• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194295
+
-

غریبه آشنا

تیم ملی ایران امروز با افغانستان روبه‌رو می‌شود. اولین بازی ملی ایران با همین تیم بوده ولی آنها 74سال است با هم بازی نکرده‌اند

 تیم‌ملی فوتبال ایران از ساعت18:30 امروز اولین بازی خود را در تورنمنت کافا مقابل تیم ملی افغانستان برگزار خواهد کرد. تورنمنت کافا (مسابقات فوتبال آسیای مرکزی) از روز شنبه در قرقیزستان آغاز شده و اولین بازی گروه ایران با حاشیه‌های عجیبی نیمه‌تمام مانده است. 2تیم قرقیزستان و افغانستان همگروه‌های ایران هستند که در تقابل آنها قرقیزستان با یک گل پیش بود اما به‌دلیل اعتراض افغانستان و ترک زمین از سوی آنها بازی نیمه‌تمام باقی ماند. تورنمنت کافا، رقابت‌های سطح پایینی است که حتی بازیکنان تیم ملی ایران نیز حضور ایران در این رقابت‌ها را مورد انتقاد قرار داده‌اند. دو تیم ایران و افغانستان در تاریخ فوتبال فقط 2بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که آخرین تقابل آنها سال1328 بوده است! ایران سال 1320 اولین بازی ملی خود را مقابل افغانستان انجام داد که تقابل 2 تیم بدون گل مساوی تمام شد. سال28 اما جدال 2 تیم با 4گل به سود ایران به پایان رسید و تقابل‌های 2 تیم به همین 2بازی دوستانه محدود می‌شود. البته ایران در بازی‌های آسیایی2002 بوسان نیز با افغانستان همگروه بود اما در آن مسابقات تیم‌های امید (همراه با 3بازیکن بزرگسال) شرکت داشتند و آن مسابقه یک بازی ملی محسوب نمی‌شد. آن دیدار با نتیجه 10 بر صفر به سود ایران تمام شد و گل‌های تیم امید ایران را علیرضا نیکخت واحدی (5گل)، جواد نکونام (2گل)، علی دایی (2گل) و یحیی گل‌محمدی به ثمر رساندند. گل‌محمدی و دایی بازیکنان بزرگسال آن تیم بودند که هر دو در این میدان موفق به گلزنی شدند. هدایت افغانستان در حال حاضر بر عهده یک سرمربی کویتی به نام عبدالله المطیری است که حقوق او توسط فدراسیون فوتبال قطر پرداخت می‌شود!
مسابقات فوتبال آسیای مرکزی (کافا) طی روزهای ۲۰تا۳۰ خرداد به میزبانی قرقیزستان و ازبکستان برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی رقابت‌ها در بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود و ازبکستان میزبان مراحل رده‌بندی و فینال مسابقات است. تیم‌های ملی ایران، قرقیزستان، افغانستان، ترکمنستان، عمان، تاجیکستان و ازبکستان در این رقابت‌ها شرکت دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید