• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194189
+
-

کیسه پول یا جعبه نبوغ؟

منچسترسیتی خلاف حرف کرویف کبیر را ثابت کرد او گفته بود یک کیسه پول نمی‌تواند برای شما گل بزند

کیسه پول یا جعبه نبوغ؟

اینترمیلان در یک بازی شایسته و برتر حریف منچسترسیتی و اراده این باشگاه برای کسب 3‌گانه این فصل نشد و فینال استانبول را یک بر صفر باخت و به چهارمین قهرمانی‌اش نرسید و نخستین عنوان لیگ قهرمانان اروپا را به باشگاه انگلیسی واگذار کند. فراموش نکنیم اینترمیلان از گروه مرگ و بازی با تیم‌های بایرن‌مونیخ و بارسلونا به مرحله حذفی صعود کرد و 2غول پرتغالی را شکست داد و در دربی دلامادونینا توانست آث‌میلان را حذف کند. منچسترسیتی در دور گروهی با کپنهاگن، سویا و دورتموند هم‌گروه بود و در دور یک‌هشتم به لایپزیش خورد. در مرحله یک‌چهارم با بایرن‌مونیخی بازی کرد که همه بازی‌هایش را برده و ناگلزمان را اخراج کرده بود. توخل هم نتوانست در چند روز باقی‌مانده تا این بازی کاری انجام دهد. رئال‌مادرید هم که حریف نیمه‌نهایی سیتی بود در بازی برگشت در انگلیس بدترین بازی ممکن را به نمایش گذاشت و حذف شد. هر دو تیم شایسته بودند ولی اینتر در فینال شایسته‌تر بود. به قول گواردیولا تیمی که بازی را برده، بهترین تیم اروپاست و تیمی که فینال را باخته دومین تیم برتر اروپا در این فصل. واقعا حرف درستی است و این دو تیم شایسته‌ترین تیم‌ها برای حضور در این مسابقه بودند.

منچسترسیتی پس از منچستریونایتد، لیورپول و چلسی چهارمین تیم انگلیسی است که به قهرمانی این رقابت‌ها در فرمت جدید می‌رسد. استون‌ویلا و ناتینگهام‌فارست در فرمت قبلی موسوم به جام باشگاه‌های اروپا قهرمانی را تجربه کرده بودند و ناتینگهام 2بار موفق به انجام چنین کاری شده بود.

پپ‌تنها سرمربی تاریخ است که 2بار سه‌گانه کسب کرده؛ یک‌بار با بارسلونا در فصل09-2008 و یک‌بار این فصل با من‌سیتی. او تنها سرمربی تاریخ است که در 3لیگ لالیگا، بوندس‌لیگا و لیگ برتر 3بار پیاپی قهرمانی به‌دست آورده؛ 11قهرمانی لیگ در 15فصل مربیگری و در مجموع 35جام.

گواردیولا با عبور از یوپ هاینکس، ژوزه مورینیو و اوتمار هیتسفلد(2جام) دومین سرمربی پرافتخار لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود. او 3بار لیگ قهرمانان را فتح کرده و تنها کارلو آنچلوتی را با 4قهرمانی بالاتر از خود می‌بیند. گواردیولا 4بار به فینال رفته و کارلتو 5بار.


ارلینگ هالند که در کنار وینیسیوس رقیب اصلی مسی برای کسب توپ طلای هشتم آبان‌ماه محسوب می‌شود، فینال ناامیدکننده‌ای داشت. البته کل تیم سیتی ناامیدکننده بازی کرد. هالند نتوانست پس از سولسشائر (من‌یونایتد 1999) دومین نروژی گلزن در فینال‌ها باشد. او از رکورد 12گل رود فان‌نیستلروی در فصل03-2002 برای منچستریونایتد هم عبور نکرد.

هالند در این بازی فقط 18لمس توپ داشت و یک ضربه به چارچوب و یک شوت دیگر ثبت کرد. این کمترین میزان لمس توپ توسط یک بازیکن در فینال این رقابت‌ها از سال05-2004 است که در آمار ثبت می‌شد.

هالند فصل را با 52گل در همه رقابت‌ها به پایان رساند که 12تای آن متعلق به لیگ قهرمانان بود و 5گل آن در یک بازی وارد دروازه لایپزیش شد.

هالند در 5بازی آخر این فصل در همه رقابت‌ها، موفق به گلزنی نشده که این طولانی‌ترین روند خشکسالی و بدون گل در عمر فوتبالی کوتاه اما پربار این بازیکن نروژی محسوب می‌شود.

من‌سیتی پس از تیم‌های سلتیک گلاسکو اسکاتلند(67-1966)، آژاکس هلند (72-1971)، آیندهوون هلند(88-1987)، منچستریونایتد(99-1998)، بارسلونای اسپانیا(09-2008و 15-2014)، اینترمیلان ایتالیا(10-2009)، بایرن‌مونیخ آلمان(13-2012و 20-2019) هشتمین باشگاهی است که موفق به کسب‌ سه‌گانه در یک فصل می‌شود؛ شامل لیگ داخلی، جام‌حذفی داخلی و لیگ قهرمانان یا جام باشگاه‌های اروپا.

سیتی در 6ماه اخیر و از زمان شکست 2بریک مقابل یونایتد در 14ژانویه، در هیچ مسابقه‌ای که از حریف پیش افتاده، شکست نخورده است.

خولین نخستین بازیکن تاریخ شد که موفق شده در یک فصل هم فاتح سه‌گانه شود و هم جام‌جهانی را تصاحب کند. او غیر از جام اتحادیه در هر تورنمنتی که برای نخستین‌بار حاضر بوده، آن را فتح کرده است؛ نخستین حضور در لیبرتادورس، نخستین حضور در کوپا، فینالیسیما، جام‌جهانی، لیگ برتر، جام‌حذفی انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا.

خولین آلوارس با اینکه در فینال بازی نکرد اما تبدیل به سومین بازیکنی شد که در قرن جدید در یک فصل هم جام‌جهانی را می‌برد هم فاتح لیگ قهرمانان می‌شود. لائوتارو مارتینس نتوانست صاحب چنین افتخاری شود. تنها بازیکنان قبلی که این کار را در قرن بیست‌ویکم انجام داده‌اند، روبرتو کارلوس(2002با برزیل و رئال‌مادرید) و رافائل واران (2018با فرانسه و رئال‌مادرید) بودند.

دی‌بروینه دقیقه36مصدوم شد و از بازی بیرون رفت. او در فینال2021 مقابل چلسی هم مصدوم و تعویض شده بود. شاید دلیل اصلی بازی بد منچسترسیتی در هر دو فینال مصدومیت این هافبک خلاق بلژیکی بود. او این فصل را با 28پاس‌گل به پایان برد.

پپ گواردیولا در قامت سرمربی تیم منچسترسیتی، به رکورد ۳۰۰پیروزی در تمامی رقابت‌ها رسید.

در  بیستمین دوره لیگ قهرمانان با فرمت جدید و 32تیمی، 78مسابقه برگزار شد که تیم‌های فینالیست 13بازی انجام دادند. در این بازی‌ها 372گل ردوبدل شد که میانگین حدود 3گل (2.98) در هر بازی را نشان می‌دهد.

گوندوگان نخستین بازیکن آلمانی بود که در فینال این رقابت‌ها در تیمی غیرآلمانی بازوبند کاپیتانی را می‌بست.

با این پیروزی، این ششمین‌باری است که یک تیم انگلیسی یک تیم ایتالیایی را شکست می‌دهد و یک جام مهم اروپایی را به‌دست می‌آورد و هربار در مقابل تیم‌های مختلف(یوونتوس، رم، پارما، میلان و فیورنتینا) قرار می‌گیرد.

شهر منچستر به دومین شهر اروپا پس از میلان تبدیل شد که 2تیم از آن قهرمان اروپا شده است. به قول سیمئونه، اگر رونالدو نبود، اتلتیکو هم 2بار قهرمان اروپا می‌شد تا شهر مادرید به جمع این 3شهر اضافه شود.

فقط 4بازیکن توانسته‌اند در یک دوره لیگ قهرمانان 2بار هت‌تریک (3گل یا بیشتر در یک بازی) ثبت کنند؛ هالند در این فصل، رونالدو در فصل
17-2016، لواندوفسکی فصل 21-2020 و بنزما در فصل 22-2021.

آگوئرو دقیقه 93:20روز 13مه 2012 و رودری دقیقه 67:31 روز 10ژوئن2023 زننده 2گل نمادین تاریخ باشگاه سیتی بودند؛ اولی گل نخستین قهرمانی در لیگ برتر را زد و دومی تک‌گل نخستین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را برای یک سه‌‌گانه تاریخی.

هالند به نخستین بازیکن شاغل در انگلیس پس از رونالدو در فصل 08-2007 تبدیل شد که هم برنده کفش طلای اروپا می‌شود و هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا.

سر الکس فرگوسن، اسطوره باشگاه رقیب -منچستریونایتد- پیغامی تلفنی به گواردیولا داد و این قهرمانی را به او تبریک گفت. سرالکس فرگوسن: 39سال مربیگری و 49جام، پپ گواردیولا: 15سال مربیگری و 35جام؛ 3لیگ قهرمانان اروپا، 3جام باشگاه‌های جهان، 5لیگ برتر، 3بوندس‌لیگا، 3لالیگا، 3سوپرجام یوفا، 2جام‌حذفی آلمان، 2جام‌حذفی انگلیس، 2جام‌حذفی اسپانیا، 4جام اتحادیه انگلیس، 3سوپرکاپ اسپانیا و 2سوپرجام انگلیس.

از 61بازی آخر منچسترسیتی فقط 10بار سابقه داشته که بازیکنان من‌سیتی کمتر از 10بار در محوطه جریمه حریف لمس توپ داشته باشند. انتظار آنها در نیمه اول (0.36) بود که در رده هشتم کمترین انتظار گل برای آنها در تمام بازی‌ها در فصل 2022-23 بود. سیتی فقط 3موقعیت گل داشت، در برابر حداقل 6موقعیت مسلم گلزنی برای حریف که یکی از آنها با ضربه سر دیمارکو به تیر افقی خورد و یکی را ادرسون از روی خط برگرداند و دیگری را لوکاکو بلوکه کرد.


   اینتزاگی در 2سال حضور در اینترمیلان موفق شده 4جام برای این تیم بیاورد و اینتر را تا فینال لیگ قهرمانان پیش ببرد؛ آن هم با صعود از گروه مرگ و بازی برتر در برابر بهترین تیم اروپا. اینتر قبل از این در مرحله گروهی حذف می‌شد. عملکرد اینتزاگی در این فصل؛ سوپرجام برد ۳ برصفر میلان، جام‌حذفی برد ۲بریک فیورنتینا، رده سوم جدول و بالاتر از میلان و یوونتوس و کسب سهمیه لیگ قهرمانان، نایب قهرمان چمپیونزلیگ با شکست میلان در نیمه‌نهایی رفت و برگشت.

   سیمونه اینتزاگی، سرمربی اینتر، ششمین ایتالیایی متفاوتی بود که هدایت یک تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپا را برعهده می‌گیرد؛ پس از آنچلوتی، کاپلو، لیپی، دی‌ماتئو و آلگری و مشترک با سرمربیان آلمانی حاضر در فینال که آنها هم 6بار تجربه چنین کاری را داشته‌اند.

   فقط 6سرمربی با 2تیم مختلف قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند؛ ارنست هاپل، فاینورد1970و هامبورگ1983، اوتمار هیتسفیلد، دورتموند1997و بایرن‌مونیخ2001، ژوزه مورینیو، پورتو2004و اینتر2010، یوپ هاینکس، رئال‌مادرید1998و بایرن‌مونیخ2013، کارلو آنچلوتی، میلان2003، 2007و رئال‌مادرید 2014، 2022، پپ گواردیولا، بارسلونا2009، 2011و منچسترسیتی2023.

   سرمربی منچسترسیتی پس از بازی از حریف تمجید کرد و گفت: «این بازی را هم می‌توانستیم ببازیم، هم مساوی کنیم یا اینکه زودتر با گل فودن ببریم. فوتبال همین است، حالا من قهرمان شدم و پپ خوب است. قبلا فاجعه بودیم. تبریک به اینتر، آنها بی‌نظیر بودند. می‌دانم چه حسی دارند، چون خودم تجربه‌اش کرده بودم. دومین تیم قدرتمند اروپا اینتر است و این چیز کمی نیست. فوتبال ایتالیا دیگر مثل قدیم توپ را به سمت دروازه سانتر بلند نمی‌کند. میلانِ پیولی، ناپولی امسال و اینتر این را ثابت کردند، فوتبال ایتالیا دیگر مثل گذشته نیست.»
















 

این خبر را به اشتراک بگذارید