• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194278
+
-

آنها فقط گوسفند نیستند

زندگی خوب
آنها فقط گوسفند نیستند

مهتاب خسروشاهی

از اول دوباره شروع به چیدن مهره‌ها می‌کنید. جمله‌ها، موقعیت‌ها، چهره‌ها، صداها و... را بارها پس و پیش می‌کنید تا بتوانید به آنچه شما را آزار داده غلبه کنید. برای فرار از این وسواس فکری چه کار می‌کنید؟ وقتی عرصه بر شما تنگ می‌شود، به چه‌کسی یا چه چیزی پناه می‌برید؟ از این به بعد می‌توانید به دوستان پشمالوی دوست‌داشتنی پناه برده و از آنها کمک بگیرید.
انجمن EWA TALK، توسط «اِما ردمن» و «پیپا اَشتون» سال گذشته میلادی (2022) زمانی راه‌اندازی شد که اِما، نژاد منحصربه‌فردی از گوسفندی به نام
 Valias Blacknose را خریداری کرد. این نژاد خاص گوسفند به‌دلیل حالت حمایتی که در رفتارش دارد، می‌تواند با انسان ارتباط خوبی برقرار کند. این دو اکنون یک گله شامل 7گوسفند و 2بز دارند و برای کمک‌رسانی به افرادی که از آسیب‌های روانی در رنج هستند، از این گله کمک می‌گیرند. مطالعات نشان می‌دهد کمک‌گرفتن از بعضی  حیوانات می‌تواند به درمان اختلال‌های روانی مانند اختلال وسواس (فکری و عملی)، اضطراب، اختلال خوردن و بیش‌فعالی- کم‌تمرکزی کمک کند. درواقع ایجاد انگیزه برای تمرکز روی اتفاق و موقعیت تازه، دلیل اصلی کمک به روند درمان افراد دارای این اختلال‌ها‌ست.
اما ردمن می‌گوید: «یکی از نکته‌هایی که می‌دانیم این است که حیوانات می‌توانند به شکل‌های مختلف به انسان کمک کنند، اما تاکنون کسی به فکر روان‌درمانی از طریق کمک‌گرفتن از گوسفند نبوده است. درواقع گوسفند در زمره حیواناتی مناسب برای حیوان‌درمانی قرار نگرفته بود.» او ادامه می‌دهد: «بعضی از افرادی که نزد ما می‌آیند، دوست دارند با من و پیپا هم صحبت کنند و این گفت‌وگو آنها را آرام می‌کند. اما بعضی دیگر فقط با هدف بازی با گوسفندان به اینجا می‌آیند. این افراد با گوسفندها بازی می‌کنند، به تن آنها دست می‌کشند و ساعت‌ها با آنها سرگرم هستند. نحوه ارتباط افراد با گوسفندان متفاوت است. گاهی بعضی افراد فقط می‌نشینند و آنها را تماشا می‌کنند.»
اِما توضیح می‌دهد که گوسفندان آنها اسم دارند و افراد می‌توانند آنها را به اسم صدا کنند. آتم و مگی، 2گوسفند اصلی هستند. ولیاس و بلک‌نوز 2گوسفند دیگر و بره‌های آنها نلی و زیگی نام دارند. تمرکز اصلی این دو گله‌دار، بازدید از مدارس و مراکز آموزشی همراه با گله‌شان است. درمقابل آنها فعلا پذیرای کودکان در مزرعه هستند.
اِما ردمن درباره یکی از افرادی که به مزرعه آمده است، می‌گوید: «دختر جوانی به مزرعه آمد. او انواع روش‌های درمانی را برای رفع مشکل خود امتحان کرده بود. به همین دلیل در10دقیقه نخست ورود به مزرعه از برقراری ارتباط با گوسفندان امتناع می‌کرد. کمی بعد وارد اصطبل شد. گوسفندان را در آغوش گرفت. درطول یک ساعتی که او در مزرعه حضور داشت، صحبت می‌کرد، ‌می‌خندید و شاد بود. پس از این تجربه موفق، حالا او هر هفته به مزرعه می‌آید که در احوالات او تغییرات چشمگیری رخ داده است.» ردمن ادامه می‌دهد: «اتفاق افتاده که ما گله را به محلی که فرد یا افرادی به کمک نیاز دارند، منتقل کرده‌ایم.»
اما یکی از نمونه‌های خاص و موفق گوسفنددرمانی، دختری 10ساله به نام «امیلی تار» است. سال گذشته میلادی پزشکان تشخیص دادند که در مغز امیلی لخته خونی وجود دارد که باعث تورم شدید مغز، سینوزیت و ماستوئیدیت شده است. مادر این دختر توضیح می‌دهد: «پس از آخرین اسکن، پزشکان تمام داروهای امیلی را متوقف کردند، چون هیچ تغییری در وضعیت لخته خون ایجاد نشده بود.»
پس از این اتفاق مادر امیلی صفحه‌ای JustGiving راه‌اندازی می‌کند تا بتواند فرزند خود را به دیزی‌لند برده و برای او خاطره‌سازی کند. از سوی دیگر مادر امیلی از علاقه فرزندش به گوسفندان آگاه بود و به دنبال مکانی گشت که دخترش بتواند به‎راحتی به گوسفندان دست زده و با آنها بازی کرد. پس از یافتن مزرعه EWA TALK، مادر امیلی او را به آن مزرعه برد. در لحظاتی که امیلی با گوسفندان بازی می‌کرد، بسیار خوشحال بود. اگرچه والدین امیلی از آینده دخترشان مطمئن نیستند، اما لحظه‌های شاد امیلی در کنار گوسفندان آنها را خوشحال کرده است.
این دو گله‌دار عقیده دارند آنها سرویس تلفن همراه منحصر‌به‌فرد هستند. به این دلیل که می‌توانند با گله یا یکی ازگوسفندان خود نزد افرادی بروند که با انزوا و تنهایی دست و پنجه نرم‌ کرده یا دچار اختلال روانی بوده و نیاز به کمک دارند. آنها می‌گویند
هر بار کودکی را می‌بینند که به‌دلیل بازی با گوسفندان حال بهتری پیدا می‌کند، به‌کار خود اطمینان بیشتری پیدا کرده و در ادامه آن راه مصمم‌تر می‌شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید