• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194641
+
-

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

گنجینه گونه‌های گیاهی نفیس

گنجینه گونه‌های گیاهی نفیس

پروانه بهرام نژاد

اگر دلتان می‌خواهد درباره انواع گل و گیاه کشورمان و حتی گوشه و کنار آسیا و اروپا اطلاعات کسب کنید، بهتر است به باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در شمال‌غرب تهران بروید. این مجموعه، گنجینه نفیسی از گونه‌های متنوع گیاهی کشورمان و برخی دیگر نقاط دنیاست که به وسعت ۱۴۵هکتار طراحی و ایجاد شده است.

  رویشگاه‌های طبیعی
از سال 1348 در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی و اراضی چیتگر، باغ بزرگی دایر شده که طراحی آن را جمعی از کارشناسان ایرانی با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی انجام داده‌اند. برای ایجاد مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی در اینجا‌ 3کوه که نشان‌دهنده کوه‌های زاگرس، البرز و هیمالیا هستند، ایجادشده و ۶دریاچه و 2رودخانه و 2آبشار نیز در کنار رویشگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری باغ، از دیگر ویژگی‌های خاص این مجموعه هستند. همچنین در این باغ مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و در گلخانه‌ها کاشت، حفظ و نگهداری می‌شوند. این مجموعه که نقش مهمی در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی در این زمینه برعهده دارد، از ۷رویشگاه ایران و ۶رویشگاه جهان و ۸کلکسیون و باغ موضوعی تشکیل شده که رویشگاه‌های ایران مربوط به هیرکانی، زاگرس، البرزجنوبی، ایرانی‌تورانی، جنوب‌ایران، پیازهای ایرانی و باغ میوه‌های بومی درکنار باغ‌های اقماری فدک، زاگرس، نوشهر، همدان، یزد و کاشان دلفریبی می‌کنند.

  تماشای پرندگان
تنوع زیبایی‌های این مجموعه بسیار است در بخش رویشگاه‌های فراایرانی، ویژگی‌های طبیعی جهان و اروپا، چمنزارهای آمریکا، قفقاز و هیمالیا، چین و ژاپن به نمایش درآمده است. همچنین مجموعه‌های موضوعی، قطعات آموزشی و نمایشی، باغ سیستماتیک، باغ گیاهان دارویی و صنعتی، آربورتوم، جنگل و گردشگاه(شاکای)، باغ صخره‌ای و گیاهان زینتی، میدان مرکزی، باغ رز و پهن‌برگان همیشه سبز چشم‌نوازی می‌کند. در بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، علاوه بر لذت بردن و دیدن گیاهان مناطق مختلف، می‌توانید از دیدن حیوانات و پرندگان زیبای باغ هم لذت ببرید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید