• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194405
+
-

تب‌و تاب برای یک اتفاق بزرگ

شهرداران مناطق 12و14و15و20 تهران از تدارک جشن امام رضایی می‌گویند

تب‌و تاب برای یک اتفاق بزرگ

اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها با حضور گسترده مردم ، هشتم خرداد ماه امسال در کلانشهرهای تهران،مشهدمقدس،قم،کرمانشاه، همدان، اصفهان  و رشت با حضور گسترده مردم برگزار شد. جشن بزرگ خانوادگی امام رضایی‌ها حاصل یک برنامه‌ریزی منسجم بود که در نشست کمیسیون اجتماعی فرهنگی مجمع شهرداران کلانشهرهای  کشور برنامه ریزی شد. اگرچه میزبان اصلی جشن امام هشتم مردم بودند اما برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این اجتماع بزرگ در سطح کلانشهرهای کشور شهرداران و معاونان اجتماعی به عنوان خادمان مردم هفته ها در حوزه های مختلف عمرانی و خدمات شهری همراه با فعالیت های اجتماعی تلاش و‌ برنامه ریزی کردند. در نهایت برگزاری بزرگترین جشن خیابانی به همت شهرداری ها با حضور پرشور مردم در جشن خانوادگی امام رضایی ها برگزار شد.

هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو

امیر یزدی -شهردار منطقه 12
در 2هفته ابتدایی خردادماه به‌معنای واقعی مرکز و جنوب تهران در تب و تاب یک اتفاق بزرگ قرار داشت و آن جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها بود. همه تلاش کردند قدمی بردارند تا جشنی متفاوت رقم بخورد. از تمهیدات ترافیکی، خدمات‌شهری، عمرانی تا اقدامات مختلف در حوزه اجتماعی و فرهنگی، مانند راه‌اندازی پردیس فرهنگی با غرفه‌هایی چون عکس با حرم، هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو و...، راه‌اندازی چایخانه حضرت‌رضا(ع) و راه‌اندازی مواکب فرهنگی و صلواتی برای هرچه باشکو‌ه‌تر برگزارشدن اجتماع امام‌رضایی‌ها در میدان خراسان؛ اقداماتی که همه با هدف رفاه شهروندان انجام شد. تعیین پارکینگ شرکت‌کنندگان در پارکینگ امیرکبیر، تعیین مسیر جایگزین برای جلوگیری از انسداد خیابان، تأمین ون برای انتقال نفرات از پارکینگ امیرکبیر به میدان خراسان، اصلاح و بهسازی دو سرپناه ایستگاه اتوبوس در ضلع شرق میدان خراسان، خط‌کشی محوری و گذرگاه‌های عرضی ۱۷ شهریور و میدان خراسان، تکمیل رفیوژ جداکننده خط ویژه خیابان ۱۷ شهریور حدفاصل بلوار قیام تا میدان خراسان، ایمن‌سازی جزیره ضلع شمال میدان با تجهیزات ترافیکی و هماهنگی ماشین‌های برقی حمل‌و‌نقل برای جا‌به‌جایی افراد از مسیرهای منتهی به میدان خراسان ازجمله اقدامات منطقه 12در حوزه ترافیکی بود. همچنین در حوزه خدمات شهری آذین‌بندی محیطی، اصلاح المان میدان خراسان و تبدیل به نمایی از حرم امام رضا(ع)، هماهنگی با آتش‌نشانی و اورژانس، تامین تانکر آب شرب و هماهنگی با مساجد و مدارس برای استفاده عموم از سرویس بهداشتی و تأمین سرویس‌های بهداشتی پرتابل در این حوزه برنامه‌ریزی‌ و اجرا شد؛ همچنین رنگ‌آمیری نمای املاک، پایه‌های اتوبوس برقی، پایه‌های تابلوهای ترافیکی، رنگ‌آمیزی المان و کافوهای محدوده میدان خراسان، نرده‌های فضای سبز میدان و... به همراه نصب پایه چراغ روشنایی دکوراتیو (۱۷ دستگاه)، اکران پرچم تزیینی پایه‌چراغ‌ها (۳۴ تخته)، نصب پروژکتور۲۰۰ وات (۱۵ دستگاه)، نصب پروژکتور ۱۰۰۰ وات (۲ دستگاه) و المان نوری (۵ عدد) نیز تجهیز شد. ساماندهی باغچه‌ها و رفیوژ میانی 17شهریور، سد معبر واحدهای صنفی مستقر در ضلع شمال غرب میدان، نظافت و لایروبی تعداد ۸ حوضچه زباله گیر و رسوبگیر ورودی کانال در محدوده مذکور درخیابان ۱۷ شهریور از دیگر اقدامات به شمار می‌آمد.

حضور عاشقان از باب‌الرضای تهران  تا باب‌الرضای خراسان

محمد شیری- شهردار منطقه 15
از باب‌الرضای تهران تا باب‌الرضای خراسان در آستانه میلاد امام رضا(ع) با «اجتماع بی‌نظیر امام رضایی‌ها» افتخار میزبانی هزاران شهروند تهرانی را بر عهده داشت و شب باشکوهی در پایتخت رقم خورد. بسیار خرسندم که توانستیم در منطقه ولایی 15با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های موجود و حضور حداکثری آحاد مردم در جشن‌ها و ویژه برنامه‌های دهه کرامت شاهد عشق و ارادت تهرانی‌ها علی‌الخصوص شهروندان باب‌الرضای تهران به حضرت رضا(ع) باشیم. میدان خراسان با حضور پرشور خانواده‌های تهرانی تجربه جدیدی را در برگزاری مراسم و آیین‌های ملی و مذهبی پشت سر گذاشت و به سهم خود از استقبال بی‌نظیر و پرشور خانوادگی شهروندان تهرانی در این مراسم قدردانی می‌کنم.
 اهمیت برگزاری این مراسم به‌دلیل آن بود که میدان خراسان از دیرباز محل چاووش‌خوانی زائران حرم رضوی بوده و برگزاری این اجتماع بزرگ در محله خراسان یادآور خاطرات دور این محله بود و اجتماع پرشور مردم ولایتمدار عرصه جدیدی برای ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی در این شب فراهم کرد. اقدامات و تمهیدات گسترده‌ای در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری، عمرانی و زیبا‌سازی‌ با اجرای لکه‌گیری آسفالت و بهسازی پیاده‌رو، رفع زواید فیزیکی، پاکسازی و رنگ‌آمیزی جداره‌های شهری، آذین‌بندی و رفع نقص پایه چراغ‌های رفیوژ فضای سبز و... به‌منظور آماده‌سازی‌ باب‌الرضای تهران و هرچه با شکوه‌تر برگزار‌شدن مراسم و میزبانی از خانواده‌ها و شهروندان انجام شد و همکارانم با برپایی گذر رضوی، غرفه‌های متنوع فرهنگی، آموزشی، تفریحی، هنری و ورزشی به اقشار مختلف مردم تا پاسی از شب خدمت‌رسانی کردند. نیروهای خدمات شهری منطقه نیز با بهره‌گیری از ماشین‌آلات به اجرای عملیات رفت و روب معابر، پاکسازی پوستر و برچسب، لایروبی انهار، شست‌وشوی المان‌های شهری و حذف زوائد فیزیکی قبل و بعد از مراسم پرداختند تا خاطرات این جشن ملی در اذهان شهروندان باقی بماند.

از هدیه مهربانی اهالی دارالمومنین تهران تا سعادت خدمت به عاشقان امام‌رضا ع

محمد امین سالاری‌پور-‌شهردار منطقه14
 میدان خراسان تهران، 8خرداد و پیش از آنکه عقربه کوچک ساعت روی عدد 8 شب بنشیند، پر شده بود از عاشقانی که برای ابراز ارادت‌شان به «امام رضا(ع)» در این میدان دورهم جمع شدند. مردم متدین و شهید‌پرور دارالمومنین تهران نیز سنگ تمام گذاشتند‌؛ از ده‌ها موکب‌دار هیئت‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی و خدماتی منطقه که در طول مسیر‌های منتهی به میدان خراسان، با پذیرایی از عاشقانه تهرانی عشق و مهربانی را به مردم هدیه می‌کردند، تا تمهیدات مسئولان شهری منطقه برای خدمت به عاشقان این امام رئوف، سعادتی بود که قسمت‌مان شد. در این راستا حوزه‌های مختلف منطقه بسیج شده‌اند و با تمهیدات ترافیکی، زیباسازی و فنی و عمرانی شرایط حضور شهروندان را آماده کردند. در حوزه عمران بیش از250متر سنگفرش و 200مترمربع روکش آسفالت انجام شد. در حوزه خدمات شهری نیز اجرای بیش از 3هزار متر پوشاننده رنگ‌آمیزی المان‌های شهری و جداره‌ها، رنگ‌آمیزی پل عابرپیاده، جداول و نیوجرسی تا نقاشی و رنگ‌آمیزی ایستگاه‌های اتوبوس ا‌نجام شد. اجرای 2500هزار متر طول پارچه‌ای الوان و ریسه‌های نوری و اهتزاز پرچم متبرک امام رضا(ع) از دیگر فعالیت‌های شهری در این محدوده بود. در حوزه ترافیک نیز بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های اتوبوس انجام شد. همچنین در معبر خاوران نسبت به ترمیم و نوسازی نرده‌های ترافیکی ویژه مسیرهای اتوبوس تندرو و رفع مشکلات المان‌های ترافیکی اقدام شد. اما ویژه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز برای این حضور همدلانه درنظرگرفته شد ازجمله برپایی موکب‌های فرهنگی، آموزشی، خانواده و کودکانه تا توزیع هدایا و بسته‌های محتوایی و پزشکی ـ درمانی که با مشارکت و همیاری علاقه‌مندان منطقه انجام و مورد استقبال مردم قرار گرفت. خلاصه میدان و خیابان‌های اطراف یعنی خیابان خراسان و خیابان ۱۷ شهریور مملو از جمعیت بود و تمهیدات بعد از مراسم نیز با استقرار تیم‌های اجرایی شهرداری منطقه ۱۴ با عملیات ضربتی رفت‌وروب ۳۰هزارمترمربع معابر شبانه انجام شد. فعالیت نیروهای بازیافت و جمع‌آوری پسماند و ظرف پلاستیکی به‌منظور بهداشت محیط‌زیست نیز قابل تقدیر بود.آنچه مسلم است  اینکه ما اهالی دارالمومنین تهران هم که مثل همیشه پای کار‌های همدلانه و معنوی هستیم و با پیوستن به این تجمع بزرگ بار دیگر عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس رضوی و ارزش‌های دینی و انقلابی نشان دادیم. بدون تردید سیره اخلاقی رضوی موجب همدلی بیشتر در بین مردم و برکات بسیار در همه ابعاد زندگی ما خواهد شد، از این‌رو خرسندیم برای مشارکت در برگزاری این اجتماع بزرگ؛ چرا‌که برگزاری چنین مراسمی زمینه شناخت بیشتر ما از ائمه و اهل‌بیت(ع) را فراهم می‌کند و با تقویت اعتقادات قلبی باعث می‌شود در مسیر سعادت اخروی قدم برداریم.


استقبال عاشقان امام هشتم در قبله‌گاه تهران

دهه کرامت از زیباترین زمان‌های سال و فرصتی برای بهره‌گیری و معرفی جایگاه رفیع امامت و ولایت است. جشن‌های دهه کرامت در پایتخت و منطقه۲۰ با ایجاد فضایی معنوی و شاد و محوریت آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اجتماع ۴هزار نفری دختران شهر تهران در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم و با عنوان آینده شبیه توست برگزار شد. جشن بزرگ امام رضایی‌ها با حضور حداکثری از دیگر اقدامات قابل تاملی بود که با استقبال عاشقان این امام همام برگزار شد. همچنین تعداد ۱۰۰ عنوان برنامه در محلات و مراکز فرهنگی با رویکرد محله محوری اجرا شد. در ۱۰ غرفه فرهنگی و موکب پذیرایی منطقه۲۰ در مراسم اجتماع بزرگ امام‌رضایی‌ها به عاشقان امام رضا(ع) خدمت‌رسانی شد. آیین خطبه‌خوانی ۴ هزار نفر از خادمان آستان مقدس رضوی با استقبال خادمان آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و رونمایی از پرچم متبرک گنبد مطهر حرم مطهر امام‌رضا(ع) در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ازجمله برنامه‌های معنوی و جذابی بود که اجرا شد.
 مراسم جشن روز دختر در مجموعه شهربانو، بوستان بانوان و محله دولت‌آباد با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع، جشن دختران آفتاب در ایوان ری، گرامیداشت شهدای شاهچراغ، برپایی جشن و تجلیل از دختران در مدارس دخترانه، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، راه‌اندازی پویش‌های متنوع در فضای مجازی و تبلیغات محیطی و رسانه‌ای، برگزاری مراسم تجلیل از مادران (طرح شکوه مادری) در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، برپایی چایخانه حضرتی، همایش حضور با شرکت خادمیاران در حرم حضرت عبدالعظیم و خطبه‌خوانی از عناوین اقداماتی است که در این دهه در محلات منطقه۲۰برپا شد.



ترویج فرهنگ حب اهل‌بیت(ع)

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران

اجتماع بزرگ امام‌رضایی‌ها  ترویج فرهنگ حب اهل‌بیت(ع) در جامعه بود. پوشش رسانه‌ای در اکثر شبکه‌ها نشان می‌داد که تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان در این اجتماع حضور داشتند.در اصل خوب بودن این اقدام تردیدی نیست اگرچه باید ملاحظات ترافیکی لحاظ شود.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید