• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194732
+
-

آمادگی آتش‌نشان‌ها برای انجام عملیات در برج‌های بلند

پنجاه و هشتمین شنبه امید و افتخار به آتش‌نشانی اختصاص دارد

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

امروز بلندترین برج تمرینی آتش‌نشان‌های پایتخت به بهره‌برداری می‌رسد؛ یک برج 15 طبقه در پایگاه آموزش صالح‌آباد در جنوب تهران که برای تمرین‌های سخت نیرو‌های آتش‌نشان ساخته شده است و شبیه‌سازی عملیات امداد و اطفای حریق در آن انجام می‌شود.
به گزارش همشهری، پنجاه و هشتمین رویداد شنبه امید و افتخار به پروژه‌های آتش‌نشانی اختصاص دارد. طی امروز برج آموزش مرکز صالح‌آباد و 2 ایستگاه افتتاح می‌شوند. ایستگاه شماره 136 افسریه در بلوار والفجر تقاطع خیابان‌های غلامی و شیرنژاد که در زمینی به وسعت هزار متر مربع ساخته شده است، امروز به بهره‌برداری می‌رسد. این ایستگاه قبل از دوره‌ششم مدیریت شهری 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در این دوره ساخت آن به پایان رسید. همچنین پیشرفت ریالی آن قبل از این دوره 8 درصد بود و مجموع هزینه صرف شده برای آن حدود 17 میلیارد تومان است. ایستگاه آتش‌نشانی شماره 137 نیز در شهر ‌ری خیابان میثم‌شمالی قرار دارد. وسعت زمین این ایستگاه 1850 متر مربع است و تمام مراحل ساخت آن در دوره ششم مدیریت شهری انجام شده است. برای این ایستگاه نیز 33 میلیارد تومان صرف شده است.
تهران با کمبود ایستگاه آتش‌نشانی روبه‌روست و برای رسیدن به تعداد لازم باید 150 ایستگاه در این شهر فعال باشند. برای امدادرسانی در نقاط پرترافیک نیز ساخت ایستگاه‌های کوچک در زمین‌های 100 متری پیش‌بینی شده است که در صورت وقوع حادثه زودتر از رسیدن نیرو‌های ایستگاه اصلی وارد عمل شوند. این ایستگاه‌‌های کوچک که از آنها با عنوان ایستگاه چندمنظوره نام ‌برده می‌شود روز‌ها و در هنگام شدت گرفتن ترافیک، با استقرار یک خودرو فعال می‌شوند.
از طرف دیگر بلندمرتبه سازی در تهران و وقوع چند مورد حادثه در طبقات بالایی برج‌ها نیاز آتش‌نشانی به تجهیزات و تمرین‌های مرتبط را ضروری کرده است. خرید نرد‌بان‌های بلند که چند سال قبل انجام شد در همین راستا بود. اکنون نیز برج بلندی در مرکز صالح‌‌آباد برای تمرین آتش‌نشان‌ها آماده شده است. در مجموعه بزرگ صالح‌آباد امکانات مختلفی به صورت ساختمان‌های بتنی و فلزی ساخته شده بود تا مراحل مقابله با حریق، انجام عملیات نجات در فضای بسته و موارد مشابه در آن‌ آزمایش شود و نیرو‌های عملیاتی آتش‌نشان، توان خود برای حضور در چنین عملیات‌هایی را تقویت کنند. با بهره‌برداری از برج 15طبقه که فضایی شبیه آپارتمان‌ها دارد، مهارت امدادرسانی آتش‌نشانی در حوادث احتمالی افزایش خواهد یافت و آتش‌نشان‌ها برای انجام عملیات در برج‌های بلند آماده می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید