• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 24 خرداد 1402
کد مطلب : 194446
+
-

همکاری سازمان‌ها برای ایمن‌سازی بازار تهران

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه هیچ مسئله‌ای نمی‌تواند مانع ایمن‌سازی بازار تهران شود، اعلام کرد که به‌زودی ساماندهی وضعیت ایمنی بازار تهران آغاز خواهد شد.
به گزارش ایسنا، محمدحسن نامی در جلسه بررسی وضعیت و ایمن‌سازی‌ بازار بزرگ تهران که ظهر دیروز در استانداری تهران برگزار شد، گفت: باتوجه به تأکیدات مکرر رئیس‌جمهور و وزیر کشور همه باید تلاش کنیم برای مقابله با مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت، ایمنی لازم در بازار بزرگ تهران فراهم شود. وزیر کشور در همین زمینه چندین دفعه از بازار بزرگ تهران بازدید کرد و نظرات کسبه و متولیان بازار را درخصوص وضعیت و ایمنی بازار شنید. نامی با بیان اینکه مشکل عمده بازار بزرگ تهران کنار هم قرار گرفتن توزیع و تولید اجناس در محل بازار است، گفت: تولید باید از بازار دور و به شهرک‌های صنعتی منتقل شود. جلسات بسیاری در گذشته برای ساماندهی بازار برگزار شده، اما اکنون وزیر کشور مصمم است تا وضعیت بازار سریعا تعیین‌تکلیف شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تشکیل کمیته‌های تخصصی برای حل مشکل بازار بزرگ تهران خبر داد و گفت: این کمیته‌ها بررسی‌های تخصصی خود را در زمینه‌های مختلف بازار انجام خواهند داد تا بتوانیم با استفاده از این طرح‌ها وارد عمل شویم. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: میراث‌فرهنگی مورد احترام همه است، اما باید مدنظر داشت در مکانی که ایمنی در خطر است میراث فرهنگی و اوقاف نمی‌توانند مانع باشند؛ زیرا با به خطر افتادن جان افراد مواجه هستیم. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۱۵روز آینده جلسه‌ای با حضور وزیر کشور برای ساماندهی وضعیت بازار بزرگ تهران برگزار خواهد شد، گفت: در این جلسه نتیجه بررسی‌های تخصصی ارائه خواهد شد تا برنامه‌ها برای رفع مشکلات بازار به مرحله اجرا برسد.
ایمن‌سازی‌ بازار بزرگ تهران از مدت‌ها قبل مطرح بود و این نقطه از بافت تاریخی تهران که هسته اولیه شکل‌گیری شهر تهران را در 400سال گذشته تشکیل داده است، به‌دلیل برخورداری از آثار و بناهای تاریخی ثبت ملی شده در ردیف مناطق دارای ضوابط بافت تاریخی است، اما بازار بزرگ تهران یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق شهر تهران است که هنگام حوادث امکان حضور امدادگران ازجمله خودروهای آتش‌نشانی یا پلیس در آن مقدور نیست. از سوی دیگر براساس قوانین میراث فرهنگی انجام هرگونه اقدام در بازار بزرگ تهران نیازمند دریافت مجوز از وزارت میراث فرهنگی است و ناظران این وزارتخانه باید در جریان فعالیت‌های عمرانی یا ساماندهی بازار تهران حضور داشته باشند. اکنون رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده است که هم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و هم سازمان اوقاف و امور خیریه که متولی حفظ و نگهداری از آثار تاریخی واقع در بازار بزرگ تهران هستند باید نسبت به ایمن‌سازی بازار بزرگ تهران حساس باشند و مانع از ایمن‌سازی بازار تاریخی تهران نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید