• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 20 خرداد 1402
کد مطلب : 194066
+
-

دلایل چروک شدن پوست قبل از پیری

دکتر خلیل صداقت‌پیشه-متخصص پوست، مو و زیبایی



پوست بزرگ‌ترین اندام بیرونی بدن است که از لایه‌های مختلفی تشکیل شده و از پایین‌ترین لایه آن‌که لایه «زاینده» نام دارد، سلول جدید ساخته می‌شود؛ یعنی به‌تدریج بالا می‌آید و در نهایت هم می‌میرد و از بین می‌رود. این چرخه در طول عمر انسان دائم تکرار خواهد شد.
پوست وظایف زیادی بر عهده دارد؛ از محافظت بدن در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل مضر گرفته تا گرم نگه داشتن، ایجاد ایمنی، زیبایی و تنظیم حرارت بدن. بنابراین هرگونه آسیب به آن سلامت بدن را هم به خطر می‌اندازد.
در پوست انسان تعدادی سلول به نام ملانوسیت وجود دارد که رنگ تولید می‌کنند و وظیفه دفاعی به‌ویژه در برابر تابش نور خورشید و اشعه‌های مختلف آن را هم بر عهده دارند. اگر از پوست در برابر تابش خورشید محافظت نشود، تغییرات در سطح پوست مانند چین و چروک و حتی تغییرات بدخیم به‌خصوص در پوست‌های سفید بیشتر از روند طبیعی بدن می‌شود.
با گذشت زمان، پوست خاصیت ارتجاعی و چربی خود را از دست می‌دهد و با توجه به اینکه چربی کمتری هم تولید می‌کند، چین و چروک آن بیشتر و همچنین دچار افتادگی می‌شود.
علاوه بر افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز برای پوست مضر است. چون اشعه‌های UVA  و UVB الیاف کلاژن و الاستین را می‌شکنند و باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند. البته ژنتیک هم می‌تواند بر تولید کلاژن و الاستین در پوست تأثیر بگذارد.
آلودگی‌های شهری، استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود آن هم می‌تواند پوست را از مواد مغذی و اکسیژن محروم کند و باعث تجزیه رادیکال‌های آزاد، اجزای سازنده پوست شود.
رژیم‌های غذایی حاوی غذاهای التهاب‌زا و کمبود اسیدهای چرب امگا نیز طراوت و شادابی پوست را از بین می‌برند و مانع مقابله با چین و چروک‌های آن می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید