• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 24 خرداد 1402
کد مطلب : 194438
+
-

کمبود نیروی کار در سمنان

در استان سمنان میزان اشتغال‌زایی نسبت مناسبی با نیروی کار ندارد. طوری که با کمبود نیروی کار مواجه است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سمنان به همشهری می‌گوید: «در سمنان اشتغال‌زایی بسیاری صورت گرفته، اما در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه هستیم و بین 10تا 20هزار نیروی کار در استان کم است.»  یادگار احمدی با بیان اینکه سمنان استان مستعد برای فعالیت‌های صنعتی و معدنی است، ادامه می‌دهد: «در واقع سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در استان صورت گرفته است. این سرمایه‌گذاری با همکاری استانداری که پای کار است و به‌طور کلی همه نهادها مانند بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی، صنعت و معدن اتفاق افتاده است.»
او با اشاره به اینکه در حال حاضر 700معدن فعال و 2هزار واحد صنعتی در استان سمنان فعالیت می‌کنند، یادآور می‌شود: «این واحدهای صنعتی حتی جای توسعه هم دارند، اما سمنان یک استان کم جمعیت محسوب می‌شود. این نشان می‌دهد که به‌طور مثال تعهد اشتغال 10هزار بوده و ما 15هزار تعهد شغلی ایجاد کرده‌ایم. یعنی 5هزار تعهد بیشتر از حد معمول.»   مدیرکل صمت سمنان معتقد است: «نرخ بیکاری در کشور
5.6 درصد است و این یکی از دلایل کمبود نیروی کار در سمنان به‌حساب می‌آید. اکنون واحدهای صنعتی استان خواستار توسعه فعالیت‌های خود هستند و این نیازمند نیروی کار بیشتر است. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم جذب کار می‌شوند و اگر در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار داشته باشیم نیز به‌دلیل عدم‌تناسب رشته‌ها با فعالیت‌های صنعتی است. برای مثال، دانشجویی که لیسانس ادبیات دارد، احتمالا نمی‌تواند در یک واحد تولیدی کار کند. در عین حال، ما نیروی کار در رشته‌های فنی و اقتصادی نیز دچارکمبود نیرو هستیم.»  
یادگار احمدی درباره اینکه چگونه می‌توان نیروی کار را هم‌تراز توسعه اشتغال کرد، می‌گوید: «رشد جمعیت در استان سمنان به قدری می‌تواند مشکل نیروی کار را کاهش دهد. حالا که اشتغال‌زایی در استان توسعه پیدا کرده، بیشتر از هر زمان دیگری به نیروی کار نیاز داریم. همچنین باید مشکل مسکن را در استان و به‌خصوص در شهرستان سمنان و گرمسار رفع کنیم. البته اگر واحدهای صنعتی هم کم بیاورند، با کمک دولت در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند که سبب مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک استان خواهد داشت.»
او تأکید می‌کند: «در استان سمنان صنایع معدنی، خودروسازی، فولاد، سیمان، مس، غذایی و... فعال هستند. از 70نوع ماده معدنی در کشور 42ماده معدنی در استان داریم که همه این ماده‌ها تبدیل به واحدهای صنعتی می‌شوند. واحد صنعتی هم نیاز به اشتغال دارد و اشتغال نیز نیروی کار می‌خواهد.»  احمدی اضافه می‌کند: «اگر نرخ بیکاری پایین است و میزان اشتغال‌زایی افزایش پیدا کرده، به‌دلیل این است که از صنعت و معدن استان حمایت شده است.» ‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید