• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194193
+
-

گاف کافا

حضور تیم ملی با تمام قوا در یک تورنمنت سطح پایین، چه فایده‌ای دارد؟

بهروز رسایلی

از زمان انتشار نخستین خبر در مورد احتمال حضور تیم ملی ایران در تورنمنت کافا یا تیم‌های آسیای مرکزی، بسیاری از مخاطبان و منتقدان از کیفیت این بازی‌ها ایراد گرفتند. کار به جایی رسید که گفته شد تیم ملی به‌احتمال فراوان در این بازی‌ها حاضر نمی‌شود. بعدتر حضور ایران به این منوط شد که کنیا هم در این رقابت‌ها باشد، اما انگین فیرات حاضر نشد تیمش را به کافا بیاورد. با این حال، نهایتا امیر قلعه‌نویی تشخیص داد شاگردانش راهی مسابقات مزبور شوند؛ جایی که تیم ایران با قرقیزستان و افغانستان هم‌گروه شده و البته گروه دیگر، 4تیمی است؛ عمان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان. همین که در یک گروه 3تیم و در گروه دیگر 4تیم حاضر هستند، به‌خودی خود سطح مسابقات را نشان می‌دهد و شاید دیگر نیازی به توضیح اضافه نباشد!

   شگفتی از روز آغاز
ایران در نخستین بازی مرحله گروهی، سه‌شنبه باید به مصاف افغانستان برود و این در حالی است که رقیب تیم کشورمان در بازی نخست، با یک گل دیرهنگام مغلوب قرقیزستان شد. عجیب اینکه سرمربی افغانستان بعد از دریافت این گل عصبی شد و تیمش را از زمین بیرون کشید؛ داور هم دنبال دردسر نگشت و سوت پایان مسابقه را زد تا از همین ابتدا قشنگ مشخص شود با چه تورنمنت باشکوهی مواجه هستیم! شاید تنها جذابیت نسبی این مسابقات، حضور عمان و احتمال رویارویی تیم ملی با شاگردان برانکو ایوانکوویچ در بازی نهایی باشد که این یکی را هم می‌شد در چارچوب یک مسابقه دوستانه ترتیب داد. آیا واقعا برای بازی با عمان، نیازی به گذشتن از این مسیر بود؟

   چرا با تمام قوا؟
نکته دیگری که حضور ایران در کافا را محل بحث کرده، استفاده کادرفنی تیم ملی از حضور حداکثری بازیکنان است؛ از مهدی طارمی و سردار آزمون بگیرید تا احسان حاج‌صفی. گذشته از اینکه اساسا بهتر بود ما با تیم جوانان یا امید به این بازی‌ها می‌رفتیم، حالا که تصمیم آقایان بر شرکت دادن تیم بزرگسالان است، لااقل می‌شد به یک‌سری بازیکن اصلی استراحت داد. حاج‌صفی که انگار تا آخر تاریخ قرار است عضو تیم ملی باشد اما واقعا حضور طارمی و سردار در این تورنمنت چه استفاده‌ای برای تیم ملی دارد؟ جالب اینجاست که خود مهاجم پورتو هم تورنمنت کافا را بی‌فایده خوانده است!
 
  رقبا چه می‌کنند؟

درست زمانی که فیفادی تیم ملی ایران با حضور در تورنمنت کافا پر می‌شود، اندونزی و استرالیا در مسابقاتی تدارکاتی به مصاف آرژانتین قهرمان جهان می‌روند. ژاپن 2بازی دوستانه با السالوادور و پرو ترتیب داده و شهریور هم با آلمان مصاف خواهد داد. کره‌جنوبی هم دقیقا برنامه ژاپن را دارد، با این تفاوت که شهریور با ولز دیدار می‌کند. تیم ملی قطر هم که مهمان مسابقات کونکاکاف است، پیش از حضور در این بازی‌ها به‌ترتیب به مصاف جاماییکا و نیوزلند می‌رود. با این اوصاف شاید راحت‌تر بتوان قضاوت کرد که شرایط تیم ملی چیست و بازیکنان این تیم در مقایسه با رقبا، با چه کیفیتی آماده حضور در جام ملت‌های آسیا می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید