• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194759
+
-

اردوگاه نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا

با ورود چهره‌های جدید به اردوگاه جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها، تنور انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داغ‌تر شده است

گزارش1
اردوگاه نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

رقابت برای ورود به کاخ سفید از یکسال و نیم قبل از فرارسیدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر2024، داغ است. به‌طور کلی، رقابت‌های سیاسی در آمریکا حول محور 2 حزب دمکرات و جمهوری‌خواه جریان دارد و تاکنون نامزدهای حزب سوم اقبالی برای قدرت‌گیری در کاخ سفید یا کنگره نداشته‌اند.

 اردوگاه بی‌رقیب بایدن در حزب دمکرات
«جو بایدن»، به‌عنوان رئیس‌جمهور دمکرات فعلی آمریکا تاکنون در حزب خود با رقیب جدی روبه‌رو نشده است و 2نامزد هم حزبی مدعی او یعنی «ماریان ویلیامسون» و «رابرت اف‌کندی» هنوز نتوانسته‌اند، موقعیت بایدن در حزب دمکرات را با خطر روبه‌رو کنند.

ماریان ویلیامسون  نویسنده‌ای کم تجربه‌
ماریان ویلیامسون برای دومین بار است که در میان دمکرات‌ها خود را نامزد انتخاباتی معرفی می‌کند. او در انتخابات سال2020 نیز در حزب دمکرات نامزد انتخابات شد، اما توفیقی برای پیروزی در رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها نداشت و به مرحله نهایی نرسید. او 70ساله است و از نظر فکری به تفکرات چپ دمکرات مانند «برنی سندرز» نزدیک است.
 او به‌تازگی به واشنگتن مهاجرت کرده و با زندگی در یک آپارتمان اجاره‌ای ‍‌‌‌‌‌تلاش دارد تا به میدان سیاست نزدیک‌‍‌تر شود؛ هرچند نیویورک تایمز در گزارشی نوشته کمتر کسی در حزب دمکرات او را جدی می‌گیرد.

رابرت کندی پیشتاز تئوری توطئه
کندی دیگر نامزد رقابت‌های درون حزبی دمکرات‌هاست که بیشتر به سخنان جنجالی خود معروف است. او صنعت دارو‌سازی‌ و برنامه واکسیناسیون در دوره همه‌گیری کرونا را به چالش کشید و سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا را عامل مرگ «جان اف‌کندی» عموی خود در سال1963 به‌عنوان سی و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند. کندی 69ساله در آمریکا به‌عنوان یک مجری رادیو، فعال محیط‌زیست، نویسنده و وکیل متخصص در حقوق محیط‌زیست معروف است و تاکنون بارها مخالفت خود را با توسعه صنایع نفت آمریکا اعلام کرده است. انتقادات کندی درباره ادامه جنگ اوکراین و سانسور رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا با استقبال بخشی از دمکرات‌ها روبه‌رو شده است.

 پراکندگی کم‌سابقه جمهوری‌خواهان
نامزدهای انتخاباتی در میان جمهوری‌خواهان گستره زیادی را شامل می‌شود و درحالی‌که برخی چهره‌های جمهوری‌خواه حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را منتفی اعلام کرده‌اند، اما مدعیان جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان پرتعداد هستند.

ران دیسانتیس تندروتر از ترامپ
دیسانتیس به‌عنوان فرماندار فعلی فلوریدا با حمایت از اهداف و شعارهای راست افراطی توانسته خود را به‌عنوان یک چهره ملی‌گرای افراطی معرفی کند. پولیتیکو در گزارشی نوشته است که دیسانتیس نمی‌خواهد ضد‌ترامپ باشد، بلکه می‌خواهد تندروتر از رئیس‌جمهور سابق باشد.  با این حال او هنوز نتوانسته حامیان سرسخت و دوآتشه ترامپ را با خود همراه کند و با وجود شعارهای آتشین، اما تندروهای آمریکایی هنوز به ترامپ نزدیک‌تر هستند. از دیسانتیس به‌عنوان جدی‌ترین رقیب ترامپ در حزب جمهوری‌خواه یادشده است.

ترامپ  متهم
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که هنوز شکست خود در سال2020 را نپذیرفته، دومین رئیس‌جمهور آمریکاست که پس از شکست به فکر بازگشت به کاخ سفید است. ترامپ با وجود رسوایی‌های متعدد و شورش 6ژانویه2021 در ساختمان کنگره که دوران پرتلاطم ریاست‌جمهوری او را رقم زد، همچنان در میان جمهوری‌خواهان محبوب است.
 به جز چند استثنا، رقبای احتمالی ترامپ هنوز جرأت نکرده‌اند تا دوران ریاست‌جمهوری او را زیر سؤال ببرند. با این حال ترامپ در حال حاضر چند پرونده قضایی در دادگاه‌های فدرال و ایالتی آمریکا دارد و هنوز رأی نهایی دادگاه درباره نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه در خانه ترامپ صادر نشده است.

3نامزد مدعی
«نیکی هیلی»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، «مایک پنس»، معاون اول سابق ترامپ و «تیم اسکات»، سناتور کارولینای جنوبی 3 چهره سیاسی هستند که وارد رقابت درون حزبی جمهوری‌خواهان شده‌اند، اما سبد رای‌شان در حد و اندازه یک یا 2ایالت است. هیلی تنها چهره زن موفق در میان جمهوری‌خواهان است که توانسته تا حد رقابت با ترامپ بالا بیاید و گفته شده نیمی از حامیان او زنان هستند. از پنس نیز به‌عنوان چهره‌ای یادشده که به‌دلیل انتقاداتش و با توجه به سابقه معاون اولی ترامپ، بیشترین ضربه را به رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواهد زد. تیم اسکات نیز به‌دلیل جایگاه مالی قدرتمندش در میان جمهوری‌خواهان توانسته خود را تا حد یکی از 5نامزد اول جمهوری‌خواه بالا بکشد.

نامزدهای کم‌وزن‌تر جمهوری‌خواه
«رایان بینکلی»، تاجر و کشیش دالاس با شعار «آشتی با خدا»؛ «داگ بورگم»، فرماندار چند ایالت کم جمعیت آمریکا، «کریس کریستی»؛ فرماندار سابق نیوجرسی و متحد سابق ترامپ و منتقد فعلی او، «لری الدر»، مجری رادیویی، «آسا هاچینسون»، نماینده سابق کنگره و چهره اصلی استیضاح بیل کلینتون، «پری جانسون»، تاجری که به جعل امضا متهم است، «ویوک راماسوامی»، مدیرعامل سابق یک شرکت داروسازی، «فرانسیس سوارز»، شهردار لاتین تبار میامی، «ویل هرد»، نماینده سابق تگزاس در کنگره، «مایک راجرز»، نماینده سابق کنگره از دیگر چهره‌هایی هستند که برای رقابت درون حزبی جمهوری‌خواهان در برابر ترامپ آماده می‌شوند. با این حال براساس گزارش پولیتیکو، نامزدی «مایک پمپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان منتفی شده است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید