمه سلامت و بازنشستگی و در نهایت، رفع و رجوع مشکلات خانواده‌های این دریانوردان؛ چرا که بعضاً تا ماه‌ها ناچار به تحمل دوری عضوی از خانواده خود که در حال ماموریت در آبراه‌های بزرگ بین‌المللی است، هستند؛ هر چند نوع و شیوه خدمات ارائه شده از سوی این شرکت به دریانوردان در نوع خود کم‌نظیر است. در این زمینه گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت تأمین نیروی انسانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم که به جنبه‌های مختلف حمایت از دریانوردان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.


بسیاری از جوانان و نوجوانان با اینکه به شغل دریانوردی علاقه‌مندند اما نمی‌دانند چگونه باید وارد این مسیر شوند. راه ورود به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دریانورد از چه مسیری می‌گذرد؟
دریانوردی شغل سختی است که در عین حال شیرینی‌های خاص خود را دارد و دریانوردان عموما افرادی از خودگذشته هستند که تمام تلاش خود را برای ایفای تعهدات خود به‌کار می‌بندند. اما درمورد نحوه ورود به این شغل باید بگویم که آزمون‌های ورودی و موفقیت در مصاحبه‌های تخصصی و طب کار، مسیر اصلی است که متقاضیان شغل دریانوردی می‌توانند با طی‌کردن آنها به ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وارد شوند. هم‌اکنون نیز با برگزاری همین آزمون‌ها، نیروی انسانی مورد نیاز در سطوح مختلف جذب می‌شود. همچنین برای اعزام دریانوردان کنونی گروه به کشتی‌ها نیز درخواست‌های متقاضیان واجد شرایط دریافت می‌شود و براساس اولویت، پرسنل برای انجام خدمت به کشتی اعزام می‌شوند.
اشاره کردید که دریانوردی شغل سختی است؛ مهم‌ترین اقداماتی که برای بهبود فعالیت‌ها و ارتباط با دریانوردان صورت گرفته، در چه مواردی خلاصه می‌شود؟
 یکی از مهم‌ترین اقداماتی که طی سال 1401انجام گرفت، رایگان‌شدن دوره‌های آموزشی میان‌مدت و بلندمدت آموزش افسران بود که از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد. به این صورت که سالانه 120دانشجو، مجوز بورسیه از سوی مؤسسه آموزشی کشتیرانی را در 3گروه عرشه، مکانیک و الکترونیک دریافت می‌کنند. در عین حال، به غیر از این 120نفر دانشجوی بورسیه مؤسسه آموزشی، مجوز بورسیه 100نفر دیگر نیز از سازمان نظام وظیفه عمومی دریافت شده که به واسطه آن می‌توان از دانشگاه‌های کشور به‌ویژه خارک، چابهار، دانشگاه‌های صنعتی شریف و نیز سایر دانشگاه‌های دولتی کشور، دانشجوی برق و مهندسی جهت تکمیل پرسنل دریایی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرد.
دانشجویان در قبال این بورسیه چه تعهداتی را خواهند پذیرفت؟
دانشجویانی که به‌صورت بورسیه، وارد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌شوند ۱۰ سال تعهد خدمت خواهند داشت که به‌عنوان پرسنل دریایی روی ناوگان ملی کشتیرانی خدمت کنند. به همین ترتیب شرکت تامین نیرو درخصوص پرسنل دریایی خود، به واسطه اعلام تعهد خدمت، برنامه‌ریزی‌های لازم را در جهت آموزش پایه و تخصصی پرسنل، همچنین ارزیابی‌های مکرر و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها انجام خواهد داد؛ چراکه شرکت تامین نیرو به غیر از وظیفه خطیر تامین نیروی دریانورد، وظیفه آموزش تخصصی پرسنل برای داشتن نیروی متخصص را عهده‌دار است. در کنار دوره‌های آموزش اجباری STCW -که درخصوص دریافت گواهینامه شایستگی پرسنل تعریف شده- دوره‌های دیگری که به واسطه مؤسسه آموزشی برگزار خواهد شد، این امکان را فراهم می‌آورد تا پرسنلی کارآزموده و ورزیده‌تر روی ناوگان کشور فعالیت کنند.
نظام جبران خدمات برای پرسنل دریایی یکی از اقدامات مهمی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سنوات گذشته به ثمر رسانده است. اجرای این رویکرد، چه عوایدی را برای دریانوردان داشته است؟
همانطور که می‌دانید، نیروی انسانی، سرمایه بسیار حائز اهمیتی است که در اختیار ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. در واقع، این نظام به‌منظور ایجاد انگیزه برای نگهداشت پرسنل دریایی، طراحی شده است؛ براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درخصوص ایجاد نظام جبران خدمات، اگر دریانوردان، پشتکار و ممارست داشته باشند، می‌توانند پله پله رتبه‌های دسته‌بندی شده در این نظام را طی کنند و در دوران بازنشستگی، بر مزایا و درآمدهای ماهانه خود اثرگذار باشند.

آمار
120 نفر دانشجو درسال مجوز بورسیه از سوی مؤسسه آموزشی کشتیرانی را دریافت می‌کنند.
10سال تعهد خدمت  دانشجویانی است که به‌صورت بورسیه وارد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید