• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194766
+
-

مقابله با تفکر خطرناک نگاه به غرب

یادداشت
مقابله با تفکر خطرناک نگاه به غرب

محمد صالح جوکار؛  رئیس کمیسیون داخلی

غرب‌باوران معتقدند راه پیشرفت و ترقی در کشور از غرب می‌گذرد. این تفکر از قدیم الایام در جمهوری اسلامی وجود داشته و هزینه‌های زیادی نیز در این موضوع متحمل نظام و حکومت شده است که بخش زیادی از این هزینه‌ها نیز جبران‌ناپذیر بوده است. در حقیقت در تفکر نگاه به غرب جایگاهی برای ما می‌توانیم و تکیه بر توانایی‌های بومی و خود ساخته وجود ندارد. از طرفی تعامل با دیگر کشورهای همسایه و یا شرقی نیز در این تفکر نادیده گرفته می‌شود.
موضوع دیگری که در تفکر دست درازی به‌سوی غرب وجود دارد، نگاه و اقدام کشورهای غربی در این مورد است. در واقع غربی‌ها تلاش کرده‌اند تا این دیدگاه را جا بیندازند که دیگر کشورها بدون کمک آنها پیشرفتی نخواهند کرد. این موضوع غالبا در گفتمان مستکبرین مثل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مشهود است.در سال‌های اخیر درس‌ها و نتایج خوبی عاید دوستداران غرب و آمریکا شد. در حقیقت طرفداران این نوع نگاه متوجه شدند که ارتباط با کشورهای سلطه‌جو هیچ نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد داشت و آنها هیچ‌گاه در جهت منافع کشورهای دیگر گام برنخواهند داشت.در مذاکرات اخیر نیز با طرف‌های غربی جز معطل شدن و هدر رفتن فرصت‌ها، دستاورد دیگری نصیب کشورمان نشد. اما طی مدتی که به ایستادگی در مقابل کشورهای سلطه‌جو مشغول شدیم، شاهد پیشرفت‌های خوبی در اکثر زمینه‌ها مثل صنعت هسته‌ای و دفاعی بوده‌ایم. این موضوع نشان داد در هر زمینه‌ای که اراده کنیم بدون کمک‌های غرب می‌توانیم به بهترین نتایج برسیم. پیشرفت در کشور مستلزم میدان دادن به جوانان و نخبگان خواهد بود؛ تا جایی که در زمینه موشکی و پهپادی شاهد نقش‌آفرینی این جوانان بوده‌ایم.اگر هم عقب‌ماندگی در برخی زمینه‌ها مثل صنعت خودرو داریم دلیل آن عدم‌اعتقاد به شعار ما می‌توانیم است. قطعا دست دراز کردن به سمت غرب چه در قسمت‌هایی که عقب‌ماندگی داریم و چه قسمت‌هایی که در آن پیشرفت چشمگیر حاصل شده است، هیچ دستاوردی برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت.
 در حقیقت این تفکر بسیار خطرناک است و هرچه زودتر باید با آن مقابله شود؛ چرا که این نوع نگاه مانع بروز استعدادهای دانشمندان ایرانی خواهد شد. پس بهتر است به جای پرورش دادن تفکر نگاه به غرب و آمریکا، به توانایی‌های داخلی توجه کنیم و در جهت رشد و پرورش دادن این توانایی‌ها تمامی بخش‌های حکومت را بسیج کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید