• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194330
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/WnmKE
+
-

بلوف صهیونیست‌ها در جنگ احتمالی با ایران

پس از رونمایی موشک فراصوت (هایپرسونیک) در ایران، شاهد واکنش‌های بین‌المللی زیادی نسبت به این مسئله بودیم و در این میان بیشترین واکنش‌ها در تل آویو از سوی مقامات رژیم صهیونیستی صورت گرفت. به تازگی نیز نشریه عبری «یدیعوت‌آحرونوت» خبر داد که یک یگان اطلاعاتی جدید در ارتش رژیم صهیونیستی مأمور آمادگی لازم برای جنگ احتمالی میان اسرائیل و ایران شده است. آنگونه که یدیعوت آحرونوت گفته است، هدف از تأسیس این یگان جدید، تمرکز آن روی آمادگی ارتش اسرائیل برای سناریوی درگیری نظامی گسترده و علنی با ارتش و نظامیان ایران است. همچنین گفته شده است که نیروهای این یگان تازه تاسیس درباره نیروهای مسلح ایران و دکترین و روش جنگی و آموزشی آنها کار می‌کنند.
این نخستین بار نیست که منابع صهیونیستی مدعی آمادگی برای مقابله با ایران می‌شوند، اما از سوی دیگر گزارش‌ها و اظهارات متعددی منتشر شده که آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر ایران را زیر سؤال می‌برد. «آموس گلعاد»، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی 2هفته گذشته، در اظهاراتی عنوان کرد: آنچه  در منطقه شاهد هستیم، بیانگر قدرت گرفتن محور مقاومت است و تل آویو باید به فکر چگونگی مقابله با محوری باشد که در راس آن، ایران قرار دارد.
همچنین منابع متعدد دیگری در تل آویو اذعان دارند که نیروهای ارتش اسرائیل در کرانه باختری و همچنین در مقابله با حزب‌الله لبنان با چالش جدی روبه‌رو هستند و در این صورت، وقتی صهیونیست‌‎ها توان کافی برای مدیریت بحران در کرانه باختری اشغالی را ندارند، بی‌تردید در برابر توان موشکی ایران در یک جنگ احتمالی حرفی برای گفتن نخواهند داشت. در پاییز سال گذشته رون بن یشای، تحلیلگر نظامی پایگاه اینترنتی (YNET) به نقل از یک منبع عالی‌رتبه در نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی گفته بود: «این روز‌ها بخش زیادی از نیرو‌های زمینی ارتش که در کرانه‌باختری مشغول فعالیت اند، آموزش لازم را ندیده‌اند.»
یک مسئله مهم دیگر درباره ضعف ارتش رژیم صهیونیستی، بحران‌های داخلی در ساختار نظامیان این رژیم است. 2 هفته پیش یک سرباز 23ساله مصری با یک قبضه سلاح، حداقل 3 سرباز پادگان مرزی را کشت و تعدادی دیگر هم زخمی شدند. این حادثه باعث انتقاد بسیاری نسبت به عملکرد نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی شد و شبکه۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره نتایج این حادثه به نقل از کارشناسان عبری زبان تأکید کرد که حادثه مرزی مصر نشان‌دهنده کمبود نیروی انسانی در مرزها و یا کم بودن تعداد سربازان است. در این میان، افزایش نارضایتی‌ها در نظامیان به دلیل کمبود حقوق و مزایا، افزایش سرقت از انبارهای تسلیحاتی و فروش تجهیزات نظامی در بازار آزاد، بخش دیگری از مشکلات درونی ارتش رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. حتی از 3‌ماه پیش تاکنون، برنامه جنجالی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تغییر قوانین قضایی، باعث اختلاف نظر در میان فرماندهان نظامی شده و شبکه صهیونیستی کان که رسانه رسمی صهیونیست‌ها به شمار می‌رود 3‌ماه پیش گزارش داد که ۱۸۰ افسر یگان احتیاط نیروی هوایی این رژیم در نامه‌ای به فرماندهان اعلام کرده‌اند که در اعتراض به طرح‌های نتانیاهو شاید از ادامه خدمت نظامی انصراف ‌دهند. حداقل در 2 نوبت دیگر نامه‌های مشابه اعتراضی دیگری نیز توسط سایر نظامیان صهیونیست به نتانیاهو نوشته شد که اوج نارضایتی داخلی را نشان می‌دهد.
با توجه به شکست ارتش رژیم صهیونیستی برای کنترل اوضاع در کرانه باختری و از سوی دیگر ضعف و شکاف‌های داخلی در بدنه نظامیان این رژیم، توانایی ارتش اسرائیل در یک جنگ احتمالی در برابر ایران، زیر سؤال قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید